يكشنبه، 16 ارديبهشت، 1403 | Sunday 5th of May 2024
۱۵:۰۴
سیاست خارجی - کد خبر : 11334
يكشنبه، ۱۰ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

خطیب زاده : تلاش برای ممانت از حضور رئیسی در سازمان ملل بچگانه است

اقدامات آمریکا هر روز بروز بیشتری از گروگان گیری است که وقیحانه و به اتهامات واهی انجام می دهد

خطیب زاده : تلاش برای ممانت از حضور رئیسی در سازمان ملل بچگانه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( 10 مرداد ) در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد حضور پیدا کرد.

خطیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته های گذشته و در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست سناتورهای آمریکایی به بایدن مبنی بر ایجاد ممانعت از ورود رئیسی به سازمان ملل متحد اظهار داشت : این درخواست ها بچگانه ساده لوحانه و در چارچوب لابی های ضد ایرانی است. آمریكا وظایف قطعی درباره مقر سازمان ملل متحد دارد و باید فراغ از اختلافات با کشورها در چارچوب وظایف خود عمل کند. لابی های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.

وی درباره سفر رئیس جمهور عراق به ایران گفت: سفر رئیس جمهور عراق به ایران در برنامه است و به احتمال زیادی برای مراسم تحلیف به ایران می آیند. این سفر در چارچوب روابط دوجانبه است. علاوه بر ایشان، چند ده هيات دیگر، برای حضور در مراسم تحلیف عازم ایران هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از همان زمان که مراسم تحلیف آغاز شد، وزارت خارجه و سفارتخانه ها با هماهنگی مجلس و دفتر رئیس جمهور منتخب درگیر مراسم تحلیف بودند، اضافه کرد: دهها هيات به ایران می آیند که نشان از مقبولیت و مشروعیت ایران در عرصه بین المللی است. در سطح روسای جمهور، دولت ها، مجلس ها و وزرای خارجه عازم تهران هستند و مراسم تحلیفه در روز پنجشنبه با قوت برگزار می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از عربستان سعودی در مراسم تحلیف رئیسی شرکت می کند، خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من جزییات را دارم، اسمی از نماینده عربستان در این مراسم را ندیدم اما باید مجددا چک شود.

خطیب زاده درباره متهم شدن یک ایرانی در آمریکا به دلیل صادرات اقلام تحریمی به ایران بیان داشت: اقدامات آمریکا هر روز بروز بیشتری از گروگان گیری است که وقیحانه و به اتهامات واهی انجام می دهد. اینکه یک ایرانی متهم به صادرات مواد اولیه یا وسایل آزمایشگاهی و ... شود، برای آمریکا و دولت بایدن که شعار دیگری داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرب و شتم یکه ایرانی در سوئد و پیگیری وزارت امور خارجه نسبت به ضرب و شتم ایرانیان در زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: آنچه در برخی از حوزه های صندوق های رای رخ داد، به صورت جدی پیگیری شد، هم دلجویی و هم پیگیری حقوقی و قضایی، اما درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد، از همان لحظه اول، یادداشت اعتراضی داده شد و سقير ایران نیز تماس هایی انجام داد، در فضای دیپلماتیک این مسئله در دست پیگیری است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه درباره نگاه ایران به پروژه شام جدید میان عراق، اردن و مصر یاد آور شد: ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال می کند. همچنين از هر ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند. هر اقدامی از این رویکرد، مورد حمایت ماست. این پروژه چند دهه ای است ولی از هر ابتکاری استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحولات تونس عنوان کرد: از نزدیک تحولات تونس را بررسی می کنیم. در کنار دولت و ملت تونس برای عبور از این مرحله هستیم. تنها راه گفت وگوهای فراگیر است. فکر می کنیم هر چه زودتر طرقها وارد فرایند گفت وگو شوند.

خطیب زاده درباره اقدامات ایران برای ایجاد صلح در افغانستان گفت: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت یک است و به همه طرف ها و طالبان گفته شده امنیت مردم را تا می کنند. ایران برای این موضوع آماده هر کمکی است. دور اول گفت و گوها را در تهران تسهیل کردیم و دور دوم را آماده ایم تسهیل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه فکر نمی کنیم راههای غیرسیاسی پایدار باشند، اظهار داشت: طالبان جزیی از امروز و آینده افغانستان است، گفت وگوهای بین الافغاني راه صلح پایدار است. ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می داند و امنیت اماکن دیپلماتیک برایش اهمیت دارد و با همه طرف ها برای استقرار امنیت و صلح در ارتباط هستیم.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 16 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!