جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۹:۴۳
نظامی بین الملل - کد خبر : 16445
شنبه، ۰۵ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

خطر فاجعه هسته ای حتی با از سرگیری فعالیت نیروگاه زاپوریژیا

رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت که وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پس از اینکه دو راکتور از شش راکتور آن، که در پی گلوله باران‌های روسیه از شبکه قطع شده بودند، دوباره به شبکه متصل شدند، همچنان "بسیار خطرناک" است.

خطر فاجعه هسته ای حتی با از سرگیری فعالیت نیروگاه زاپوریژیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته فرماندار منطقه، گلوله باران روسیه به آواره شدن غیرنظامیان در شرق کشور انجامیده است، جایی که به گفته او، سه چهارم جمعیت خود را از دست داده است. او اظهار کرد که اوکراین همچنان به آسیب رساندن به مسیرهای تدارکاتی روسیه به جبهه جنوبی در نزدیکی خرسون ادامه می دهد.

به نقل از رویترز، شرکت اتمی دولتی انرگواتوم اوکراین عصر جمعه اعلام کرد که هر دو راکتور نیروگاه مجدداً به شبکه وصل شده اند و پس از قطع کامل برق در روز پنجشنبه دوباره برق را تامین می کنند.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی شبانه خود با تمجید از کارشناسان اوکراینی که برای جلوگیری از بدترین سناریو در این نیروگاه تلاش می کنند، گفت: «اجازه دهید تاکید کنم که وضعیت همچنان بسیار مخاطره آمیز و خطرناک است.»

زلنسکی ادامه داد: «هر اقدامی از سوی روسیه که می‌تواند باعث قطع ارتباط راکتورها شود، بار دیگر ایستگاه را در یک قدمی فاجعه قرار می‌دهد.»

روسیه که در فوریه به اوکراین حمله کرد، کنترل نیروگاه هسته‌ای را در ماه مارس به دست گرفت، اگرچه هنوز هم توسط تکنسین‌های اوکراینی، اداره می‌شود.

دو طرف مسئولیت گلوله باران نزدیک نیروگاه را که روز پنجشنبه باعث آتش سوزی در چاله های خاکستر یک نیروگاه زغال سنگ مجاور شد و باعث قطع شدن نیروگاه از شبکه شد، به یکدیگر نسبت دادند.

تصاویر ماهواره ای، آتش سوزی در نزدیکی نیروگاه را نشان می دهد اما رویترز نتوانست علت آن را تأیید کند.

زلنسکی همچنین درخواست اوکراین مبنی بر اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا، تکرار کرد.

مسکو که نیروهای مستقر در مجتمع نیروگاهی دارد، گفت که تمام تلاش خود را می کند تا اطمینان حاصل شود که سفر آژانس بین المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده انتظار می رود، می تواند با خیال راحت انجام شود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت اوکراین در تلاش است تا با حمله به این نیروگاه، چنین بازدیدی را مختل کند.

ساکنان شهر زاپوریژیا، در 50 کیلومتری شمال شرق کارخانه، نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کردند.

کرملین می‌گوید هدفش غیرنظامی کردن اوکراین و حذف تهدیدات امنیتی علیه روسیه است. اوکراین و غرب می گویند این یک بهانه بی اساس برای یک جنگ امپریالیستی است.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی فرانسوی گفت که روسیه آماده مذاکره با زلنسکی با رعایت شرایط خاص است، اما هشدار داد که مسکو تا زمانی که به اهدافش نرسیده باشد، حمله خود را متوقف نخواهد کرد.

مدودف به تلویزیون LCI گفت: «انصراف اوکراین از مشارکت در ائتلاف آتلانتیک شمالی اکنون حیاتی است، اما برای برقراری صلح کافی نیست.»

 

درگیری

فرماندهی ارتش اوکراین در جنوب اوکراین اعلام کرد که شلیک موشک های اوکراینی روز جمعه یک پل مهم در منطقه خرسون را از کار انداخت.

بر اساس این گزارش، کوبیدن پل Darivsky که توسط نیروهای روسی برای عبور از رودخانه ای در شرق شهر خرسون استفاده می‌شود، تلاش‌های مسکو برای ارسال تجهیزات به نیروهای خود در شهر تحت اشغال روسیه را که اوکراین می‌خواهد پس بگیرد، پیچیده خواهد کرد.

زلنسکی در سخنرانی خود با اشاره به حملات اخیر به انبارها و پل های روسیه گفت: سربازان ما هر کاری که ممکن است انجام می دهند تا پتانسیل جنگی و لجستیکی اشغالگران را کاهش دهند.

ستاد کل ارتش اوکراین گفت که هواپیماهای روسی چندین مکان را مورد حمله قرار دادند که بر بیش از ده ها شهر در جنوب از جمله شهر میکولایف، یک بندر رودخانه ای در نزدیکی دریای سیاه متمرکز بود.

به گفته ستاد کل ارتش، حملات هوایی علیه چندین شهر در منطقه سومی در نزدیکی مرز روسیه انجام شد و نیروهای روسی منطقه خارکف در شمال شرق را گلوله باران و حملات هوایی انجام دادند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه شرقی دونتسک، گفت که سه چهارم جمعیت آن تخلیه شده اند.

او به تلویزیون اوکراین گفت: «عملاً هیچ شهر بزرگی وجود ندارد که در معرض گلوله باران (روسیه) نباشد.»

همچنین روز جمعه، واشنگتن گزارش هایی مبنی بر مرگ یک شهروند آمریکایی در اوکراین را تایید کرد، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه تاس اعلام کرد معاون رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در شهر بردیانسک اشغالی روز جمعه در یک بمب گذاری کشته شد. دولت مستقر در این شهر، مقصر آن را "خرابکاران اوکراینی" دانست. وزارت دفاع اوکراین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!