جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۴:۵۴
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 12903
پنجشنبه، ۰۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

حواس پرتی بیشتر از آنچه که متوجه اش باشید به شما آسیب می زند

برای بسیاری از افراد، حواس پرتی بخشی از زندگی روزمره است. ممکن است هنگامی که می خواهید بر روی یک کار تمرکز کنید، مقاله ای جذاب در شبکه های اجتماعی نظر شما را جلب کند. پس از آن تمام تمرکز شما معطوف به این حواس پرتی می شود.

حواس پرتی بیشتر از آنچه که متوجه اش باشید به شما آسیب می زند

تحقیقات نشان می دهد که بازگشت به حالت تمرکز فکری، پس از یک حواس پرتی، به طور میانگین، 23 دقیقه و 15 ثانیه زمان می برد.

برای بسیاری از افراد، حواس پرتی بخشی از زندگی روزمره است. ممکن است در هنگام انجام یک پروژه، نوتیفیکیشن ایمیلی را دریافت کنید یا در میان جلسه ای پیامی به گوشی موبایلتان ارسال شود و یا هنگامی که می خواهید بر روی یک کار تمرکز کنید، مقاله ای جذاب در شبکه های اجتماعی نظر شما را جلب کند. پس از آن تمام تمرکز شما معطوف به این حواس پرتی می شود.

گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در ظاهر، حواس پرتی ها ممکن است خوشایند و یا کمی اذیت کننده باشند، اما در واقع ممکن است که آنها شما و زندگیتان را بیش از آنچه که تصور می کنید، تحت تاثیر قرار دهند.

ایجاد و بازگرداندن تمرکزتان

برای برخی از افراد، گذر از حواس پرتی ها زمان زیادی نمی برد. آنها تنها 30 ثانیه یا یک دقیقه به صفحه موبایلشان خیره می شوند یا ممکن است تنها 2 دقیقه مشغول چک کردن شبکه های اجتماعی شوند و سپس به کار برگردند. اما اگر شما جزو این افراد نیستید، ممکن است که جزو اقلیت باشید، زیرا 90 درصد کارمندان اذعان کرده اند که در ساعات کاری خود از شبکه های مجازی استفاده می کنند.

متاسفانه، این حواس پرتی های چند دقیقه ای فقط ظاهر موضوع هستند. زمانی که شما به خود حواس پرتی اختصاص می دهید، ناچیز است. اما شما باید در زمان از دست رفته تان، زمانی را که نیز طول می کشد تا تمرکزتان بر روی کارتان برگردد را نیز در نظر بگیرید. بر طبق مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیا، بازگشت به حالت تمرکز اولیه، پس از حواس پرتی، به طور میانگین 23 دقیقه و 15 ثانیه طول می کشد.

به بیانی دیگر، اگر حواس شما هر 23 دقیقه یک بار پرت شود، احتمالا هیچ گاه به تمام تمرکزتان دست نخواهید یافت.

خطرات انجام چندین کار به طور همزمان

علاوه بر مشکلاتی که تا به الان ذکر کرده ایم، پرت شدن حواستان همچنین مغزتان را مجبور به انجام چندین کار به طور همزمان می کند. شما نمی توانید پروژه ای را که بهتان سپرده اند، جلو ببرید، پس تلاش می کنید آن را تا حد ممکن جلو ببرید در حالیکه بخشی از تمرکزتان و حواستان مشغول کار دیگری است.

این اتفاق به چندین دلیل بد است. بر اساس مطالعات دانشمند عصب شناس در دانشگاه استنفورد، راس پولدراک، اگر هنگام انجام چندین کار در یک زمان اطلاعاتی دریافت کنید، آن اطلاعات ممکن است که در قسمت نادرستی از مغز ذخیره شود. ممکن است که در جلسه ای باشید و همزمان در حال خواندن گزارشی باشید، و فکر کنید که از هر دو منبع اطلاعاتی دریافت کرده اید ولی عموما عکس این موضوع درست است.

علاوه بر این، مغز انسان برای انجام چندین کار به طور همزمان طراحی نشده است: هزینه متابولیکی تغییر توجه از چیزی به چیزی دیگر در مغز انسان زیاد است که بدین معناست که مغز انسان از گلوکز اکسیژن دار زیادی برای این تغییر توجه استفاده می کند. اگر بین کارها دائما جا به جا شوید، ذهنتان منحرف شده و احساس خستگی می کند.

به علاوه، مغزتان کورتیزول بیشتری تولید می کند که هورمونی مرتبط با استرس است و باعث زودرنجی، خشم، و رفتار های ناگهانی می شود.

هم چنین مهم است دریابیم که اکثر حواس پرتی هایی که در دنیای مدرن اتفاق می افتند،  پتانسیل آن را دارند که بسیار بیش از چندین دقیقه زمانمان را اشغال کنند. به عنوان مثال بسیاری از شبکه های اجتماعی طوری طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند. اگر مراقب و هوشیار نباشید، نگاهی کوتاه به اخبار در گوشی موبایلتان می تواند به شیرجه ای 30 دقیقه ای در دنیای دیجیتال تبدیل شود.

 

زمانی که حواس پرتی ها خوب هستند

با تمام مطالب گفته شده، موردی هست که می توان ادعا کرد، حواس پرتی مزایایی نیز دارد. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارند که بیان می کنند که حواس پرتی ممکن است که در رهایی از درد مفید باشد، مخصوصا برای کسانی که از درد دائمی رنج می برند. هم چنین حواس پرتی ممکن است بهبودی کوتاه مدت برای استرس و اضطراب باشد.

هم چنین دور شدن از کاری برای مدتی ممکن است که به ذهنتان زمانی برای استراحت و تمرکز دوباره بدهد. حتما دلیلی وجود دارد که ما بهترین ایده هایمان را زمانی داریم که حوصله مان سر رفته است یا ذهنمان مشغول نیست: در این زمان ذهنمان آزادی و فراغت بیشتری برای پرسه زدن به مکانهای جدید و ور رفتن با مسائلی را دارد که در پس ذهنمان است.

اگر شما از یک نوع حواس پرتی خاص برای کمک کردن به تمرکز ذهنتان استفاده می کنید، شما قطعا در حال بهره بردن از حواس پرتی تان هستید.

علی رغم وجود مزایای بالقوه(هنگامی که حواس پرتی تان تحت کنترلتان است)، حواس پرتی در اکثر مواقع، می تواند به بهره وری تان از چندین طریق آسیب بزند.

اگر می خواهید تا خروجی کارتان را بهبود ببخشید و همزمان از استرس خود بکاهید، بهترین گزینه محدود کردن حواس پرتی تان با خاموش کردن نوتیفیکیشن ها،  برنامه ریزی برای زمان های استراحت کوتاهتان، منضبط بودن راجع به استفاده از سایت ها و اپلیکیشن هایی که ممکن است توجه تان را درگیر خودشان کنند، است.

منبع: Distractions Are Hurting You More Than You Realize: Here's Why

 

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!