جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۵۰
نظامی بین الملل - کد خبر : 16064
دوشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

حمله روسیه به کیف پس از هفته ها؛ هشدار پوتین به غرب در خصوص ارسال تسلیحات

روسیه برای اولین بار در بیش از یک ماه گذشته کیف را با موشک مورد حمله قرار داد. در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد در صورتی که کشورهای غربی موشک‌های دوربرد به این کشور عرضه کنند، به اهداف جدیدی در اوکراین حمله خواهد کرد.

حمله روسیه به کیف پس از هفته ها؛ هشدار پوتین به غرب در خصوص ارسال تسلیحات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در سیویرودونتسک، میدان اصلی نبرد در شرق که روسیه اخیراً نیروهای خود را در آنجا متمرکز کرده است، مقامات اوکراین گفتند که یک ضد حمله، نیمی از شهر را بازپس گرفته است.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، روز یکشنبه گفت که به لیسیچانسک، جنوب سیویرودونتسک و سولدار سفر کرده است. زلنسکی از زمان شروع تهاجم روسیه در 24 فوریه، سفرهای کمی به خارج از پایتخت داشته است و این سفر می‌تواند نزدیک‌ترین سفر او به خط مقدم باشد.

زلنسکی در ویدئویی که یکشنبه شب منتشر شد به سربازان اوکراینی گفت: "آنچه که همه شما سزاوار آن هستید پیروزی است - این مهمترین چیز است. اما نه به هر قیمتی."

لیسیچانسک و سیویرودونتسک در منطقه لوهانسک و سولدار در منطقه دونتسک هستند. هر دو منطقه، دونباس، مرکز صنعتی اوکراین را تشکیل می‌دهند که روسیه مدعی است می خواهد آن را آزاد کند.

در حمله به کیف، یک نفر در بیمارستان بستری شد، اما هیچ گزارش فوری از کشته شدن افراد وجود ندارد.

اوکراین گفت که این حمله به تعمیرات واگن ریلی اصابت کرده است، در حالی که مسکو گفت که تانک های ارسال شده از سوی کشورهای اروپای شرقی به اوکراین را منهدم کرده است.

الکساندر کامیشین، رئیس راه‌آهن اوکراین تأیید کرد که چهار موشک به تأسیسات تعمیر واگن ریلی دارنیتسیا در شرق کیف اصابت کرده است، اما گفت که هیچ تجهیزات نظامی در این مکان وجود ندارد.

این حمله یادآور ناگهانی جنگ در کیف بود، جایی که از زمانی که نیروهای روسی در ماه مارس از حومه آن بیرون رانده شدند، زندگی عادی تا حد زیادی به روال خود بازگشته است.

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتر نوشت: "حملات موشکی به کیف فقط یک هدف دارد - کشتن هر چه بیشتر آدم ها."

اوکراین گفت که روسیه حمله به کیف را با استفاده از موشک‌های دوربرد پرتاب شده از بمب‌افکن‌های سنگین انجام داده است.

اپراتور انرژی اتمی اوکراین گفت که یک موشک کروز روسی بر فراز دومین نیروگاه هسته ای این کشور "با فاصله بسیار کمی" پرواز کرده است.

 

"شکستن آنها مانند آجیل"

حمله روز یکشنبه اولین حمله بزرگ به کیف از اواخر آوریل بود که یک موشک یک روزنامه نگار را کشت.

روسیه اخیراً قدرت مخرب خود را بر خطوط مقدم در شرق و جنوب متمرکز کرده است، اگرچه گاهی اوقات به نقاط دیگری حمله می کند که آن را کارزاری برای تخریب زیرساخت های نظامی اوکراین و مسدود کردن ارسال تسلیحات غربی می خواند.

خبرگزاری تاس روز یکشنبه گزارش داد، پوتین به غرب هشدار داد که اگر ایالات متحده به اوکراین موشک‌های دوربرد بدهد، روسیه به اهداف جدیدی حمله خواهد کرد.

ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که سامانه های موشکی جدید و پیشرفته میان برد را به اوکراین خواهد فرستاد.

پوتین در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت موشک هایی که واشنگتن تاکنون وعده داده با سلاح های دوران شوروی که اوکراین قبلاً داشته است قابل مقایسه است.

او گفت که اگر واشنگتن موشک‌های دوربردتر تحویل دهد، "ما به اهدافی که هنوز به آن ها حمله نکرده ایم، حمله خواهیم کرد." او در سخنان خود، تاثیر پهپادهای غربی در جنگ را رد کرد و گفت که روسیه "آنها را مانند آجیل می شکند."

بریتانیا اعلام کرد که سامانه‌های موشکی چند پرتابی را که می‌تواند اهدافی را تا فاصله ۸۰ کیلومتری مورد حمله قرار دهد، در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

 

حمله به سیویرودونتسک ادامه دارد

سرگی گایدای، فرماندار لوهانسک، گفت که در جبهه جنگ، نیروهای اوکراینی نیمی از سیویرودونتسک را تحت کنترل دارند و همچنان به عقب راندن روس ها ادامه می دهند.

گایدای در مورد روس ها گفت: "آنها سعی می کنند که همه چیز را با خاک یکسان کنند. آنها تاکتیک دیگری ندارند."

روز دوشنبه، ستاد کل ارتش اوکراین گفت: «اشغال‌گران به یورش به سیویرودونتسک ادامه می‌دهند و با خمپاره‌ها و سامانه‌های توپخانه به سوی نیروهای اوکراینی شلیک می‌کنند.»

این ادعاها را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد. هر دو طرف می گویند که تلفات زیادی در سیویرودونتسک وارد کرده اند.

گایدای گفت که تخلیه افراد از بخش تحت کنترل اوکراین در لوهانسک روز یکشنبه از سر گرفته شد و 98 نفر فرار کردند.

یک خبرنگار رسانه دولتی روسیه روز یکشنبه گفت که ژنرال رومن کوتوزوف در شرق اوکراین کشته شده است و این به مجموعه تلفات نظامی بلندپایه مسکو می افزاید.

رومن استاروویت، فرماندار منطقه کورسک غربی روسیه، گفت که روستای مرزی تیوتکینو صبح امروز از سوی اوکراین مورد هدف قرار گرفت که یک پل و برخی مشاغل محلی را هدف قرار داد. گزارش فوری از تلفات جانی در دست نیست.

ارتش اوکراین گزارش داد که نیروهای این کشور روز یکشنبه هفت حمله را در مناطق دونتسک و لوهانسک دفع کردند و چهار تانک را منهدم کردند و یک هلیکوپتر جنگی را سرنگون کردند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال انجام «حمله‌های شدید توپخانه‌ای و خمپاره‌ای به مواضع ما» در منطقه خارکیف در دونتسک هستند.

این گزارش بیان می کند که روسیه زیرساخت های غیرنظامی را در چندین شهر هدف قرار داده است. مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می کند.

در دونتسک، نیروهای روسی در قلمرو شمال رودخانه سیورسکی دونتس پیشروی کرده اند.

پاپ فرانسیس در سخنرانی یکشنبه خود در رم، جنگ را "نفی رویای خدا" خواند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!