شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۳:۴۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16429
دوشنبه، ۳۱ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

حملات روسیه در آستانه روز استقلال اوکراین

نیروهای روسیه روز دوشنبه به حملات خود در چندین منطقه اوکراین ادامه دادند، در حالی که رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی در آستانه سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین از حاکمیت شوروی نسبت به احتمال حملات جدی تر هشدار داد.

حملات روسیه در آستانه روز استقلال اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، گلوله های توپخانه بر نیکوپول، شهری در نزدیکی زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا بارید، در حالی که موشک ها در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه در آخر هفته اصابت کردند.

به نقل از رویترز، زلنسکی خواستار افزایش آمادگی شد و گفت که مسکو ممکن است پیش از چهارشنبه، که مصادف با روز استقلال اوکراین و همچنین نیم سال از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه است، "چیزی به خصوص زشت" را امتحان کند.

زلنسکی گفت که با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه "همه تهدیدها" را مورد بحث قرار داده است و این خبر به رهبران دیگر از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز ارسال شده است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود با اشاره به روسیه گفت: «همه شرکای اوکراین در مورد آنچه دولت تروریستی روسیه می تواند در این هفته آماده کند مطلع شده اند.»

او همچنین گفت که اگر روسیه به برنامه های محاکمه مدافعان اسیر اوکراینی در ماریوپل ادامه دهد، قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و خود را از مذاکرات جدا می کند.

او گفت: "اگر این محاکمه نمایشی نفرت انگیز انجام شود... این خطی خواهد بود که مذاکره فراتر از آن دیگر امکان پذیر نیست و دیگر گفتگو نخواهد شد. دولت ما همه چیز را گفته است."

فایننشال تایمز در مقاله‌ای که یکشنبه منتشر شد، به نقل از گنادی گاتیلوف، سفیر مسکو در سازمان ملل در ژنو، نوشت که اردوغان تلاش کرده است تا گفتگو را تسهیل کند.

اما او گمانه زنی ها در مورد گفتگوهای زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را رد کرد و گفت که "هیچ پلت فرم عملی برای برگزاری این دیدار وجود ندارد."

در روسیه، مقامات در حال تحقیق در مورد یک حمله مشکوک با خودروی بمب گذاری شده در خارج از مسکو هستند که منجر به کشته شدن دختر الکساندر دوگین، یک ایدئولوگ روسی ناسیونالیست شد که از اقدام روسیه در اوکراین حمایت می کند.

در حالی که بازرسان گفتند در حال بررسی «همه گزینه ها» برای تعیین مسئول حمله هستند، وزارت خارجه روسیه حدس می‌زند که ممکن است ارتباطی با اوکراین وجود داشته باشد، چیزی که مشاور زلنسکی آن را رد کرد.

میخایلو پودولیاک در تلویزیون اوکراین گفت: «اوکراین، البته، هیچ ارتباطی با این موضوع نداشت، زیرا ما مانند فدراسیون روسیه یک کشور جنایتکار نیستیم و علاوه بر این، ما یک کشور تروریستی نیستیم.»

 

حملات بیشتر روسیه

ستاد کل اوکراین در به روز رسانی روزانه خود در روز دوشنبه اعلام کرد، در منطقه باخموت شرقی، نیروهای روسیه از توپخانه و سامانه های پرتاب موشک های متعدد در مناطق شهرک های سولدار، زایتسوو و بیلوگوریوکا خسارت وارد کرده اند.

ستاد کل نیروهای مسلح افزود: آنها همچنان تلاش خود را بر ایجاد کنترل کامل بر قلمروهای مناطق لوهانسک و دونتسک، حفظ مناطق تصرف شده خرسون و بخش هایی از مناطق خارکف، زاپوریژیا و میکولایف متمرکز کردند.

یکی از نگرانی های ویژه، گلوله باران نیکوپل است.

والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه روز دوشنبه در تلگرام نوشت: در نتیجه حملات راکتی شبانه به مناطق نیکوپول، کریو ری و سینلنیکوفسکی در منطقه دنیپروپتروفسک، چهار نفر زخمی شدند.

اداره منطقه ای اوکراین اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته دو غیرنظامی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین کشته شدند.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

نبرد در نزدیکی زاپوریژیا و حمله موشکی به شهر جنوبی ووزنسنسک، نه چندان دور از دومین نیروگاه اتمی اوکراین، ترس از یک حادثه هسته‌ای را برانگیخته است.

روز یکشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و ماکرون در تماسی تلفنی بر اهمیت تضمین ایمنی تأسیسات هسته‌ای تأکید کردند و در عین حال بر «تعهد استوار» خود به اوکراین تأکید کردند.

مسکو می گوید که درگیر یک «عملیات نظامی ویژه» است تا همسایه خود را خلع سلاح کند. اوکراین و متحدانش می گویند که مسکو جنگ تجاوزکارانه ای را آغاز کرده است.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که موشک های کالیبر این کشور یک انبار مهمات حاوی موشک های HIMARS ساخت ایالات متحده را در منطقه اودسا در جنوب شرقی اوکراین، محل بنادر مهمی برای طرحی با میانجیگری سازمان ملل برای کمک به صادرات محصولات کشاورزی اوکراین برای رسیدن دوباره به بازارهای جهانی، منهدم کرده است.

کیف گفت که یک انبار غله مورد اصابت قرار گرفته است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!