شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۵:۱۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16380
يكشنبه، ۲۳ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

حملات اوکراین به سربازان مستقر در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا

همزمان با درخواست کشورهای گروه هفت از مسکو برای فراخواندن نیروهایش از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، اروپا سربازان روسی حاضر در این نیروگاه را هدف قرار می‌دهد.

حملات اوکراین به سربازان مستقر در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اوکراین و روسیه اتهامات متعددی مبنی بر گلوله باران تأسیسات زاپوریژیا در جنوب اوکراین را به یکدیگر نسبت داده اند. نیروهای روسی در اوایل جنگ این نیروگاه را تصرف کردند.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود گفت: «هر سرباز روسی که یا به سمت نیروگاه شلیک می کند یا از این نیروگاه به عنوان سپری برای حمله به مناطق دیگر استفاده می کند، باید بداند که به هدف ویژه ای برای ماموران اطلاعاتی ما، برای سرویس های ویژه ما و ارتش ما تبدیل می شود.»

زلنسکی که جزئیاتی ارائه نکرد، بارها مدعی شد که روسیه از این نیروگاه به عنوان ابزاری برای باج خواهی هسته ای استفاده می کند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، روسیه را متهم کرد که "به بخشی از نیروگاه هسته ای آسیب زده است".

پودولیاک در توییتر نوشت: «هدف این است که ما را از (نیروگاه) جدا کنند و ارتش اوکراین را در این امر مقصر بدانند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دنبال بازرسی از این نیروگاه است، نسبت به وقوع فاجعه هسته‌ای هشدار داده است. کارشناسان هسته ای نگرانند که جنگ ممکن است به استخرهای سوخت مصرف شده نیروگاه یا راکتورها آسیب برساند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف تاسیسات زاپوریژیا شده است که هنوز توسط تکنسین های اوکراینی اداره می شود. 

کیف هفته‌ها گفته است که در حال برنامه‌ریزی یک ضد حمله برای بازپس‌گیری استان‌های زاپوریژیا و استان‌ خرسون است.

نیروهای روسیه و اوکراین پیش از این در ابتدای جنگ برای کنترل چرنوبیل، محل بدترین حادثه هسته ای جهان، با یکدیگر جنگیده اند.

 

روسیه نیروهای جنوبی را تقویت می کند

سرویس اطلاعات ارتش بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد، اولویت روسیه در هفته گذشته احتمالاً تغییر جهت واحدها برای تقویت نیروهای خود در جنوب اوکراین بوده است.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن اطلاعاتی خود در توییتر اعلام کرد که نیروهای تحت حمایت روسیه به حملات خود به شمال شهر دونتسک ادامه می دهند.

به گفته این سازمان، نبردهای شدیدی در روستای پیسکی در نزدیکی فرودگاه دونتسک متمرکز شده است. فرماندهی نظامی اوکراین روز شنبه اعلام کرد «درگیری‌های شدید» در پیسکی، روستای شرقی که روسیه پیشتر مدعی کنترل کامل آن شده بود، ادامه دارد.

ارتش بریتانیا گفت که حمله روسیه احتمالاً با هدف تأمین امنیت بزرگراه آن منطقه، که راه اصلی رسیدن به دونتسک از غرب است، می باشد.

 

کشتی های غلات اوکراین

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که دو کشتی دیگر حامل غلات روز شنبه بنادر اوکراین را ترک کردند و بنابراین تعداد کشتی‌هایی که بعد از توافق صورت گرفته با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل از اوکراین خارج شده اند، به 16 رسید.

وزارت زیرساخت اوکراین روز شنبه اعلام کرد که 16 کشتی حامل 450000 تن محصولات کشاورزی در دو هفته گذشته از بنادر دریایی اوکراین بر اساس این قرارداد حرکت کرده اند.

اوکراین امیدوار است در آینده نزدیک صادرات دریایی خود را به بیش از 3 میلیون تن غلات در ماه افزایش دهد.

اوکراین و روسیه صادرکنندگان عمده غلات هستند. مسدود شدن بنادر اوکراین ده‌ها میلیون غلات را در این کشور به دام انداخته است و نگرانی از کمبود شدید مواد غذایی و حتی شیوع قحطی در بخش‌هایی از جهان را افزایش داده است.

 

شکاف دیپلماتیک عمیق تر می شود

تهاجم روسیه که آن را یک «عملیات نظامی ویژه» برای غیرنظامی کردن همسایه خود می نامد، روابط مسکو و واشنگتن را به نقطه پایینی رسانده است و روسیه هشدار داده که ممکن است روابط را قطع کند.

ایالات متحده، متحدان غربی اوکراین را در تهیه سلاح و تحریم های تنبیهی علیه مسکو رهبری کرده است.

یک مقام ارشد روسیه روز جمعه گفت که مسکو به واشنگتن گفته است که اگر سنای آمریکا قانونی را تصویب کند که روسیه را به عنوان "دولت حامی تروریسم" معرفی کند، روابط دیپلماتیک به شدت آسیب خواهد دید و حتی ممکن است قطع شود.

به گزارش تاس، یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد که هرگونه تصرف دارایی های روسیه توسط ایالات متحده روابط دوجانبه را به طور کامل نابود می کند.

ایالات متحده و اروپا که نگران درگیری مستقیم خود در جنگ هستند، درخواست اوکراین را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای کمک به محافظت از آسمان خود در برابر موشک ها و هواپیماهای جنگی روسیه رد کرده اند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!