جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۵:۳۹
سیاست - کد خبر : 1273
چهارشنبه، ۲۰ آذر، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

حملات آرامکو کار ایران نبوده است

سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرده است که در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی در روز ۲۳ شهریور گذشته را تأیید کند.

حملات آرامکو کار ایران نبوده است

سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرده است که در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی در روز ۲۳ شهریور گذشته را تأیید کند. این موضوع روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر در قالب گزارش شش ماهه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت اعلام شد. در این گزارش که متن آن به رویت خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز رسیده، آمده است: 

«دبیرخانه سازمان ملل متحد توانسته است قطعات باقی مانده از سلاح‌های استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین‌المللی ابها در ژوئن و اوت و حمله دیگر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خریص و بقیق در سپتامبر ۲۰۱۹ را بررسی کند»

این گزارش می‌افزاید: 

«در این مقطع، [سازمان ملل] در مرحله‌ای نیست که بتواند مستقلا تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته‌اند و به صورتی مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ [مربوط به برجام] انتقال داده شده باشند.»

گوترش دبیر کل سازمان ملل با تأکید بر این که کار تحقیقات درباره این حملات همچنان ادامه دارد، وعده داده است که به محض پایان بررسی‌ها، نتیجه آن را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا با همراهی آمریکا، ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان متهم کرده‌اند. سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک که چند روز بعد از این حملات منتشر شد نوشته بودند: 

«برای ما روشن است که ایران مسئول این حملات است. توضیح دیگری در این زمینه متصور نیست.»

ایران همواره هر گونه دخالت در این عملیات را قویا رد کرده است.

در بحران جنگ یمن و راستای دفاع مشروع یمن از خودش، نیروهای مسلح یمن بلافاصله پس از حمله به تأسیسات نفتی در شرق عربستان، مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان در روز ۲۳ شهریور با چند فروند پهپاد و موشک کروز انجام شد و مقام‌های سعودی می‌گویند این سلاح‌ها ساخت ایران بوده است.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!