جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۱:۵۳
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 16353
سه شنبه، ۱۸ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

حرکت پل های بلاک چین در آب های خطرناک؛ هشتمین هک در سال 2022

یک روز دیگر، یک هک دیگر و یک پل بلاک چین دیگر سوخت.

حرکت پل های بلاک چین در آب های خطرناک؛ هشتمین هک در سال 2022

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، هنگامی که سارقان هفته گذشته حدود 190 میلیون دلار از شرکت رمزنگاری Nomad آمریکا به سرقت بردند، این هفتمین هک در سال 2022 بود که یک چرخ دنده مهم در ماشین رمزنگاری را هدف قرار داد: "پل های" بلاک چین؛ رشته هایی از کد که به جابجایی ارزهای دیجیتال بین بلاکچین های مختلف کمک می کند.

به نقل از رویترز، داده‌های شرکت تحلیل بلاک چین Elliptic مستقر در لندن نشان می‌دهد که تا کنون در سال جاری، هکرها به ارزش 1.2 میلیارد دلار ارز دیجیتال را از پل‌ها به سرقت برده‌اند که در حال حاضر بیش از دو برابر رقم کل سال گذشته است.

رونگهوی هو، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کلمبیا در نیویورک و یکی از بنیانگذاران شرکت امنیت سایبری CertiK، گفت: "این جنگی است که شرکت امنیت سایبری یا پروژه بلاکچین نمی تواند برنده آن باشد."

وی افزود: «ما باید از پروژه های زیادی محافظت کنیم. در حالی که پیدا کردن یک نقطه ضعف در هر شبکه ای برای هکرها کافی است.»

در حال حاضر، بیشتر توکن های دیجیتال بر روی بلاک چین منحصر به فرد خود اجرا می شوند، که اساسا یک دفتر کل دیجیتال عمومی است که تراکنش های رمزنگاری را ثبت می کند. چنین ویژگی ای خطر انزوای بلاکچین را افزایش میدهد.

پل های بلاک چین به دنبال تخریب این محدودیت ها هستند.

با این حال پل ها می توانند ضعیف ترین حلقه این زنجیره باشند.

هک Nomad هشتمین سرقت بزرگ رمزارز در تاریخ بود. از دیگر سرقت‌های پل‌ها در سال جاری می‌توان به سرقت 615 میلیون دلاری در Ronin که در یک بازی آنلاین محبوب استفاده شد، و سرقت 320 میلیون دلاری در Wormhole که در برنامه‌های به اصطلاح مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

استیو باسی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل آشکارساز بدافزار PolySwarm می گوید: «پل های بلاک چین حاصلخیزترین زمینه برای آسیب پذیری های جدید هستند.»

 

پاشنه آشیل

Nomad و سایر شرکت‌هایی که نرم‌افزار پل بلاک چین را تولید می‌کنند، حمایت‌های زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

تنها پنج روز قبل از هک شدن، Nomad  اعلام کرد که 22.4 میلیون دلار از سرمایه گذاران از جمله صرافی بزرگ Coinbase Global جمع آوری کرده است.

این شرکت گفته است که با آژانس های مجری قانون و یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین برای ردیابی وجوه دزدیده شده همکاری می کند. اواخر هفته گذشته، برای بازگرداندن وجوه هک شده از پل، پاداشی تا 10 درصد اعلام کرد. این شرکت روز شنبه اعلام کرد که تاکنون بیش از 32 میلیون دلار از وجوه هک شده را بازیابی کرده است.

موهان گفت: «مهم‌ترین چیز در کریپتو اجتماع است و هدف شماره یک ما بازیابی وجوه کاربران است.» وی با اشاره به به اصطلاح هکرهای اخلاقی گفت: "ما با هر طرفی که 90 درصد یا بیشتر از وجوه استثمار شده را بازگرداند به عنوان کلاه سفید رفتار خواهیم کرد. کلاه سفیدها را تحت پیگرد قانونی قرار نمی دهیم."

چندین متخصص امنیت سایبری و بلاک چین به رویترز گفتند که پیچیدگی پل ها به این معنی است که می توانند پاشنه آشیل پروژه ها و برنامه هایی را که از آنها استفاده می کنند، نشان دهند.

گانش سوامی، مدیر عامل شرکت داده بلاک چین Covalent در ونکوور، که مقداری رمزنگاری را در Nomad ذخیره کرده بود، می‌گوید: «دلیلی که اخیراً هکرها این پل‌های زنجیره‌ای متقاطع را هدف قرار داده‌اند به دلیل پیچیدگی‌های فنی بسیار زیاد در ایجاد این نوع خدمات است.»

به عنوان مثال، برخی از پل ها نسخه هایی از ارزهایرمزنگاری را ایجاد می کنند که آنها را با بلاک چین های مختلف سازگار می کند و سکه های اصلی را در ذخیره نگه می دارد. برخی دیگر به قراردادهای هوشمند، تکیه می کنند.

کد درگیر در همه این موارد می‌تواند حاوی اشکالات یا نقص‌های دیگری باشد که به طور بالقوه در را برای هکرها باز می‌گذارد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!