شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۲:۳۰
اقتصاد - کد خبر : 3753
دوشنبه، ۱۵ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

حذف صفر از پول ملی تورم زا نیست

رییس بانک مرکزی با اشاره به اهمیت احیای مسکوکات در کشور که باعث احیای پول ملی در مبادلات ارزی می‌شود، گفت: مطمئن هستیم حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد.

حذف صفر از پول ملی تورم زا نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: تورم شدید طی ۵ دهه اخیر باعث کاهش کارایی پول ملی کشورمان شده است و پول ملی ما یعنی ریال در جامعه کاربردی ندارد و دینار هم مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد.

وی افزود: از آنجایی که فوریت لایحه مذکور در مهر سال گذشته به تصویب رسید، تقاضای بنده آن است که نمایندگان کلیات آن را تصویب کنند و اگر نقطه نظری داشتند، در جزئیات لایحه مطرح کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هزینه بسیار زیاد چاپ و امحای اسکناس، تصریح کرد: ما در حال حاضر ۸ میلیارد اسکناس داریم که ۵ میلیارد آن زیر ۲,۰۰۰ تومان است که با این تغییر می‌توانیم سکه‌های یک تومانی را به جای اسکناس هزار تومانی و سکه ۵ تومانی را هم به جای اسکناس ۵ هزار تومانی به صحنه آوریم.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر مسکوکات از رده خارج شده است، تصریح کرد: سرانه ما در مسکوکات بسیار پایین است اما در مقابل سرانه اسکناس در کشورمان نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و ما سالانه یک میلیارد اسکناس امحاء می‌کنیم که بسیار هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه با تصویب این مصوبه، مسکوکات احیاء می‌شود، گفت: قطعاً این اقدام تأثیری در تورم نخواهد داشت بلکه ما این کار را در راستای انجام وظایف بانک مرکزی پیشنهاد کردیم و به دنبال تسهیل مبادلات بازرگانی مردم هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: هر دو پول باید به موازات هم حرکت کنند تا پذیرش و عملیاتی شدن این اقدام در جامعه به صورت یکسان بوده و در نهایت به سرانجام برسد.

همتی با اشاره به اینکه این موضوع حدود یک سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: شب گذشته این موضوع مجدداً در هیئت دولت بررسی شد و در آن جلسه تأکید شد که پول ما تبدیل به تومان شود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!