جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۴۱
سلامت - کد خبر : 1182
سه شنبه، ۱۲ آذر، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

حجامت و تاثیری که در سلامتی بدن دارد

اگر حجامت توسط افراد متخصص و حاذق انجام شود فواید بسیاری در سلامتی افراد خواهد داشت

حجامت و تاثیری که در سلامتی بدن دارد

در گذشته برای اکثر ایرانی ها مرسوم بوده که فصل بهار همه افراد خانواده از کوچک تا بزرگ خود را برای حجامت آماده می کردند، اما نسل امروزی با این طب سنتی نا آشنا هستند و از فواید آن خبر ندارند.

دکتر محمدعلی زارعیان در مورد حجامت می گوید که : در طب سنتی ما حجامت ارزش ویژه ای دارد و روش مناسبی برای پیشگیری از بیماری های پرخونی به شمار می آید. حجامت باعث دفع سموم و مواد زائد بدن و موجب التیام و یهیود بسیاری از بیماری ها می گردد، اما اگر همین حجامت زیر نظر متخصص انجام نگیرد عوارض زیادی به همراه داشته باشد و می تواند موجب شدت گرفتن بیماری افراد شود. در طب سنتی ایران حجامت برای کودکان زیر دوسال و افراد بالای 60 سال توصیه نمی شود، معنی حجامت در اصل ایجاد حجم می باشد و شخص حجامت کننده با ظرف مخصوص در سطح پوست ایجاد می کند. حجامت دونوع تر و خشک دارد و نوع تر آن در کشور ما مرسوم شده است که اکثر پزشکان به آن آشنا هستند، در این نوع حجامت ابتدا از طریق بادکش بر روی سطح پوست حجم ایجاد می کنند و با تیغ جراحی استریل آن محل را مورد خراش قرار می دهند تا خون خارج شود.

چه کسانی دارای صلاحیت برای حجامت می باشند و بهترین زمان حجامت کدام است؟

افراد تنومند و کسانی که خون غلیظی دارند برای حجامت مناسب نیستند چراکه فایده ای برای آنان ندارد، دلیل آن هم آسان نبودن خروج خون غلیظ و مواد زائد از بدن این افراد است. این روش فقط باعث خروج خون رقیق می شود که بر اساس آن احتمال افزایش غلظت در خون و کم حجم شدن آن بسیار است، البته این افراد می توانند یک ساعت قبل از حجامت به حمام رفته تا خون آنها کمی رقیق شده و به سطح بدن نزدیک شود. افرادی که دارای خون رقیق هستند نباید تا 12 ساعت قبل از حجامت به حمام بروند.
فصل های بهار و پائیز بهترین موقع برای حجامت می باشد، در تابستان و زمستان حجامت را باید در صورت ضرورت انجام داد. تا یک ساعت بعد از حجامت هم بهتر است غذایی مصرف نشود، در طب اسلامی هم توصیه شده که بهترین زمان حجامت در اوایل روز یا نزدیک غروب است و قبل از حجامت هم خواندن آیت الکرسی و صدقه دادن بسیار تاکید شده است.

چه قسمت هایی از بدن در حجامت مورد استفاده قرار می گیرد؟

حجامت مربوط به نقطه ی خاصی از بدن نیست و باتوجه به صلاحدید پزشک متخصص انجام می شود، برای مثال حجامت از میان دو ابرو بررای رفع خارش و سنگینی سر، رفع سرگیجه و مشکلات چشم کمک می کند. البته باید توجه داشت که اگر این نوع حجامت توسط پزشک متخصص انجام نشود باعث کم فهمی ، کم حافظگی و فراموشکاری همراه خواهد بود. باید به این نکته هم توجه دشات که حجامت در نواحی مختلف سر می تواند عوارضی بر عملکرد مغزی برجای گذارد، حجامت اطراف کلیه به دفع سنگ کلیه و حجامت انتهای گودی کمر به رفع بیماری های مقعدی، ورم بیضه و بواسیر کمک می کند. از عوارض حجامت های غیر لازم می توان به بروز شوک  و غش اشاره کرد، احتمال پارگی شریان و ورید در موقع خراش دادن پوست از سوی افراد نابلد هم زیاد است.
اگر حجامت توسط افراد متخصص و حاذق انجام شود فواید بسیاری در سلامتی افراد خواهد داشت، باید به بهداشت محیطی که حجامت انجام می شود هم توجه داشت و این اماکن باید دارای مجوز و تائید شده باشند.
 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!