جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۱۲
سیاست - کد خبر : 8708
سه شنبه، ۲۴ فروردين، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

جزئیات حادثه نطنز از زبان رئیس کمیسیون انرژی مجلس

تکالیف را کنار می گذاریم و می خواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنی سازی جلو برویم و باید انتظار می داشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد.

جزئیات حادثه نطنز از زبان رئیس کمیسیون انرژی مجلس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انفجار در سایت هسته ای نطنز اظهار داشت: یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می رود که حدود 40 ، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواد این مکان را از بین ببرد.

عباسی افزود: دشمن وقتی ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می برد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود. در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می آید و مربوط به باطری هایی است که اگر قطع شود، آنها را قطع کنند.

طراحی دشمن خیلی قشنگ بود!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده، من علمی به این قضیه نگاه می کنم. آن ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری ها می آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: در ماجرای فردو هم که در سال 91 رخ داد، برق را از 4 کیلومتری قم یا 30 کیلومتری فردو قطع کردند. دکل ها و کابل های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی ها در داخل از قسمت هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری ها را منفجر کردند، یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری ها را هم قطع کردند.

عباسی افزود: اما ما آن موقع پیش بینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم، گرفتیم اما برای سانتریفیوژها استفاده نمی کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش بینی کرده بودیم، ضربه زدند ، اما هیچ اتفاقی برای ماشین های ما نیفتاد.

مصوبه مجلس به تیم مذاکره کننده اقتدار داد

وی در پایان عنوان کرد: در اینجا پیش بینی نشده بود که وقتی می روی گفتگو می کنی و یک مصوبه مجلس داری که اقتدار را به تیم مذاکره کننده بر می گرداند. یعنی عقبه ای را ایجاد می کند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوق مان بهره مند نشدیم، تکالیف را کنار می گذاریم و می خواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنی سازی جلو برویم و باید انتظار می داشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!