جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۹:۴۳
دفاعی - کد خبر : 848
چهارشنبه، ۰۱ آبان، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

جت آموزشی یاسین چگونه جنگنده ای است؟

جت آموزشی یاسین می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری هزار و پانصد کیلومتر پیمایش داشته باشد .

جت آموزشی یاسین چگونه جنگنده ای است؟

چندی پیش خبر از رونمایی جنگنده ای ایرانی در رسانه ها منتشر شد که یاسین (کوثر88) نام داشت. وزارت دفاع ایران اعلام کرده است که این کشور توانسته پس از ۱۰ سال هواپیمای یاسین را طراحی کرده و بسازند.  و اعلام شد که این هواپیمای جت آموزشی می باشد. اما این هواپیمای نظامی چه خصوصیت‌هایی دارد؟

یاسین اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رونمایی شد
یاسین جت آموزشی تمام ایرانی از ایده تا پرواز

با نگاه اولیه به این هواپیما شباهت زیاد بین یاسین و هواپیمای روسی یاک ۱۳۰ قابل مشاهده است. یاک ۱۳۰ جت آموزشی است که کاربرد نظامی نیز دارد و برای«پشتیبانی نزدیک» در برابر نیروهای زرهی دشمن می توان استفاده کرد. توسعه هواپیمای یاک ۱۳۰ پس از فروپاشی شوروی سابق انجام شد و در سال ۲۰۰۹ این هواپیما وارد نیروی هوایی روسیه و عملیاتی شد و از این منظر یکی از جنگنده های جدید روسی محسوب می شود.

یاک ۱۳۰ را می‌توان یک جنگنده نسل چهار و نیم دانست.

هواپیمای یاسین نیز با تغییرات قطعاتی در یاک ۱۳۰ مانند موتور، که اصلی ترین جزء در هواپیماهای جت محسوب می شود، توسط ایران ساخته شده است.اما مهندسان ایرانی توانستند که موتوراف پنج که جی ۸۵  نام دارد را بومی سازی کنند.

ایران توانسته به فناوری ساخت موتور های جی ۸۵ با مهندسی معکوس موتور اف پنج، پیشرانه ای بومی بسازد که این پیشرانه  "اوج" نام دارد.

و امروز این توربوجت ایرانی اوج است که در سینه ی یاسین می تپد.

 

 و همین توانایی بومی سازی باعث گردیده که هواپیمای یاسین می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری هزار و پانصد کیلومتر پیمایش داشته باشد  و حداکثر در ارتفاع۱۲ کیلومتر از سطح زمین با حداکثر سرعت هزار کیلومتر در ساعت به پرواز درآید.

حداقل سرعت این هواپیما نیز 200 کیلومتر در ساعت است.

از دیگر ویژگی های مهم هواپیمای فوق که بیش از پانصد متخصص در مدت ده سال گذشته از ابتدای طراحی تا پروازهای آزمایشی آن در مراحل مختلف درگیر کار بوده اند استفاده از دم افقی کاملاً متحرک است. این نوع دم برخلاف نمونه های قدیمی به صورت کاملا  یکپارچه حول محور اتصال دوران کرده و در نتیجه هواپیما می تواند به بهترین نحو ممکن مانور دهد. البته طراحی و اجرای آن نیاز به دانش بسیار بالای دارد. یاسین با استفاده از این دم افقی کاملاً متحرک، امکان اجرای مانورهای حساس‌ مانند قرارگیری هواپیما در سقوط چرخشی (اسپین) با ایمنی بیشتر را تجربه کند.

با این حال سوالات و شبهاتی درباره این هواپیما مطرح شده که  پاسخ آن ها می تواند جالب باشد.

اول اینکه چرا رنگ آمیزی این هواپیما این چنین است؟ یا چرا چرخ هایش در هنگام پرواز باز بوده و...

باید پاسخ این دسته از دوستان را اینگونه بدهیم  که علت این است که در دوره انجام تست ها هواپیما را رنگ استتار نمی زنند، تا جواب تست ها را بگیرند، پس از این جهت اشکالی وارد نیست و این یک اصل در قوانین ساخت ههواپیما در سراسر جهان است. اما درمورد چرخ ها باید بگوییم این نیز به علت تست انجام شده، چرا که در رواز های اولیه هواپیما و جت چرخ های خود را نمی بندد تا مشکلی پیش نیاید، هرچند که یاسین تمامی تست های فنی از جمله باز و بست چرخ را نیز قبول شده است.

بهرحال با پرواز یاسین چرخه تولید جنگنده از صفر تا صد در دستان متخصصان ایرانی قرار گرفته و درآینده باید شاهد آن باشیم که هواپیماهای جت پیشرفته در ایران ساخته شود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!