جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۴۶
اروپا و آمریکا - کد خبر : 15983
يكشنبه، ۲۵ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

تیرانداز نژادپرست در نیویورک 10 نفر را کشت

یک مرد سفیدپوست مسلح 18 ساله روز شنبه در یک سوپرمارکت در محله سیاه پوستان در شمال نیویورک، 10 نفر را به ضرب گلوله کشت و سه نفر را مجروح کرد. مقامات اقدام او را "افراط گرایی خشونت آمیز با انگیزه نژادی" نامدیند.

تیرانداز نژادپرست در نیویورک 10 نفر را کشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات گفتند که مظنون که به یک تفنگ مسلح شده بود و به نظر می رسید به تنهایی عمل کرده بود، چند ساعت دورتر از خانه خود به بوفالو رفت تا این حمله را انجام دهد. حمله ای که او بصورت آنلاین در پلتفرم رسانه اجتماعی توییچ پخش کرد.

به نقل از رویترز، مقامات گفتند که از 13 نفری که مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، 11 نفر سیاه پوست بودند. دو نفر دیگر سفید بودند.

اسناد دادگاه، مظنون را پیتون گندرون از کانکلین، شهری با حدود 5000 نفر جمعیت در منطقه ردیف جنوبی نیویورک در نزدیکی مرز پنسیلوانیا، معرفی کرد.

جان فلین دادستان ناحیه ایری گفت که او ساعاتی پس از تیراندازی در دادگاه ایالتی به اتهام قتل درجه اول محاکمه شد که حداکثر مجازات آن حبس ابد بدون آزادی مشروط است. نیویورک هیچ مجازات اعدامی ندارد.

فلین گفت که قاضی همچنین به گندرون دستور داده است که بدون وثیقه در بازداشت بماند و تحت "بررسی پزشکی قانونی" قرار گیرد. قرار است گندرون در 19 می به دادگاه بازگردد.

 

تسلیم پلیس شد

مقامات گفتند که این نوجوان که رسانه های محلی گزارش دادند که دانشجوی کالج اجتماعی بروم در دانشگاه ایالتی نیویورک در نزدیکی بینگهمتون بوده است، پیش از دستگیری نزدیک بود خودکشی کند.

جوزف گراماگلیا، کمیسر پلیس بوفالو در یک نشست خبری گفت که مظنون در مواجهه با ماموران در فروشگاه، اسلحه را به سمت گردن خود گرفت، اما آنها از او خواستند که اسلحه را بیندازد و تسلیم شود.

گراماگلیا گفت که مرد مسلح قبل از تبادل آتش با یک افسر پلیس بازنشسته که به عنوان نگهبان فروشگاه کار می کرد، سه نفر را در پارکینگ فروشگاه کشت. او اشاره کرد که مظنون جلیقه ضد گلوله داشته است.

نگهبان فروشگاه، یکی از 10 نفری بود که به ضرب گلوله کشته شدند و 9 نفر دیگر همگی مشتری بودند. مقامات گفتند که سه کارمند دیگر این فروشگاه زنجیره ای، زخمی شدند اما انتظار می رود زنده بمانند.

شونل هریس، یکی از مدیران فروشگاه زنجیره ای، به Buffalo News گفت که فکر می‌کند صدای 70 گلوله شنیده است و چندین بار هنگام فرار از فروشگاه به سمت درب پشتی، روی زمین افتاده است.

او در توصیف ضارب به روزنامه گفت: «به نظر می رسید که او عضو ارتش بوده است.»

کاترین کرافتون، آتش نشان بازنشسته، که در همان نزدیکی زندگی می کند، گفت که شاهد شروع کشتار از ایوان خانه خود بوده است.

کرافتون به روزنامه گفت: "من دیدم که او به یک زن شلیک کرد. او تازه داشت به فروشگاه می رفت. و سپس به زن دیگری شلیک کرد. او در حال گذاشتن مواد غذایی در ماشینش بود. من پیاده شدم زیرا نمی دانستم که او قصد دارد به من شلیک کند یا خیر."

 

"شر مطلق"

استفان بلونگیا، مامور ویژه FBI که مسئول دفتر بوفالو این سازمان است، گفت که این حمله هم به عنوان جنایت نفرت و هم به عنوان یک اقدام "افراطی گری خشونت آمیز با انگیزه نژادی" تحت قوانین فدرال مورد بررسی قرار می گیرد.

جان گارسیا، کلانتر شهرستان ایری در یک کنفرانس خبری گفت: «این شخص شیطان محض بود. این یک جنایت نفرت انگیز نژادپرستانه از سوی فردی خارج از جامعه ما بود.»

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که اواخر روز شنبه منتشر کرد، این تیراندازی را «نفرت‌انگیز برای ساختار این کشور» خواند. او اظهار کرد: "نفرت نباید جایگاه امنی داشته باشد. ما باید هر کاری که در توان داریم برای پایان دادن به تروریسم داخلی ناشی از نفرت انجام دهیم."

کتی هوچول، فرماندار نیویورک در یک کنفرانس خبری اواخر عصر شنبه گفت که از اینکه قاتل موفق شد حمله خود را به صورت زنده در شبکه های اجتماعی پخش کند، ناامید شده است.

هوچول گفت: «این واقعیت که حتی می توان آن را روی یک پلتفرم پست کرد، کاملاً تکان دهنده است. این رسانه ها باید در نظارت بر محتوای رسانه های اجتماعی هوشیارتر باشند.»

توییچ در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمتر از دو دقیقه پس از شروع پخش زنده آن را حذف کرده است و تلاش می‌کند مطمئن شود که هیچ حساب دیگری محتوا را دوباره پست نکرده باشد. هوچول گفت که باید "در عرض یک ثانیه" حذف می شد.

اسکرین شات هایی از این پخش در شبکه های اجتماعی منتشر شد، از جمله برخی که به نظر می رسید تیرانداز را در حالی که اسلحه ای در دست دارد و بالای جسدی در فروشگاه مواد غذایی ایستاده است نشان می دهد.

سندی که در فضای مجازی پخش شد و به نظر می‌رسید توسط قاتل نوشته شده است، فهرستی از کارهایی که برای حمله انجام می‌شود، از جمله تمیز کردن اسلحه و آزمایش پخش زنده را شامل می شود.

علاوه بر این، یک مانیفست 180 صفحه‌ای با تشریح «نظریه جایگزینی بزرگ»، این ایده که اقلیت‌های سفیدپوست در ایالات متحده و سایر کشورها جایگزین می‌شوند، نیز در فضای مجازی منتشر شد که طبق گزارش‌ها توسط گندرون نوشته شده بود.

سخنگوی دفتر FBI از اظهار نظر در مورد این اسناد خودداری کرد.

فرماندار همچنین گفت که او یک پکیج کنترل سلاح "جامع" از قبل برنامه ریزی شده را در روز سه شنبه معرفی خواهد کرد تا "به خلأهای بیشتر موجود در قوانین (ایالتی) ما رسیدگی کند."

هوچول گفت اسلحه گرم مورد استفاده در این قتل ها به طور قانونی خریداری شده بود اما به طور غیرقانونی با یک خشاب با ظرفیت بالا اصلاح شده بود که به گفته او به راحتی می توانست به طور قانونی در پنسیلوانیا خریداری شود.

تیراندازی بوفالو از الگوی دیگر قتل‌های دسته‌جمعی با انگیزه نژادی در سال‌های اخیر پیروی می‌کند، از جمله حمله به کنیسه پیتسبورگ در اکتبر 2018 که منجر به مرگ 11 نفر شد و تیراندازی در آبگرم آتلانتا در مارس 2021 که در آن یک مرد سفیدپوست هشت نفر را کشت و آسیایی‌ها را هدف قرار داد.

تیراندازی روز شنبه همچنین یادآور حمله به مسجدی در کرایست چرچ نیوزلند در سال 2019 بود، زمانی که قاتل قتل ها را به صورت زنده در فیس بوک پخش کرد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!