جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۹:۱۲
علم و فناوری جهان - کد خبر : 14783
سه شنبه، ۰۷ دي، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

توسعه هوش مصنوعی دادستان در چین با دقت 97 درصدی

هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در اجرای قانون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، و دادستان‌های چینی در حال استفاده از فناوری هوش مصنوعی از سال 2016 می باشند.

توسعه هوش مصنوعی دادستان در چین با دقت 97 درصدی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، محققان چینی ماشینی ساخته اند که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی افراد را متهم به جرایم کند که به ادعای آنها برای اولین بار در جهان است.

به نقل از اسپوتنیک، بر اساس این گزارش، با استناد به مقاله منتشر شده در مجله معتبر چینی "Management Review"، "دادستان" هوش مصنوعی می تواند بر اساس شرح شفاهی پرونده، اتهامی را با دقت بیش از 97 درصد مطرح کند. دادستانی مردمی شانگهای پودونگ، بزرگترین و شلوغ ترین دادسرای ناحیه کشور، این تجهیزات را طراحی و آزمایش کرد.

طبق گزارش‌ها، محققان آزمایشگاه مدیریت دانش و داده‌های بزرگ آکادمی علوم چین خاطرنشان کردند که این فناوری ممکن است حجم کار روزانه دادستان‌ها را کاهش دهد و به آن‌ها اجازه دهد روی موضوعات دشوارتر تمرکز کنند.

پروفسور شی یونگ عضو گروهی از محققانی که روی این اختراع کار کرده اند در این گزارش گفته است: «این سیستم می تواند تا حدودی جایگزین دادستان ها در فرآیند تصمیم گیری شود.»

برای بهبود سرعت و دقت پردازش پرونده، بسیاری از دادستان ها در سراسر جهان از فناوری هوش مصنوعی مانند تشخیص تصویر و پزشکی قانونی دیجیتال استقبال کرده اند. و محققان ادعا می کنند که با توجه به اینکه دادستان های چین استفاده از هوش مصنوعی را در سال 2016 آغاز کردند، آنها یکی از اولین کسانی در جهان هستند که از هوش مصنوعی پیچیده در کارهای روزمره خود استفاده می کنند.

برنامه هوش مصنوعی مورد استفاده توسط دادستان های چینی، سیستم 206 نام دارد. این برنامه می تواند قدرت شواهد، شرایط دستگیری و خطر عمومی ناشی از یک مظنون را ارزیابی کند.

با این حال، به گفته شی و همکارانش، همه ابزارهای هوش مصنوعی موجود عملکرد محدودی دارند؛ زیرا "آنها در فرآیند تصمیم گیری برای تشکیل اتهامات و پیشنهاد احکام شرکت نمی کنند." و دانشمندان بر این باورند که اتخاذ چنین تصمیماتی نیاز به ماشینی دارد که محتویات پرونده غیرمرتبط با جرم را شناسایی و حذف کند و در عین حال اطلاعات مفید را دست نخورده باقی بگذارد.

علاوه بر این، طبق گزارش‌ها، این دستگاه باید زبان انسانی پیچیده و دائماً در حال تغییر را به یک چارچوب ریاضی یا هندسی استاندارد که یک رایانه می‌تواند درک کند، ترجمه کند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های فناوری چین قبلاً فناوری‌های پردازش زبان طبیعی را ایجاد کرده‌اند؛ اما عملکرد آنها معمولاً نیاز به استفاده از رایانه‌های مرکزی دارد که دادستان‌ها در دفاتر خود در اختیار ندارند.

 

نحوه عملکرد آن چگونه است؟

به گفته محققان، این برنامه جدید بسیار متفاوت است؛ زیرا می تواند روی یک رایانه رومیزی اجرا شود. این سیستم بر اساس 1000 "سرنخ" که از متن شرح پرونده تولید شده توسط انسان استخراج شده است، علیه هر مظنون اتهامی تشکیل می دهد.

سپس، شواهد توسط سیستم 206 مورد ارزیابی قرار می گیرد. بر اساس این گزارش، بین سال های 2015 تا 2020، این سیستم در بیش از 17000 پرونده "آموزش" داده شده است. این سازمان تاکنون توانسته است هشت جرم رایج شانگهای مانند کلاهبرداری از کارت اعتباری، ایجاد یک شرکت قمار، بی احتیاطی در رانندگی، جراحت عمدی، ممانعت از انجام وظایف رسمی، سرقت، کلاهبرداری و اختلافات را شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار دهد. 

به گفته محققان، "دادستان" هوش مصنوعی به زودی به لطف پیشرفت های بیشتر تقویت خواهد شد. این سیستم قادر خواهد بود جرم های کوچکتر را شناسایی کند و چندین اتهام را علیه یک فرد مطرح کند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چه زمانی و آیا این دانش به غیر از اجرای قانون در سایر حوزه‌ها نیز اعمال خواهد شد.

 

دادستان، از اعتماد به ماشین سر زندگی مردم می ترسد

یک دادستان ناشناس در گوانگژو، جنوبی ترین شهر چین، نسبت به استفاده از هوش مصنوعی برای تشکیل خودکار اتهام ابراز تردید کرد.

این منبع ناشناس ادعا کرد: «دقت 97 درصد ممکن است از نقطه نظر فناوری بالا باشد؛ اما همیشه احتمال اشتباه وجود خواهد داشت.»

دادستان به این رسانه گفت که اگر هوش مصنوعی مستقیماً در چنین فرآیند ظریفی دخالت داشته باشد، استقلال یک دادستان انسانی، به ویژه در تصمیم گیری، ممکن است آسیب ببیند.

به گفته این منبع، اکثر دادستان‌ها نمی‌خواهند دانشمندان رایانه ای در یک تصمیم قانونی "دخالت" کنند. مشکل دیگری که گزارش شده این است که یک دادستان هوش مصنوعی می تواند پرونده ای را فقط بر اساس تخصص قبلی خود ارائه کند و در یک فضای اجتماعی در حال تغییر، نمی تواند واکنش مردم را به یک پرونده یا حکم پیش بینی کند.

دادستان گفت: «هوش مصنوعی ممکن است به تشخیص یک اشتباه کمک کند؛ اما نمی تواند جایگزین انسان در تصمیم گیری شود.»

با این حال، محتمل است که چین به طور فزاینده، هوش مصنوعی را در هر حوزه دولتی در تلاش برای افزایش کارایی، کاهش فساد و افزایش نظارت بکار برد.

بر اساس گزارش ها، چندین شهر چین از فناوری هوش مصنوعی برای نظارت بر محافل اجتماعی و فعالیت های پرسنل دولتی به منظور کشف فساد استفاده کرده اند. هوش مصنوعی توسط بسیاری از دادگاه‌های چین برای کمک به قضات در رسیدگی به پرونده‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی مانند پذیرش یا رد درخواست تجدیدنظر استفاده شده است. اکثر زندان‌های چین از فناوری هوش مصنوعی برای ردیابی سلامت جسمی و روانی زندانیان به منظور کاهش خشونت استفاده می کنند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!