جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۹:۱۹
خاورمیانه - کد خبر : 14892
يكشنبه، ۱۲ دي، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

تظاهرکنندگان عراقی در آستانه سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی، پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زدند

چند روز اول سال جدید میلادی دو نقطه عطف مهم در عراق را رقم می زند: سپری شدن مهلت 31 دسامبر برای پایان ماموریت رزمی آمریکا در این کشور و دومین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی ضد تروریسم. که در 3 ژانویه 2020 در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

تظاهرکنندگان عراقی در آستانه سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی، پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، چندین هزار تظاهرکننده روز شنبه در پایتخت عراق تظاهرات کردند و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند، پرچم های آمریکا و اسرائیل را زیر پا گذاشتند و به آتش کشیدند و خواستار توقف حضور نظامی آمریکا در این کشور شدند.

به نقل از اسپوتنیک، برخی از پلاکاردهایی که تصاویری از سردار شهید نیروی قدس سپاه پاسداران قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را نشان می دادند، نوشته بودند: «نمی گذاریم بعد از امروز در سرزمین شهدا بمانید».

برخی احزاب شیعه عراقی تا 31 دسامبر 2021 به ایالات متحده فرصت دادند تا نیروهای باقیمانده خود را خارج کند و هشدار دادند که اگر نیروهای آمریکایی پس از آن باقی بمانند، اشغالگر تلقی خواهند شد و مقاومت نظامی خواهند کرد. ایالات متحده به طور رسمی در اوایل دسامبر به ماموریت جنگی خود در عراق پایان داد و تخمین زده می شود 2500 سرباز در این کشور باقی مانده باشند که به آموزش، پشتیبانی و سایر نقش های غیر جنگی منصوب شدند. 

ایران در 8 ژانویه 2020 در مأموریتی تحت عنوان «عملیات شهید سلیمانی» به کشته شدن فرمانده سپاه قدس با شلیک بیش از 12 موشک بالستیک به دو پایگاه عراقی حاوی نیروهای آمریکایی پاسخ داد. این حملات باعث شد 110 پرسنل ارتش آمریکا دچار آسیب های مغزی شوند و واشنگتن تهدید کرد که با حملاتی در داخل ایران، مقابله به مثل خواهد کرد.

پارلمان عراق با صدور قطعنامه ای خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و بازگرداندن پایگاه های نظامی به طرف عراقی شد. دولت ترامپ در ابتدا از این خواسته ها خودداری کرد و مدعی شد که عراق برای بازپس گیری پایگاه های خود باید «میلیاردها دلار» به آمریکا بپردازد. با این وجود، ایالات متحده کاهش تعداد نیروهای خود را در مارس 2020 آغاز کرد، از 5200 به 2500 در زمان خروج ترامپ از قدرت، و چندین پایگاه را به نیروهای امنیتی عراق منتقل کرد.

تهران متعهد شده است که مسئولین قتل سلیمانی از جمله ترامپ و دیگر اعضای دولت او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. قضات در ایران و عراق حکم بازداشت رئیس جمهور سابق را صادر کرده اند، اما اینترپل به دلیل ماهیت "سیاسی" آن از دست زدن به این پرونده خودداری کرده است. تهران روز جمعه اعلام کرد که مسئولیت ترور سردار سلیمانی اکنون بر دوش دولت بایدن است و رئیس جمهور مسئول "حمله تروریستی است که به صورت سازماندهی شده" انجام شده است.

سال گذشته، مقامات ایرانی مدعی شدند که اسراییل ترور شهید سلیمانی را «هدایت» کرده است. در ماه دسامبر، تامیر هیمن، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی اسرائیل، اعتراف بی‌سابقه‌ای کرد که اسرائیل واقعاً در این حمله دست داشته و آن را «دستاوردی» علیه «دشمن اصلی»، ایران توصیف کرد.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!