جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۱۱
بین الملل - کد خبر : 11211
دوشنبه، ۰۴ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

تصمیمات رئیس جمهور نقض قانون اساسی است

رئیس‌جمهور پیشین تونس در واکنش به اتفاقات این کشور گفت: آنچه رخ داده یک کودتای تمام عیار است و قیس سعید ناقض قانون اساسی است.

تصمیمات رئیس جمهور نقض قانون اساسی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس در واکنش به اتفاقات اخیر گفت، «قیس سعید» رئیس‌جمهور کنونی تونس قانون اساسی را نقض کرده است.

رئیس‌جمهور پیشین تونس در ویدئویی که در صفحه شخصی فیسبوک خود منتشر کرده، گفت: تصمیم‌های قیس سعید یک عقبگرد بزرگ است به نحوی که ما را از دایره ملت‌های متمدن خارج می کند.

وی تأکید کرد، آنچه رخ داده یک کودتای تمام عیار است . قیس سعید قانون اساسی را نقض کرده که قسم وفاداری به آن خورده بود است.

این درحالی است که شب گذشته پس از نشست اضطراری رئیس جمهوری با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد:

قیس سعید رئیس جمهور این کشور تصمیم گرفته اداره امور کابینه را، خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل 80 قانون اساسی تونس خوانده است .

رئیس‌جمهور پیشین تونس، با اعلام اینکه وضعیت تونس بدتر نیز خواهد شد، ادامه داد: به عنوان یک شهروند، حقوقدان و رئیس‌جمهور سابق، آنچه رخ داده را محکوم و تصمیمات قیس سعید را مردود می‌دانم.

وی از ملت تونس خواست که بیدار باشند و سپس گفت، هر کسی گمان می‌کند این آغاز راه‌حل است اشتباه می‌کند. این ابتدای حرکت به سمت وضعیت بدتر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

به گفته منابع آگاه، حوادثی که شب گذشته در تونس، کودتای «قیس سعیّد» رئیس جمهور این کشور برای برچیدن حزب النهضه به روش کودتای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای کنار زدن اخوان‌المسلمین بود.

«این کودتا با همکاری السیسی، بن زاید، بن سلمان و فرانسه انجام گرفت و تظاهراتی که در تونس تحت عنوان (۲۵ اکتبر) برگزار شد شبیه تظاهرات ۳۰ ژوئن مصر بود».

به گفته برخی از منابع: کودتاچیان تعداد زیادی از مزدوران احزاب چپ‌گرا را برای تظاهرات به خیابان‌ها سوق دادند تا برای تصمیمات صادره از رئیس جمهور جشن بگیرند.

البته این تعداد برای اثبات شور و شادی مردمی کافی نبود و شبکه العربیه و دیگر رسانه‌ها مجبور شدند به جعل و استفاده از تصاویر تظاهرات قدیمی روی آورده و به دروغ آن‌ها را تظاهرات و شادی مردمی از تصمیمات رئیس جمهور جا بزنند.

این درحالی است که عربستان و امارات با وجود اختلافات کنونی اما درباره حمایت از این کودتا اتفاق نظر دارند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!