سه شنبه، 18 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 7th of May 2024
۱۳:۲۴
اجتماعی - کد خبر : 6179
جمعه، ۱۹ دي، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

ترس از کرونا مردم را از نیازمندان به خون غافل نکند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به غیر ممکن بودن انتقال کرونا از طریق خون از مردم خواست اهدا خون به نیازمندان را فراموش نکنند.

ترس از کرونا مردم را از نیازمندان به خون غافل نکند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، بشیر حاجی بیگی ۱۹ دی ماه در گفتگویی اظهار داشت: تا این لحظه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون انتقال می‌یابد ارائه نشده است، ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود.

حاجی بیگی اضافه کرد: مردم به ویژه کسانی که خون اهدا می‌کنند باید بدانند که راه‌های انتقال  ویروس کرونا از طریق ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی است که مردم باید پروتکل‌های بهداشتی  و ایمنی را بخصوص شست و شوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت  کنند.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی  فرد مشکوک به کرونا استفاده می شود و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

مراکز انتقال خون امن است

سخنگوی سازمان انتقال خون در رابطه با امن بودن مراکز انتقال خون اظهار داشت: مراکز اهدای خون ایران میزبان داوطلبان اهدای خون هستند و تشابهی با مراکز درمانی ندارند و از آنجایی که در گروه سالم ترین اقشار جامعه جای گرفته‌اند خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مراکز اهدای خون بسیار کم است.

وی ادامه داد: از آغاز تاسیس این سازمان تا حال حاضر سازمانی متفاوت با دیگر مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور بوده زیرا سازمان انتقال خون ایران و مراکز اهدای خون وابسته به این سازمان در سراسر کشور همواره میزبان سالم‌ترین اقشار جامعه است نه بیماران.

حاجی بیگی تاکید کرد: اهداکنندگان خون از سالم‌ترین اقشار جامعه هستند چرا که انتقال خون نهادی موثر در تبیین و نهادینه سازی فرهنگ سلامت است که افرادی که به آن مراجعه می‌کنند از فرهنگ خود مراقبتی آگاه هستند و خود را از رفتارهای پرخطر دور نگه می دارند.

وی افزود: مراکز درمانی در ایران شامل مراکز بهداشت شهری و روستایی، درمانگاه ها، پلی کلینیک ها و مطب های پزشکان، واحد های پاراکلینیکی همچون آزمایشگاه ها، رادیولوژی، فیزیوتراپی ها و داروخانه ها و همچنین بیمارستان ها شامل محلی، تخصصی، فوق تخصصی یا مجتمع های بیمارستانی است و غالب مراجعه کنندگان اصلی به این مراکز را بیماران تشکیل می دهند و افراد سالم که هر یک به نحوی برای دریافت خدمت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند درصد کمتری از آمار مراجعان روزانه را شامل می شوند.

حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون بازهم از امن‌ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: اما هموطنان  نوعدوست متوجه باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند یک جوری نشود که این فرادی که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند از ترس کرونا اهدای خون را فراموش کنند.

حاجی بیگی درباره رعایت نکات بهداشتی در مراکز انتقال خون گفت: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون  بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 18 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!