شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۱:۴۶
اروپا و آمریکا - کد خبر : 14387
يكشنبه، ۲۱ آذر، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

تحریم های ایالات متحده، کشورهای آمریکای مرکزی را به سمت چین سوق دمی دهد

مقامات و تحلیلگران می گویند که رگبار تحریم های آمریکا علیه مقامات ارشد آمریکای مرکزی، چین را به شریک جذابی برای دولت هایی تبدیل کرده است که در برابر فشار واشنگتن مقاومت می کنند.

تحریم های ایالات متحده، کشورهای آمریکای مرکزی را به سمت چین سوق دمی دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این روند در این هفته زمانی که نیکاراگوئه دوباره روابط خود را با پکن برقرار کرد و رابطه دیرینه خود را با متحد ایالات متحده، تایوان که به شدت متکی بر به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک توسط کشورهای کوچک است، قطع کرد، مورد توجه قرار گرفت.

به نقل از رویترز، دیگر کشورهای منطقه نیز به چین علاقه دارند. نایب بوکله رئیس جمهور سالوادور اوایل سال جاری پس از اینکه واشنگتن دستیاران نزدیک او را در لیست سیاه فساد قرار داد، توافقنامه همکاری اقتصادی جدید کشورش با چین را تصویب کرد.

بوکله، که این هفته واشنگتن را به سیاست "تسلیم یا شکست مطلق" متهم کرد، در ماه مه سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری عمومی "بدون قید و شرط" چین را جشن گرفت.

تصمیم نیکاراگوئه برای پذیرش چین به دنبال تحریم‌های متعددی علیه دستیاران رئیس‌جمهور دانیل اورتگا پس از انتخاب مجدد وی برای چهارمین دوره متوالی در کمپین‌ای که با دستگیری چهره‌های برجسته اپوزیسیون آغشته بود، صورت گرفت.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، در حالی که مورد نیکاراگوئه در آمریکای مرکزی به دلیل گرایش اقتدارگرایانه فزاینده‌اش «بی نظیر» است، انزوای بین‌المللی اورتگا در علاقه او به چین نقش داشت.

فشار ایالات متحده بر مقامات آمریکای مرکزی از لغو روادید گرفته تا تحریم های خزانه داری را شامل می شود که عملا ارتباط آنها را با سیستم بانکی جهانی قطع می کند. برای السالوادور، واشنگتن همچنین در حال آماده سازی اتهامات جنایی علیه دو متحد ارشد بوکله است.

ایوان الیس، استاد کالج جنگ ارتش ایالات متحده، گفت که پکن از فشارهای ایالات متحده استفاده می کند، راهبردی که قبلاً برای رهبران منزوی از غرب در سایر نقاط منطقه، از جمله ونزوئلا، راه نجات اقتصادی ایجاد کرده بود.

الیس، کارشناس تعامل چین با آمریکای لاتین، می گوید: «چین در تعقیب منافع اقتصادی استراتژیک خود، پوپولیست های اقتدارگرا را در قدرت حفظ می کند و به منطقه ای می انجامد که کمتر دموکراتیک است.»

 

"دیپلوماسی بدهی"

مقامات ایالات متحده به دنبال رد پیشرفت های چین در منطقه، پکن را شریک غیرقابل اعتمادی برای کشورهایی معرفی کرده اند که از سرمایه گذاری برای تقویت اقتصادهای متزلزل ناامید هستند.

مقامات ایالات متحده با اشاره به سرمایه گذاری های چین در سراسر جهان که ایالات متحده آن را "دیپلماسی بدهی" می نامد، ادعا می کنند که پکن کشورهای فقیرتر را غرق در بدهی می کند.

پکن که چنین ادعاهایی را رد می‌کند، می‌گوید با متحدانش به‌عنوان یک شریک برابر برخورد می‌کند و در امور داخلی آن ها مداخله نمی‌کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!