جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۲۶
بهداشت و درمان - کد خبر : 14579
دوشنبه، ۲۹ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

تامین ۹۵ درصد مکمل ها در داخل کشور

بیش از ۹۵ درصد نیاز کشور در حوزه مکمل‌ها در داخل ایران تامین می‌شود.

تامین ۹۵ درصد مکمل ها در داخل کشور

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ایران زمین، بیش از ۹۵ درصد نیاز کشور در حوزه مکمل‌ها در داخل ایران تامین می‌شود.

 دکتر عباس کبریایی‌زاده در خصوص شکل‌گیری سندیکا بیان کرد: تقریبا در سال‌های ۱۳۸۷ بیش از ۸۰ درصد از بازار مکمل‌های رژیمی و غذایی‌مان در اختیار شرکت‌های وارداتی بود. بعد از شکل‌گیری سندیکا با همکاری وزارت بهداشت، بسیار کمک شد تا اینکه امروز تقریبا بیش از ۹۵ درصد از نیاز کشور در این حوزه از سوی شرکت‌های تولید داخلی تامین می‌شود.

مکمل‌ها برخلاف مولکول‌های داروها، فراورده‌های عمدتا ترکیبی هستند و تعداد زیادی از املاح، ویتامین‌ها و حتی عصاره‌های گیاهی و ... باهم ترکیب شده و یک فرآورده مکمل ایجاد می‌کنند. بنابراین در احراز سلامت آن‌ها باید پیچیدگی‌هایی وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره سندیکای مکمل‌های غذایی و رژیمی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس کشورها برای واردات مکمل به کشورشان سخت‌گیری‌های خاصی دارند. زیرا کنترل کیفیت‌هایی که باید روی مکمل‌ها انجام شود، بسیار گران‌قیمت است. ردیابی آلاینده‌ها و مواد مضر در مکمل‌ها کار آسانی نیست. بنابراین همواره توصیه می‌شود که سعی کنیم فرآورده‌های مکمل در کشور هدف تولید شود.

وی افزودروزی که سندیکا را شکل دادیم ۲۵ شرکت داشتیم که در حوزه مکمل‌ها فعالیت می‌کردند که عمدتا هم شرکت دارویی بودند که کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد از تولیداتش مکمل بود، اما امروز تعداد شرکت‌های تولیدکننده مکمل به ۱۰۰ شرکت رسیده و می‌توانیم ادعا کنیم که شرکت‌های ما می‌توانند در بازارهای منطقه و بازارهای صادراتی حضور داشته باشند. در حال حاضر باید شرکت‌های تولیدکننده را تشویق کنیم که روی صادرات تمرکز کنند و از سازمان غذا و دارو هم می‌خواهیم که فرآیندهای صادراتی را تسهیل کنند.

همچنین کبریایی‌زاده در خصوص کبریایی‌زاده بیان کرد: تنها راه مقابله با این بیماری هم همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است. حال اگرچه با اجازه وزارت بهداشت و ستاد کرونا همایش مکمل‌ها و طلای سبز برگزار می‌شود، اما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همراه است. تمام شرکت‌کنندگان هم باید پروتکل سه‌گانه یعنی تزریق واکسن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری را داشته باشند.

کبریایی زاده گفت: کسی نگران کمبود مکمل‌ها  نشد و به دلیل زیرساخت خوبی که در کشور در این حوزه وجود داشت، ‌ مشکلی ایجاد نشد. به موقع سیاست آزادسازی نرخ ارز مکمل‌ها انجام شد و اردیبهشت ۱۳۹۸ این کار انجام شد و باعث شد که صنعت وابسته نباشد و بتواند به تدریج قیمت‌هایش را هم اصلاح کند. امروز مکمل‌ها در فضایی کاملا رقابتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد

وی ادامه داد: در عین حال در همایش نهم مکمل‌ها، بر ملاحظات مصرف مکمل در کووید۱۹ متمرکز شدیم. بازآموزی هم برای نشست در نظر گرفته شده است. در عین حال افراد برای حضور در مراسم باید حتما ثبت‌نام شده باشند تا مطمئن‌ باشیم پروتکل‌ها را درعایت می‌کنند.  در عین حال به طور تاریخی همیشه نشست ویژه‌ای برای ورزشکاران در این همایش داشتیم. زیرا بحث مکمل‌های ورزشی هنوز نابه سامان است و سامانی که در حوزه توزیع و عرضه مکمل‌های رژیمی و غذایی ایجاد شده، هنوز در حوزه مکمل‌های ورزشی اتفاق نیفتاده است.

قابل ذکر است که، زنجیره تامین سالم مکمل‌ها یکی از مهمترین نکاتی است که باید روی آن تمرکز شود. وقتی یک مکمل ورزشی از طریق داروخانه توزیع می‌شود، خیالمان راحت است که زیر چتر نظارتی وزارت بهداشت هستند، اما مکملی که قاچاق می‌آید و در باشگاه ورزشی و... توزیع می‌شود، حتی اگر برچسب معتبرترین برندهای دنیا را داشته باشد، قابل اعتماد نیست.

رئیس هیات مدیره سندیکای مکمل‌های غذایی و رژیمی در ادامه گفت: چند نقطه در دنیا هستند که سانتر تولید فرآورده‌های دارویی تقلبی در دنیا محسوب می‌شوند که شامل غرب پاکستان، کشورهای جنوب ایران و هند است و حتی در خود ایران هم ممکن است به صورت تقلبی تولید شوند. اگر ما اصراری در زمینه سلامت زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی داریم، ‌به این دلیل است و انتظارمان در این حوزه در وزارت ورزش بیش از این است که تاکنون به نحو مناسبی برآورده نشده است. وزارت ورزش که متولی باشگاه‌ها است و باتوجه به رای دیوان عدالت که مکمل‌ها مانند دارو بوده و باید مقررات دارو بر آن‌ها حاکم باشد، ‌انتظارمان این است که دقت نظر بیشتری بر آن‌ها حاکم باشد.

دکتر میرفخرایی نیز بیان کرد: ۳۷  سال قبل کار را با پنج کمپانی داروسازی گیاهی آغاز کردیم و انجمن را تشکیل  دادیم و اکنون بیش از ۳۶۰ تولیدکننده و بیش از ۴۰۰۰ پروانه در این زمینه ایجاد شده‌ است. در دوران تحریم ۲۰۰۰ از مواردی را که تحریم بود تولیدکنندگان جوان تولید کردند و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد سقف تولیدات آنهاست و حالا دهمین سالگرد طلای سبز را برگزار می‌کنیم.

دکتر جمشیدی افزود: ۱۰ سال قبل بود که کار شروع شد. از آنجایی که ترویج فرآورده‌های طبیعی جزو وظایف سازمان غذا و دارو بود، این همایش را آغاز کردیم. امسال همایش از چهارشنبه یکم دی ماه تا جمعه سوم دی ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چهار برنامه بازآموزی داریم که مجموعا ۱۰ امتیاز دارد.

دبیر علمی نهمین همایش مکمل‌های رژیمی و غذایی و دهمین همایش طلای سبز در انتها گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل جاری جامعه، کروناست و برمبنای آن شورای سیاست گذاری همایش به این سمت رفت که نقش مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی را در پیشگیری و درمان کرونا نشان دهد. چهار برنامه اصلی داریم که شامل مکمل های غذایی و کووید۱۹، باورهای نادرست در کاربرد فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل، بررسی تغییر مصرف مکمل‌ها در ایران و جهان با رویکرد توسعه‌گرایی و آخرین اخبار در زمینه فرآورده‌های دارای مجوز سازمان غذا و دارو در زمینه کرونا است. در عین حال در روز جمعه هم بحث فرآورده‌های ورزشی را داریم که مورد بحث قرار می‌گیرد. در حاشیه دو روز اول همایش هم کارگاه‌هایی وج

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!