جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۳:۲۱
اجتماعی - کد خبر : 3610
دوشنبه، ۰۸ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت انسان ها، اقتصاد جهان و دولت ها

در یک سمینار آنلاین، تاثیرات ویروس کرونا بر سلامت انسان ها، اقتصاد جهان و دولت ها توسط پروفسور گوکهان هوتامیش گیل، استاد ژنتیک و متخصص متابولیسم دانشگاه هاروارد و پروفسور دارن آچم اوغلو، استاد اقتصاد در انستیتوی فن آوری ماساچوست،مورد بررسی قرار گرفت.

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت انسان ها، اقتصاد جهان و دولت ها

ایران زمین- در یک سمینار آنلاین که توسط سازمان تجارت جهانی ترکیه وکمیسیون روابط اقتصادی خارجی این کشور برگزار شده و متن کامل آن در سایت رسمی DEIK منتشر شد، پروفسور گوکهان هوتامیش گیل، استاد ژنتیک و متخصص متابولیسم دانشگاه هاروارد و پروفسور دارن آچم اوغلو، استاد اقتصاد در انستیتوی فن آوری ماساچوست، به بررسی  ویروس کرونا و تاثیرات آن بر سلامتی انسان ها و اقتصاد جهان هم چنین ابعاد مختلف تاثیراتی که بر دولت ها خواهد داشت، پرداختند.

تغییرالگوی مصرف، قوانین اشتغال و زندگی روزمره انسان ها

نائیل اولپاک رئیس کمیسیون روابط اقتصادی خارجی ترکیه درابتدای این سمینار آنلاین که 500 بیننده آن را مشاهده می کردند، با تاکید بر این که بزودی شاهد بروز تغییرات وسیعی ابتدا در الگوی مصرف و سپس قوانین و سیاست های اشتغال خواهیم شد، گفت: 

باید توجه کنیم که این تغییرات در بسیاری از ابعاد زندگی انسان ها و در همه جای دنیا به وقوع پیوسته و دردرجه اول بر روی مناطق و حوزه هایی که قابل سرمایه گذاری هستند، تاثیر می گذارد.

اولپاک ضمن بیان این نکته که بازده ثابت در عصر جدیدی که در حال ورود به آن هستیم، قابل پیش بینی خواهد شد، افزود:

در چنین شرایطی تعیین قیمت وضعیت آشفته ای داشته و سود سپرده های بانکی و نرخ بهره غیر قابل پیش بینی می شوند. در نتیجه نرخ ارز نیز قابل پیش بینی نبوده و قیمت کالاها به ویژه طلا مبهم خواهد شد. در چنین وضعیتی میزان تورم اهمیت خاصی پیدا کرده و در عصر جدید، با افزایش تجارت الکترونیکی و لجستیک در روابط تجاری مواجه خواهیم شد

تولید تجهیزات پزشکی به جای تجهیزات نظامی

گوکهان هوتامیش گیل استاد ژنتیک و متخصص متابولیسم دانشگاه هاروارد، با اشاره به ناتوانی دنیا در برابر این ویروس، گفت:

هر چقدر ابعاد یک مشکل جهانی تر باشد، راه حل آن نیز به اجبار جهانی‌تر خواهد بود. باید تاکید کنم که هیچ دولتی حق اهمال و سهل انگاری در خصوص سلامت و بهداشت عمومی ندارد.در آینده ای نزدیک تحول بزرگی در خصوص تولید ادوات و وسایل نظامی به وقوع خواهد پیوست زیرا همه دنیا دیدند که یک ویروس از پیشرفته ترین ادوات نظامی موثرتر است.

استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به سرعت پیشرفت علم و با ارزش بودن کشف سریع نقشه ژنتیکی ویروس-19، ادامه داد: تهیه واکسن این ویروس بسیار مهم است. راه های انتقال این ویروس خیلی سریع کشف نشدند برای همین باید تمامی فعالیت ها در خصوص کشف راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس متوقف شود، زیرا با ادامه چنین وضعیتی، واکسن کووید- 19 به بازار عرضه نخواهد شد.

تاثیرتست های غربالگری در بازگشت بهبود یافتگان به زندگی طبیعی

هوتا میش گیل با تاکید بر این که باید کنترل بیشتری انجام دهیم، افزود:

بعد از گسترش ویروس، موج اول بیماری بسیار شدید و حملات قلبی و سرطان ها متوقف نمی شوند. هم چنین توانایی برای برقراری سیستم ایمنی عمومی در هیچ کشوری وجود نخواهد داشت. 

وی با اشاره به این که این روند یک تا یک سال و نیم طول می کشد، ولی کشف واکسن همه چیز را تغییرخواهد داد، گفت:

این بازه زمانی را هر چقدر بهتر کنترل کنیم، در آینده به اقدامات اساسی نیازی نخواهیم داشت. برای همین در حد توانایی و امکانات مان باید تست غربالگری انجام بدهیم. استاد دانشگاه هاروارد با تاکید بر گسترش آزمایش های غربالگری و اهمیت آن در وضعیت بیماران بهبود یافته و بازگشت شان به روال طبیعی زندگی، افزود:با انجام بیشتر تست های غربالگری، افراد بیشتری می توانند به سرکارهایشان بازگردند.

به نظر گوکهان هوتامیش گیل، اقدامات فوری دولت ها در چنین شرایطی عبارتند از:

1: تقویت سیستم سلامت عمومی

2:  کنترل مرگ و میر

3:  افزایش ظرفیت سلامتی پزشکان و محافظت از آن ها

4:  لزوم افزایش تدابیر پیشگیرانه و اجباری کردن محافظت شخصی

5:  افزایش تعداد تست های غربالگری

6:  انجام سرمایه گذاری بیشتر و وسیع تر در حوزه علم و دانش

7:  ایجاد مراکز مبارزه با بیماری های همه گیر و آموزش کارکنان

ارزشمند بودن تجارب کسب شده از وضعیت فعلی

دارن آچم اوغلو استاد اقتصاد دانشگاه فن آوری ماساچوست با تاکید بر ارزشمند بودن تجارب کسب شده از شرایط  فعلی کشورها در ایجاد سیستم سلامت عمومی فراگیر، گفت:

این بیماری تاثیرات منفی بسیار عمیق و طولانی مدتی بر اقتصاد دنیا خواهد گذاشت. در حال حاضر 50 درصد از اهالی آمریکا هیچ نوع فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند. به عبارت بهتر، عدم فعالیت 30 درصد از مراکز و بنگاه های اقتصادی در آمریکا در شرایطی که در تاریخ این کشور، سابقه و رکورد ورشکستگی شرکت ها در یک دوره رکود عادی 3 درصد بوده، بسیار نگران کننده است.با بررسی اقدامات چین، کره جنوبی، سنگاپور و تایوان و به کار گرفتن آن ها و افزایش استفاده از تکنولوژی درکنترل روابط افراد می توانیم وضعیت اقتصادی را بهتر کرده و شرایط بازگشت به دوران قبل از ویروس کووید-19 را فراهم کنیم. هر چند در شرایط بسیار سختی هستیم و باید امیدوار باشیم اما علی رغم همه این ها باید بپذیریم که تغییری در شرایط سیاسی و اجتماعی جهان به وقوع نخواهد پیوست.

سوئد بهترین نمونه

استاد اقتصاد دانشگاه ماساچوست با بیان اینکه امکان تحریف و برداشت جعلی از نظریه فردریش هایک اقتصاد دان معروف آلمانی مبنی بر بالا رفتن قدرت اقتصادی یک دولت سبب تضعیف دموکراسی می شود، گفت:    سوئد بهترین نمونه در رد این نظریه است. استفاده صحیح از شرایط فعلی سبب تشکیل یک سیستم سلامت عمومی بسیار فراگیر و ایجاد رفاه اجتماعی در یک کشور می شود.

همه چیز دردست مردم است

آچم اوغلو در پایان با تاکید بر این که باید نگران بازگشت موج دوم بیماری باشیم، افزود: باید از اقداماتی مانند کاهش فاصله اجتماعی حمایت کرده و حداقل تا دو سال این تدابیر را ادامه دهیم. همه چیز در دست مردم است و باید همگی تلاش کرده و امیدوار باشیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!