جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۶:۵۹
اقتصاد - کد خبر : 5647
پنجشنبه، ۲۰ آذر، ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

بهره برداری از خط راه آهن خواف – هرات با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان

افتتاح این مسیر مهم نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هردو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.

بهره برداری از خط راه آهن خواف – هرات با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان
صبح امروز و در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید، راه آهن خواف – هرات تا ایستگاه روزنک به طول 140 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 430 میلیارد تومان که ارزش روز آن 1800 میلیارد تومان است به طور رسمی با دستور رئیس جمهور حسن روحانی و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به بهره برداری رسید. 
 
حسن روحانی در آئین بهره برداری از خط راه آهن خواف – هرات ، خطاب به مردم و رئیس جمهور افغانستان گفت: امروز روز سلام ، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه ، از یک تاریخ از یک فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند. امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است. روابط ما همیشه از طریق دلها و اندیشه اه و فرهنگها ، رفتارها و تلاش ها بوده است، امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می کند. 
 
روحانی در ادامه یادآور شد: روزی توام با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است که به سهم خودم جناب آقای رئیس جمهور(اشرف غنی) بسیار خوشحال هستم که گرچه نشد به دلیل شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار یکدیگر با حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم اما از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس جمهوری شاهد خواهیم بود، به عنوان یک روز تاریخی برای ما فراموش نشدنی است. 
 
همچنین محمداشرف غنی رئیس جمهور افغاستان در مراسم افتتاحیه این خط آهن گفت: خوشحالم که امروز شاهد بهره برداری پروژه تاریخی و حیاتی راه آهن هرات – خواف هستیم. افتتاح این مسیر مهم نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هردو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است. 
 
وی در ادامه از کمک های ایران برای مبارزه با موج اول کرونا به مردم و دولت افغانستان قدردانی کرد و همچنین از رئیس جمهوری ایران برای مداوای مهاجرین مبتلا به بیماری کرونا در ایران سپاس گذاری نمود. غنی گفت که تکمیل پروژه هرات – خواف با وجود محدودیت های کرونایی نشانه بارز اراده ملی هردو کشور و محصول زحمات مسئولان دو کشور بود و افتتاح این پروژه تاریخی در راستای احیا توسعه و جهش اقتصادی در هردو کشور است و آن را به فال نیک گرفته و از آن استقبال می کنیم. 
 
 
ابعاد اهمیت افتتاح خط آهن خواف - هرات
 
عملیات احداث راه آهن خواف – هرات به طول 225 کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات 1 و 2 واقع در ایران بطول 78 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی- قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان به طول 62 کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است. 
 
توسعه و تقویت روابط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی از جمله آب های آزاد جنوب، منطقه قفقاز ، ترکیه ، عراق و اروپا، پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات ، جا به جایی و ترانزیت بیش از 6 میلیون تن بار در سال از جمله ابعاد اقتصادی این طرح می باشد. 
 
اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران(از طریق راه آهن مشهد – بافق) ، اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایرا به کریدور بین المللی شمال – جنوب(حوزه خزر ، روسیه و شمال اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) و کمک به رشید و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر چابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی از جمله ابعاد بین المللی طرح راه آهن خواف – هرات می باشد. 
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!