چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 8th of May 2024
۱۹:۳۴
فوتبال و فوتسال - کد خبر : 16924
دوشنبه، ۲۸ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

بهترین فینال تاریخ ورزشی ، آرژانتین به همراه مسی قهرمان جام جهانی شد

جام جهانی به ایستگاه پایانی خود رسید ، فرانسه و آرژانتین بر سر تصاحب عنوان قهرمانی تا آخرین لحظه جنگیدند و بازی در پایان 120 دقیقه با نتیجه پر گل و عجیب 3 بر 3 تمام شد و آژانتین در ضربات پنالتی توانست با نتیجه 4 بر 2 به پیروزی برسد و قهرمان جام جهانی بشود.

بهترین فینال تاریخ ورزشی ، آرژانتین به همراه مسی قهرمان جام جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، یکشنبه 27 آذر 1401 و از ساعت 18:30 دقیقه به وقت ایران در قطر فینال جام جهانی بین فرانسه و آرژانتین برگذار شد که در پایان 90 دقیقه بازی 2 بر 2 مساوی شد و به وقت های اضافه کشیده شده که در وقت های اضافه نیز هر کدام از تیم ها یک گل به ثمر رساندند تا ماراتن فینال به ضربات پنالتی بکشد و در آنجا با درخشش بازیکنان آرژانتین با نتیجه 4 بر 2 به برتری برسند تا سومین قهرمانی آرژانتین و اولین قهرمانی اعجوبه دنیای فوتبال ، لیونل مسی بدست آید.

 

این فینال به ضعم خیلی از کارشناسان و هواداران فوتبال بهترین فینالی بود که در ادوار مختلف جام جهانی دیده بودند چرا که همه چیز را در دل خود جای داده بود. تنش ، اضطراب ، فوق ستاره ، کامبک ، استراتژی های فوتبالی ، سرعت ، کیفیت ، پنالتی و... از جمله مواردی بود که همه شاهد آن بودند ، یک نیمه برای آرژانتین و یک نیمه برای فرانسه ، نبرد ستاره های فوتبال تا آخرین لحظه برای کسب قهرمانی ادامه داشت.

 

معرفی :

محل برگذاری فینال ورزشگاه لوسیل قطر

داور وسط زمین سیمون مارسینیاک

 

ترکیب ابتدایی فرانسه : هوگو لوریس ، دایوت اوپامکانو، رافائل واران ، تئو هرناندز ، ژول کُنده ، اورلین شوامنی ، آدرین ربیو ، آنتوان گریزمان ، عثمان دمبله ، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو

سرمربی تیم ملی فرانسه : دیدیه دشان

 

ترکیب ابتدایی آرژانتین : امیلیانو مارتینز، ناهوئل مولینا  ، کریستین رومرو ، نیکلاس اوتامندی ، تاگلیافیکو ، رودریگو دی‌پائول ، انزو فرناندز ، آنخل دی‌ماریا ، الکسیس مک‌آلیستر ، جولین آلوارز و لیونل مسی

سرمربی تیم ملی آرژانتین : لیونل اسکالونی

 

شرح بازی : 

بازی در شروع نیمه اول بسیار طوفانی شروع شد و آرژانتین عطش بیشتری برای گل زنی از خود نشان می داد و مدام موقعیت روی دروازه فرانسه ایجاد می کرد ؛ در دقیقه 5 مسابقه اولین موقعیت جدی برای آرژانتین بدست آمد الکسیس مک آلیستر از پشت محوطه جریمه با شلیکی سنگین دروازه فرانسه را تهدید کرد اما لوریس توانست به خوبی توپ را مهار کند ، تا این موقعیت اولین خطر جد مسابقه باشد. در ادامه باز هم آرژانتین فشار را بیشتر و بیشتر کرد و باز هم موقعیت ایجاد کرد ، در دقیقه 8 مسابقه حرکت عالی دی‌ماریا از سمت چپ و نفوذ این بازیکن به داخل محوطه جریمه با یک پاس رو به بیرون همراه شد اما شوت دی‌پائول پس از برخورد به واران به کرنر رفت تا این موقعیت نیز برای آرژانتی از دست برود.

 

بعد از این دو موقعیت آرژانتین باز هم فشار آورد تا بتواند خط دفاع فرانسه را بشکند دو دقیه بعد یعنی در دقیقه 10 مسابقه برخورد رومرو و لوریس درون محوطه جریمه منجر به سرنگونی سنگربان خروس‌ها شد و داور به سود فرانسه اعلام خطا کرد و لوریس به دلیل مصدومیت دقایقی روی زمین افتاده بود ، تا این خط یک مقدار از نبض بازی حریف را بگیرد که فشار از روی دروازه فرانسه به قدر کاهش یابد.

 

اولین موقعیت جدی برای فرانسه در دقیقه 19 مسابقه بدست امد آنها صاحب یک ضربه ایستگاهی در سمت چپ محوطه جریمه و نزدیکی‌های نقطه کرنر شدند اما ارسال زیبای او را ژیرو با ضربه سر به اوت فرستاد که شاهد صحنه زیبایی بودیم و خطر از بیخ گوش تیم آرژانتین گذشت.

 

بنظر می رسید به خوبی اسکالونی توانسته بود وینگرهای خطرناک فرانسه را از بازی خارج کند چرا که به عنوان مثال امباپه تا به این لحظه از بازی کاملا از جریان مسابقه خارج شده بود. دو دقیقه بعد از موقعیت ایستگاهی فرانسه توپ داخل زمین فرانسه به جریان درآمده بود و آرژانتین سعی داشت از کناره ها و از جایی که دیماریا حضور دارد فشار بیاورد. آنخل دی‌ماریا با حرکتی ویران کننده از سمت چپ به داخل محوطه جریمه نفوذ کرد و پس از سرنگونی او توسط دمبله، مارسینیاک نقطه پنالتی را نشان داد ، نکته جالب اینجاست که تا به این لحظه از جام تقریبا در همه بازیها برای آرژانتین پنالتی گرفته شده و مسی فقط دو تای آنها را در مرحله گروهی از دست داده بود.

 

در نهایت در دقیقه 23 مسابقه فوق ستاره آلبی سلسته توانست از روی نقطه پنالتی با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه لوریس را فریب دهد و اولین گل آرژانتین در این بازی را به ثمر برساند تا جنون در ورزشگاه لوسیل بی داد کند و بازی 1 بر صفر شد ، بیشتر جمعیت حاضر در ورزشگاه آرژانتینی بودند و یکصدا آرژانتین و مسی را تشویق می کردند تا به این صورت شادی خود را از گل زده شده ابراز کنند.

 

اتفاق بعدی در اطراف محوطه جریمه آرژانتین افتاد و احتمال می رفت مسی مصدوم شود. در دقیقه 28 مسابقه برخورد هرناندز و مسی روی هوا موجب سرنگونی هر دو بازیکن شد اما مارسینیاک به سود آرژانتین اعلام خطا کرد و دو بازیکن بلا فاصله از روی زمین بلند  شده و بازی را دنبال کردند تا نگرانی ها بابت مصدومیت این دو بازیکن برطرف شود.

 

بازی باز هم با فشار حداکثر آرژانتین همراه بود و آنها به دنبال زدن گل دوم بودند تا بتوانند برای خود حاشیه امنیت ایجاد کنند ، درست در دقیقه 36 مسابقه همین اتفاق افتاد ، ضد حمله آلبی سلسته با آلوارز آغاز شد و پاس زیبای او به عمق دفاع فرانسه به مک‌آلیستر رسید و او هم پس از ورود به محوطه جریمه با یک پاس عرضی دی‌ماریا را صاحب توپ کرد و ضربه فرشته آرژانتینی‌ها به تور دروازه خروس‌ها چسبید ، تا به این گونه دیماریا برای آرژانتین همه کار کرده باشد ، هم پنالتی گرفته است و هم گل زده تا آرژانتین با نتیجه 2 بر صفر پیش بیوفتد ، بار دیگر ورزشگاه منفجر شد و تمام ورزشگاه لوسیل یکصدا نام آرژانتین را صدا بزنند و آواز پیروزی سر دهند.

 

بعد از این گل دشان سرمربی فرانسه دست به عمل عجیبی زد و دو بازیکن کلیدی و ستاره خود یعنی عثمان دمبله و الیویر ژیرو را در همان دقیقه 40 مسابقه تعویض و از زمین مسابقه خارج کرد و به جای آنها دو  بازیکن جوان و کم نام و نشان را به زمین فرستاد.

 

7 دقیقه وقت اضافه نیمه اول بود و فرانسه و آرژانتین مدام فشار می آورند ولی نتیجه دیگری حاصل نشد تا داور بالاخره سوت خود را بزند و نتیجه در نیمه اول 2 بر صفر به صود آرزانتین به پایان برسد و بازیکنان هر دو تیم به رختکن رفته تا خود را برای نیمه دوم آماده کنند.

 

در شروع نیمه دوم فرانسه تعویض هایی انجام داد و بازیکنان جوان تر را به زمین فرستاد تا بتواند نتیجه را تغییر دهد اما باز بازی بیشتر در دست تیم آرژانتین بود و آین بازیکنان آرژانتین بود که به دروازه فرانسه فشار وارد می کرد. در دقیقه 49 مسابقه ارسال دی‌ماریا از سمت چپ محوطه جریمه به دی‌پائول رسید اما شلیک این بازیکن را لوریس در اختیار گرفت. بعد از این موقعیت نیز باز توپ و میدان دست آرژانتین بود در دقیقه 58 مسابقه حرکت عالی آلوارز از سمت چپ و شوت او به گوشه دروازه لوریس که سنگربان فرانسه توانست به سختی در دو ضرب توپ را مهار کند سپس یک دقیقه بعد از این صحنه دوباره آرژانتین صاحب موقعیت شد ، دقیقه 59 مسابقه بود که دی‌ماریا باز هم با حرکتی انفجاری از سمت چپ دفاع فرانسه را به هم ریخت و پاس عرضی او با دامی زیبای آلوارز همراه شد و توپ به لئو رسید اما ضربه او با اختلافی ناچیز به بیرون رفت ، به جرات می توان گفت ستاره مسابقه در طول این 60 دقیقه دیماریا بود که همه کار برای آرژانتین انجام داده بود. و باز هم دیماریا و باز هم دیماریا ، این بار دقیقه 63 مسابقه بود پاس عمقی و زیبای دی‌ماریا یک گام با مک آلیستر فاصله داشت و اوپامکانو با یک تنه او را سرنگون کرد تا لوریس بتواند توپ را دور کند ، آرژانتین به وسیله دیماریا روی دروازه فرانسه فشار می اورد تا بتواند اختلاف را سنگسن تر کند. آنها در طول جام بار ها کامبک خورده بودند به طور مثال مقابل هلند در مرحله یک چهارم نهایی بود که آرژانتین نتیجه 2 بر صفر را با 2 بر 2 عوض کرد و بازی برده را مساوی شده دید.

 

ستاره های فرانسه بنظر می رسید به طور کل از جریان مسابقه خارج شده بودند و اثری از فرانسه در میان نبود ، احتمال داشت آنفلانزای شتری روی بازیکنان فرانسه تاثیر گذاشته باشد و انرژی آنها تحلیل رفته بود که توان اجرای استراتژی های دشان را نداشتند.

 

فرانسه در نهایت توانست در دقیقه 70 مسابقه اولین شوت به سمت چارچوب دروازه ارژانتین داشته باشد ، امباپه سرانجام در دقیقه 70 توانست اولین شوت فرانسه به سمت دروازه آرژانتین را شلیک کند که ضربه او از پشت محوطه جریمه به اوت رفت. اما این پایان کار نبود و  بنظر می رسید موتور فرانسه تازه شروع شده باشد.

 

دقیقه 78 مسابقه مهمترین اتفاق برای فرانسه افتاد ، نفوذ موانی از سمت چپ خطرساز شد و اوتامندی پس از ورود این بازیکن به داخل محوطه جریمه او را سرنگون کرد و مارسینیاک به سود فرانسه اعلام پنالتی کرد  حالا فرانسه صاحب ضربه پنالتی شد و امباپه با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه آرژانتین توانست به گل اول برسد و این در حالی بود که مارتینز جهت توپ را درست تشخیص داده بود و امید به اردوی فرانسه بازگشت تا دوباره انها روحیه بگیرند. تا روند بازی را عوض کنند.

 

و همین اتفاق افتاد و دوباره فوتبال به اوج خود رسید درست چند دقیقه بعد از گل اول فرانسه ، موقعیت جدی دیگری در دقیقه 81 بدست آمد توپ‌گیری عالی کومان در میانه میدان از لئو مسی و ضد حمله فرانسوی‌ها و در ادامه یک و دو موفق امباپه و موانی و شلیک دیدنی امباپه به کنج دروازه مارتینز، بازگشت خروس‌ها را رقم زد حالا دوباره همه چیز مساوی شده ، فرانسه به بازی برگشت ، آرژانتین کامبک خورده بود و ورزشگاه غرق در سکوت بود نتیجه 2 بر 2 شده بود و کسی باورش نمی شد . تعویضی های دشان جواب داده بود و همه انها در زدن دو گل دست داشتند و ام باپه خود را به اوج رسانده بود و توانسته دبل کند در فینال جام جهانی. 

 

مسی بعد از این دو گل با هر دو دست روی سر خود زد و بابت خوردن این دو گل تاسف می خورد. بعد از این اتفاقات فرانسه باز هم موقعیت داشت تا بازی را پیروز شود ولی موقعیت خود را از دست داد و سوت داور نشان دهنده این بود که بازی در 90 دقیقه با نتیجه 2 بر 2 به اتمام رسیده.

 

در نیمه اول وقت های اضافی اتفاق خاصی رخ نداد و دو فقط دو موقعیت مهم برای آرژانتین بدست امد ولی انها را بازیکنان آرزانتین از دست دادند.

 

اما در نیمه دوم وقت های اضافه هواداران شاهد همه چیز بودند ، گل سوم برای آرزانتین درست در دقیقه 108 مسابقه از راه رسید ضدحمله سریع آرژانتین در زمانی که مدافعان فرانسه جا مانده یا سردرگم بودند، بهترین موقعیت گلزنی را برای لائوتارو مارتینز به وجود آورد، اما این بار هم شوت او تبدیل به گل نشد و واکنش تماشایی لوریس توپ را از روی خط درآورد، اما در ریباند مسی با پای راست گل سوم را زد تا تیمش را در آستانه قهرمانی قرار بدهد بعد ازاین گل فرانسه سراپا حمله شد تا بتواند بازی را برگرداند و همین اتفاق نیز افتاد در دست در دقیقه 117 و ده دقیقه بعد از گل مسی ، گل سوم فرانسه از راه رسید تا آرژانتین یک بار دیگر کامبک بخورد ، امباپه پنالتی‌ای که با شوت‌زنی و برخورد توپ با دست مدافع آرژانتین گرفته بود را با شوت برخلاف جهت مارتینز تبدیل به گل کرد تا آرژانتین در وقت‌های اضافه قهرمان نشود بدین ترتیب ام باپه فوق ستاره فرانسه توانسته بود در فینال جام جهانی هتریک کند و تیم ملی کشورش را نجات دهد و کسی باورش نمی شد فوتبال تا این حد به اوج جنون و حساسیت برسد.

 

بعد از این موقعیت دو تیم با همین نتیجه 3 بر 3 به سراغ ضربات پنالتی رفتند که با درخشش بازیکنان و دروازه بان آرزانتین موفق شدند با نتیجه 4 بر 2 فرانسه را در فینال شکست دهند و به مقام قهرمانی برسند.

 

تصاوریری از این بازی جذاب و دیدنی : 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فوتبال و فوتسال
پربیننده‌ترین اخبار فوتبال و فوتسال
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 19 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!