جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۴۶
محیط زیست - کد خبر : 14925
سه شنبه، ۱۴ دي، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

برخورد با چاه‌های غیرمجاز برای احیای تالاب‌ها الزامی است

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست برخورد با چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب‌ها را لازمه تالاب‌ها دانست و گفت: چون هرچه‌قدر آب به داخل تالاب‌ها ریخته شود، همان قدر آب توسط چاه‌ها برداشت می‌شود.

برخورد با چاه‌های غیرمجاز برای احیای تالاب‌ها الزامی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از رکنا؛ آرزو اشرفی‌زاده با بیان اینکه یکی از کارکردها و خدمات تالاب‌ ها، تغذیه آب‌های زیرزمینی است و تبادل آب بین تالاب و سفره‌های آب زیر زمینی اهمیت بسیار بالایی دارد، عنوان کرد: بنابراین تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی در حاشیه تالاب‌ ها می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم‌های تالابی داشته باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان محیط زیست، وضعیت تالاب پریشان را از بارزترین نمونه‌های تاثیر تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی بر تالاب‌ها دانست و افزود: چاه‌های متعدد و غیرمجازی که پیرامون تالاب پریشان حفر شده و برداشت‌های غیرمجازی که از آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است، باعث شده این تالاب‌ نتواند هیچ‌گونه آبگیری‌ای در سال‌های اخیر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  در حوضه دریاچه ارومیه هم افزایش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی موجب پیشروی آب شور به سمت چاه‌ها و شور شدن اراضی کشاورزی شده است، تصریح کرد: این امر به ویژه در استان آذربایجان شرقی به چالشی جدی در دشت‌های اطراف دریاچه بدل شده است.

او یکی از رویکردهای اصلی سازمان حفاظت محیط زیست را برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها، تمامی ذ‌ی‌نفعان دخیل هستند و یکی از محورهای برنامه یاد شده ، آب است که در آن تکلیف همه دستگاه‌ها مشخص شده است.

اشرفی‌زاده با تاکید بر اینکه طبق قوانین موجود، طرح احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی از وظایف وزارت نیرو است، گفت: اما در برنامه‌های مدیریت زیست‌بوم هر تالاب، کنترل برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و تاثیر آن بر وضعیت تالاب‌ها دیده شده است و دستگاه‌های ذی‌نفع در زیرمجموعه وزارت نیرو موظف به اجرای قانون هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر برخورد با چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب‌ها صورت نگیرد، عملاٌ احیای تالاب‌ها غیرممکن است چون هرچقدر آب به داخل تالاب‌ها ریخته شود به دلیل ارتباط هیدرولوژیکی که با سفره‌های زیرزمینی دارند، همان قدر آب توسط چاه‌ها برداشت می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها  تاکید کرد: اگرچه مدیریت منابع آب می‌بایست در کل حوضه آبخیز انجام شود ولی در حریم قانونی تالاب‌ها که 150 متر در نظر گرفته شده است، بحث اعمال قانون هم انجام می‌شود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!