جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۳۸
اروپا و آمریکا - کد خبر : 11695
يكشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

بایدن، ترامپ را عامل قدرت گرفتن طالبان دانست

ترامپ در واکنش به صحبت های بایدن در بیانیه‌ای گفت که جانشینش به جای دنبال کردن برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است.

بایدن، ترامپ را عامل قدرت گرفتن طالبان دانست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با توجه به پیشروی سریع نظامیان طالبان انتقادهای زیادی را در داخل آمریکا به همراه داشته، روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را مقصر «قدرت بخشیدن به طالبان و قرار دادن آن‌ها در قوی‌ترین وضعیت نظامی از سال ۲۰۰۱» معرفی کرد.

جو بایدن گفت: وقتی رئیس‌جمهور شدم، با یک انتخاب روبرو بودم، توافق (آمریکا با طالبان) را با تمدید کوتاه مدت برای خروج ایمن تر نیروهای آمریکایی و متحدانمان دنبال کنم، یا نظامیانمان را افزایش دهم و سربازان آمریکایی بیشتری را برای جنگ مجدد در یک کشور دیگر بفرستم. 

رئیس جمهور امریکا ادامه داد: اگر ارتش افغانستان نتواند یا نمی‌تواند کشور خود را حفظ کند، حضور نظامی ایالات متحده یک سال دیگر یا پنج سال دیگر تغییری ایجاد نمی‌کند و حضور بی‌پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای من قابل‌قبول نیست.

ترامپ ساعاتی پس از صحبت های بایدن در بیانیه‌ای از طریق ایمیل گفت که جانشینش به جای دنبال کردن برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است. 

ترامپ گفت: چه ننگی خواهد بود وقتی طالبان پرچم خود را بر فراز سفارت آمریکا در کابل به اهتزاز درآورد. این شکست کامل به دلیل ضعف، بی‌کفایتی و عدم انسجام استراتژیک مطلق است.

این اظهارات در حالی است که ترامپ در ماه آوریل گفته بود که تصمیم بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان یک کار فوق‌العاده و مثبت بود، اما از زمانبندی آن انتقاد کرده و گفته بود که ایالات متحده باید زودتر خارج شود. 

بایدن روز شنبه اعلام کرد که حدود ۵۰۰۰ نظامی دیگر برای کمک به خروج پرسنل آمریکایی و کارکنان دیگر متحدانش به افغانستان اعزام می‌کند.

دعوای بی‌حاصل ترامپ و بایدن در حالی است که حملات طالبان هیچ نشانه‌ای از کندی ندارد و احتمال محاصره و سقوط کابل هر لحظه قوت می‌گیرد.

همزمان با پیشروی گروه طالبان به سمت پایتخت افغانستان، تعدادی از کشورها در حال آماده‌ شدن برای تخلیه اماکن دیپلماتیک خود در کابل هستند. دو مقام آمریکایی به «رویترز» خبر دادند واشنگتن خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز همچنین اطلاع داده که همزمان با نزدیک شدن طالبان به دروازه‌های پایتخت افغانستان، انگلیس عملیات خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود از افغانستان سرعت داده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!