جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۳:۴۳
خاورمیانه - کد خبر : 17246
شنبه، ۲۲ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

بازماندگان زلزله منتظر اخبار مفقود شدگان در ترکیه و سوریه؛ امیدها کمرنگ می شود

امدادگران ترکیه در اوایل روز شنبه، پنج روز پس از فاجعه‌بارترین زمین‌لرزه این کشور از سال 1939، افراد بیشتری را از زیر آوار بیرون کشیدند، اما امیدها در ترکیه و سوریه کم‌رنگ می‌شد که تعداد بیشتری از مردم جان سالم به در ببرند. پیدا خواهد شد.

بازماندگان زلزله منتظر اخبار مفقود شدگان در ترکیه و سوریه؛ امیدها کمرنگ می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رویترز در گزارش بروزرسانی از شرایط زلزله زدگان ترکیه و سوریه نوشت که در قهرمان‌مرعش، نزدیک به مرکز زلزله در جنوب ترکیه، عملیات های نجات کمتری در میان تپه‌های بتنی و بلوک‌های آپارتمانی تخریب شده انجام شد، این در حالی است که کامیون‌های بیشتری در خیابان‌ها حرکت میکردند و آوار را منتقل میکردند.

تعداد فزاینده تلفات در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه که به بیش از 24450 نفر رسیده است، سوالاتی را در مورد برنامه ریزی و زمان واکنش ترکیه ایجاد کرده است و اردوغان روز جمعه گفت که مقامات باید سریعتر واکنش نشان می دادند.

اردوغان در سخنانی روز شنبه وعده داد که کار بازسازی شهرها را «در عرض چند هفته» آغاز کند و گفت که صدها هزار ساختمان اکنون غیرقابل سکونت هستند و در عین حال به افرادی که در غارت در مناطق زلزله زده دخیل هستند، هشدار داد.

در منطقه تحت کنترل شورشیان شمال غربی سوریه که بیشترین آسیب را در این کشور متحمل شده است، روند امدادرسانی بدلیل بیش از یک دهه جنگ داخلی با پیچیدگی هایی مواجه شده است.

معاون رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت که در تلاش هایی که 31000 امدادگر در سراسر منطقه آسیب دیده در ترکیه انجام دادند، 67 نفر در 24 ساعت گذشته از زیر آوار خارج شدند.

وی افزود: حدود 80 هزار نفر در بیمارستان ها تحت درمان هستند و تقریباً یک میلیون نفر در اثر زلزله بی خانمان شده اند.

تعداد کمی از عملیات های نجات اکنون به موفقیت منجر می شود. در آنتاکیا، نیروهای امدادی آردا جان اوون 13 ساله را پس از 128 ساعت از ویرانه های یک ساختمان بیرون کشیدند.

شب گذشته یک زن 70 ساله و یک پسر 9 ساله در قهرمان‌مرعش نجات یافتند و یک زن 55 ساله نیز از زیر آوار در شرق شهر دیاربکر بیرون کشیده شد.

یک تیم امداد و نجات اتریشی گفت که عملیات ها را به دلیل وضعیت امنیتی در منطقه به حالت تعلیق درآورده است.

در سرتاسر منطقه ویران شده، مردم منتظر شنیدن خبری از گم شدگان و عزیزان خود بودند.

مارتین گریفیتس ، مسئول کمک‌های سازمان ملل ، که زلزله را «بدترین رویداد ۱۰۰ سال اخیر در این منطقه» توصیف کرد، واکنش اضطراری ترکیه را ستایش کرد و گفت این طبیعی است که مردم در مناطق فاجعه‌بار همیشه در اوایل تلاش‌های امدادی ناامید می‌شوند.

 

اردوغان

این فاجعه زمانی رخ داد که اردوغان برای انتخابات ملی که قرار است در ژوئن برگزار شود، آماده می‌شود، و در زمانی که محبوبیت او در میان افزایش هزینه‌های زندگی و افت ارزش پول ترکیه رو به کاهش بود.

حتی قبل از زلزله، رای گیری به عنوان سخت ترین چالش اردوغان در دو دهه قدرت تلقی می شد. از زمان این فاجعه، او خواستار همبستگی شده و آنچه را که "کارزارهای منفی برای منافع سیاسی" خوانده است، محکوم کرده است.

مردم منطقه زلزله زده و سیاستمداران اپوزیسیون در اوایل دولت را به کمک رسانی آهسته و ناکافی متهم کرده اند و منتقدان می گویند ارتش که نقش اصلی را پس از زلزله سال 1999 ایفا کرد، به اندازه کافی سریع نبوده است.

کمال کیلیچداراوغلو، رئیس حزب اصلی اپوزیسیون گفت: «زلزله بزرگ بود، اما آنچه بسیار بزرگتر از زلزله بود، عدم هماهنگی، عدم برنامه ریزی و بی کفایتی بود.»

اردوغان برخی مشکلات را در واکنش اولیه ترکیه به زلزله، به ویژه دسترسی به حمل و نقل اذعان کرده است، اما گفت که وضعیت متعاقبا تحت کنترل قرار گرفته است.

همچنین سوالاتی در مورد سالم بودن ساختمان های باقی مانده، در منطقه زلزله زده شروع شده است.

دادستان های کشور در قهرمان مرعش گفتند که در مورد ریزش ساختمان ها و هرگونه قصور در ساخت و ساز آنها تحقیق خواهند کرد. پلیس، پیمانکار یک بلوک آپارتمانی 12 طبقه لوکس در هاتای را که فرو ریخته بود، در حالی که او قصد سوار شدن به هواپیما را داشت در استانبول بازداشت کرد.

زمین لرزه 7.8 ریشتری روز دوشنبه، با چندین پس لرزه قدرتمند در سراسر ترکیه و سوریه، به عنوان هفتمین مرگبارترین بلای طبیعی جهان در قرن حاضر به شمار می رود و به زلزله بم در حال نزدیک شدن است.

با تلفات 21043 نفر در داخل ترکیه، این مرگبارترین زمین لرزه این کشور از سال 1939 تاکنون است.

 

سوریه

در سوریه، مردمی که منتظر شنیدن خبر از عزیزان گم شده شان هستند، در کنار تپه‌های بتن و فلز، ایستادند.

رمضان سلیمان، 28 ساله، که خانواده اش از شرق سوریه به شهر جندریس گریخته بودند، گفت: "روز اول در خیابان ها خوابیدیم. روز دوم در ماشین های خود خوابیدیم. سپس در خانه های دیگران خوابیدیم."

ده ها هواپیما از روز دوشنبه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه رسیده است.

در مواقع عادی، سازمان ملل متحد از طریق یک ایست بازرسی به منطقه در آن سوی مرز با ترکیه کمک می کند، سیاستی که دمشق آن را به عنوان نقض حاکمیت خود مورد انتقاد قرار می دهد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!