جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۶:۰۰
بهداشت و درمان - کد خبر : 10249
يكشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

با کمک ردیاب‌پرتوی می‌توان فیبروز ریه را تشخیص داد

پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون می‌تواند فیبروز ریوی را بدون تهاجم شناسایی و کنترل کند.

با کمک ردیاب‌پرتوی می‌توان فیبروز ریه را تشخیص داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، براساس نتایج تحقیق ارائه شده در جلسه سالانه انجمن پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی، پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون (PET) با استفاده از یک مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب ۶۸Ga (FAPI) می‌تواند فیبروز ریوی را بدون تهاجم شناسایی و کنترل کند.

فیبروز ریه (Pulmonary fibrosis) به معنی تشکیل بافت فیبروز در ریه است

در این مطالعه، محققان پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست (FAP)، شاخص زیستی بالقوه در فیبروز ریوی ناشناخته بیش از حد بیان شده را هدف قرار دادند. دو گروه از موش‌ها، یک گروه مبتلا به فیبروز ریوی القاء شده و یک گروه کنترل، با استفاده از ردیاب پرتوی ۶۸Ga-FAPI-۴۶ (پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون/ پرتونگاری مقطعی رایانه‌ای (PET / CT) مبتنی بر مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب پرتوی (FAPI)) در چند زمان اسکن شدند. موش‌هایی که دچار فیبروز ریوی القایی بودند در مقایسه با گروه کنترل، جذب ردیاب‌ پرتوی بسیار بیشتری داشتند، این روش امکان شناسایی و ارزیابی مناطق فیبروز ریوی ناشناخته را با موفقیت فراهم می‌کند.

با اتصال به فیبروبلاست‌های فعال‌شده در ریه‌های آسیب‌دیده، پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترون با استفاده از مهارکننده پروتئین فعال‌سازی فیبروبلاست دارای برچسب رادیویی (FAPI-PET) امکان تصویربرداری مستقیم از روند بیماری را فراهم می‌کند.

فیبروز ریوی ناشناخته (IPF) باعث ایجاد زخم قابل‌توجهی در ریه‌ها می‌شود و تنفس را برای افراد آسیب‌دیده دشوار می‌کند. این بیماری، دلیل قابل‌توجهی برای مرگ‌ومیر در ایالات متحده با بیش از ۴۰ هزار مرگ سالانه است. یک چالش اساسی در تشخیص و درمان فیبروز ریوی، فقدان یک ابزار تشخیصی خاص است که بتواند فعالیت بیماری را بدون تهاجم تشخیص دهد و ارزیابی کند که برای مدیریت بیماران فیبروز ریوی بسیار حیاتی است.

کارولینا د آگیار فریرا، دکترای علوم پزشکی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا گفت: (سی‌تی‌اسکن می‌تواند اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های آناتومیک و سایر تاثیرات فیبروز ریوی در اختیار پزشکان قرار دهد اما در مورد وضعیت فعلی فعالیت آن کارایی ندارد. ما به دنبال شناسایی و تصویربرداری شاخص زیستی مستقیم غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام، نظارت بر بیماری و ارزیابی دقیق پاسخ درمانی هستیم.)

طبق گفته‌ّها اعتبار بیشتر ۶۸Ga-FAPI-۴۶ برای تشخیص و نظارت بر فیبروز ریوی، این ابزار تصویربرداری مولکولی را به اولین روش برای تشخیص زودهنگام، مستقیم و غیرتهاجمی بیماری تبدیل می‌کند. همچنین فرصتی برای تصویربرداری مولکولی جهت کاهش تکرار بافت‌برداری‌های ریوی که خطرات ذاتی خود را دارند، فراهم می‌کند. این پیشرفت نشان خواهد داد که تصویربرداری عملکردی می‌تواند نقشی بی‌بدیل در ارزیابی روند بیماری داشته باشد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!