شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۱:۴۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 16524
سه شنبه، ۲۲ شهريور، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

با عقب نشینی روس ها، اوکراین خواستار تجهیزات بیشتر از غرب شد

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، از غرب خواست که تحویل سیستم‌های تسلیحاتی را تسریع بخشد، زیرا نیروهای اوکراینی برای تثبیت کنترل خود بر بخش بزرگی از شمال شرق کشور که از روسیه پس گرفته ‌اند، به این تسلیحات نیاز خواهند داشت.

با عقب نشینی روس ها، اوکراین خواستار تجهیزات بیشتر از غرب شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، از زمانی که مسکو سنگر اصلی خود را در شمال شرقی اوکراین در روز شنبه رها کرد، نیروهای اوکراینی ده ها شهر را در یک تغییر محسوس در جهت جریان میدان نبرد بازپس گرفتند.

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت که روسیه تا حد زیادی مناطقی در نزدیکی خارکیف را واگذار کرده و بسیاری از نیروهای خود را از مرز به عقب کشیده است.

واشنگتن و متحدانش میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده اند که به گفته کیف به محدود کردن دستاوردهای روسیه کمک کرده است. زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی اواخر روز دوشنبه گفت اوکراین و غرب باید "همکاری را برای شکست روسیه تقویت کنند".

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که نیروهای اوکراینی با حمایت غرب "پیشرفت قابل توجهی" داشته اند.

بلینکن گفت: "کاری که آنها انجام داده اند بسیار برنامه ریزی شده است و البته از حمایت قابل توجه ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر برای اطمینان از اینکه اوکراین تجهیزات مورد نیاز برای ادامه این ضد حمله را در دست دارد، بهره مند هستند."

واشنگتن هفته گذشته آخرین برنامه ارسال تسلیحات خود را برای اوکراین از جمله مهمات برای سیستم های ضد موشکی HIMARS اعلام کرد و قبلاً سامانه های موشکی زمین به هوای ناسامس را به اوکراین ارسال کرده بود که قادر به سرنگونی هواپیما هستند.

زلنسکی گفت که اوکراین تقریباً 6000 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی را بازپس گرفته است.

روسیه از زمان حمله نظامیان این کشور در 24 فوریه، کنترل حدود یک پنجم اوکراین را به دست گرفته است.

 

عقب نشینی روسی

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و مقامات ارشد او در برابر بدترین شکست نیروهای روسیه از آوریل، زمانی که آنها از حومه کیف عقب رانده شدند، تا حد زیادی سکوت کرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا پوتین هنوز به رهبران نظامی خود اعتماد دارد یا خیر پاسخ داد.

پسکوف گفت: "عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. و تا رسیدن به اهدافی که در ابتدا تعیین شده بود، ادامه خواهد داشت."

پوتین روز دوشنبه در تلویزیون دولتی نشان داده شد که ریاست جلسه ای را در مورد اقتصاد بر عهده داشت و در آن گفت روسیه در برابر تحریم های غرب به خوبی مقاومت می کند.

او گفت: «تاکتیک‌های حمله برق آسای اقتصادی، چیزی که روی آن حساب می‌کردند، کارساز نبود.»

همزمان با عقب نشینی هزاران نیروی روسی با به جا گذاشتن مهمات و تجهیزات، روسیه موشک هایی را به سمت ایستگاه های برق شلیک کرد که باعث خاموشی در خارکیف و مناطق مجاور پولتاوا و سومی شد.

سرویس‌های اورژانس منطقه‌ای در فیسبوک اعلام کردند که گلوله باران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها باعث آتش‌سوزی در شهر در طول روز دوشنبه شده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که مسکو در تلاش برای آوردن ذخایر به جنوب است، جایی که اوکراین تلاش می‌کند هزاران سرباز روسی را در کرانه غربی رودخانه دنیپرو منزوی کند و بیشتر نیروهای روسی را مجبور به تمرکز بر "اقدامات دفاعی اضطراری" ‌کند.

فرماندهی جنوب اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور 500 کیلومتر مربع از اراضی جنوب را بازپس گرفته اند و در 24 ساعت گذشته 59 سرباز روسی را کشته و 20 قطعه تجهیزات را منهدم کرده اند.

عقب‌نشینی‌های بیشتر روسیه می‌تواند به زودی نیروهای اوکراینی را در موقعیتی قرار دهد که به سرزمین‌هایی حمله کنند که روسیه و نیروهای جدایی طلب از سال 2014 در اختیار دارند.

دنیس پوشیلین، رهبر دولت جدایی طلب طرفدار روسیه در استان دونتسک، گفت که نیروهای اوکراینی به تلاش های خود برای پیشروی در شهر لیمان در شرق ایزیوم ادامه می دهند.

پوشیلین در ویدئویی در تلگرام اشاره کرد: "یگان‌های (ما) از پیشروی آن ها جلوگیری می‌کنند و در دفع آنها موفقیت‌های خوبی کسب کردند. من معتقدم وضعیت بهتر خواهد شد."

او تصریح کرد که اوضاع در شهر سویوتوهیرسک، در جنوب شرقی ایزیوم "سخت تر" است، اما هیچ یک از طرفین کنترل را در دست ندارند. 

الکسی آرتوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی در حال پیشرفت در دونتسک هستند و از رودخانه سیورسکی دونتس عبور کردند و در شرف بازپس گیری شهرهای کلیدی ای که پس از هفته ها درگیری شدید در ماه های ژوئن و جولای به نیروهای روسیه واگذار کرده بودند، قرار گرفتند.

با نزدیک‌تر شدن نیروهای اوکراینی به سرزمین‌های تصرف شده در شمال، ساکنان برخی مناطق پس از پس از چند ماه به روستاهای خود بازگشتند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!