جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۲:۱۱
بهداشت و درمان - کد خبر : 10355
پنجشنبه، ۲۷ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

با عصب‌کشی کلیه می‌توان فشارخون بالا را درمان کرد

عصب‌کشی کلیه، یک آزمایش یک ساعته است که در آن محققان با استفاده از انرژی اولتراسوند، اعصاب بین کلیه و مغز را که سیگنال‌هایی برای کنترل فشار خون دارند را مختل می‌کنند.

با عصب‌کشی کلیه می‌توان فشارخون بالا را درمان کرد

بر اساس گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، نتایج چند آزمایش بالینی در  انگلستان، ایالات‌متحده، فرانسه، آلمان، هلند و بلژیک نشان داد که  روش تهاجمی با هدف کنترل اعصاب در مجاورت کلیه به‌طور قابل‌توجهی فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

عصب‌کشی کلیه، یک آزمایش  یک ساعته است که در آن محققان  با استفاده از انرژی اولتراسوند، اعصاب بین کلیه و مغز را که سیگنال‌هایی برای کنترل فشار خون دارند را مختل می‌کنند.

این روش درمانی نویدبخش برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا است که بدن آنها به درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهد. د رواقع آنها به درمان‌های موجود ایمن شده‌اند و در مرض ابتلا به  بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند.

دکتر مانیش ساکسنا از دانشگاه کوئین مری لندن گفت: بیماران مبتلا به فشار خون بالا اغلب از آسیب اعضاء بدن ازجمله آسیب قلبی، چشم و کلیه رنج می‌برند و کیفیت زندگی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض خطر حوادث قلبی و عروقی و مرگ قرار دارند.

او همچنین در این رابطه اضافه کرد: بسیاری از بیماران با خطر فشارخون بالا مجبورند چندین داروی تجویز شده را مدیریت کنند که رعایت آنها دشوار است و سیستم بهداشتی و منابع بهداشتی را با چالش مهمی روبرو می‌کنند.

طبق گفته‌ی او یافتن راه‌های دیگر برای کاهش فشار خون این بیماران مانند عصب‌کشی کلیه که خطر قلبی و عروقی و  بار دارویی را کاهش می‌دهد تا کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی خواهد شد.

برای انجام این تحقیق ۱۳۶ بیمار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند عصب‌کشی کلیه و دارونما دریافت کردند سپس مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این آزمایش نشان داد که  عصب‌کشی کلیه پس از دو ماه در بیمارانی که حداقل سه داروی مختلف برای کاهش فشار خون مصرف می‌کردند منجر به کاهش قابل‌توجه و ایمن فشار خون همچنین کاهش فشار خون به میزان ۸ میلی‌متر جیوه شد. این میزان در بیمارانی که دارونما دریافت کردند ۴.۵ میلی‌متر جیوه بود.

پروفسور ملوین لوبو، محقق اصلی تحقیق از دانشگاه کوئین مری لندن گفت: احتمالا این تحقیق یکی از مهمترین مطالعات در زمینه فشار خون بالاست که در دوران همه‌گیری انجام شده است. می‌توان تصور کرد که عصب‌کشی کلیه در آینده بسیار نزدیک به گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا تبدیل شود و انستیتوی ملی سلامت و تعالی مراقبت انگلیس (NICE) در ماه‌های آینده ارزیابی مجدد این فناوری را بر اساس مجموعه داده‌های اخیر انجام خواهد داد.

 رائنارد گونزالس ۴۹ ساله یکی از شرکت کنندگان این مطالعه بود که  در حدود ۱۹ سال قرص فشار خون مصرف می‌کرد و طی ۹ سال گذشته مجبور بوده است هر روز پنج  قرص مختلف مصرف کند.

گونزالس گفت: مدیریت این داروها بسیار دشوار بود و دوز آن توسط مشاور به‌طور مداوم افزایش می‌یافت. احساس بی‌حالی می‌کردم و حفظ وزن سالم سخت بود زیرا فقط مجبور بودم برای مقابله با خستگی و بیدار بودن مواد غذایی مصرف کنم.

او همچنین افزود: درمان با روش جدید موجب شده وزن خود را کنترل کنم، انرژی و انگیزه بسیار بیشتری نیز دارم. فشار خون من بعد از هرگونه فعالیت بدنی بالا می‌ماند اما اکنون با انجام فعالیت سنگین نیز فشار خون من پایین است.

وی ادامه داد: تمام داروهایی که قبل از آزمایش مصرف می‌کردم را دیگر استفاده نمی‌کنم و اکنون فقط یک قرص ترکیبی سه‌گانه مصرف می‌کنم. واقعا خوشحالم که این درمان به‌زودی در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت.

 

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!