شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۱:۰۲
مجلس - کد خبر : 14946
پنجشنبه، ۱۶ دي، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

ایزدخواه : مردم تحمل تورم بیشتر را نخواهند داشت

متاسفانه آنقدر که روی حذف ارز 4200 تومانی اصرار وجود دارد، اراده ای برای اصلاح ساختار توزیع کالا وجود ندارد

ایزدخواه : مردم تحمل تورم بیشتر را نخواهند داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم تحمل توریم بیشتر را ندارد ، حذف ارز 4200 تومانی را نادرست دانست.

روح الله ایزدخواه درباره حذف ارز ۴۴۵۰ تومانی، اظهار داشت: مسئله ما درباره ارز، عدد ۴,۲۰۰ تومان نیست، بلکه مسئله این است که سیاست ترخ درمانی جواب نمی دهد، 30 سال است که ما با افزایش قیمت ها می خواهیم کشور را اداره کنیم و فکر می کنیم که اصلاح قیمتی کافی است، در حالی که اصلاح قیمتی آخرین راهکار است.

باید نظارت ها دقيق باشد و لازم است تسلط دولت بر سامانه های اقتصادی مشخص شود، اگر ما نرخ ارز را از ۴,۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان برسانیم، مشکل را حل نمی کنیم، بلکه مشکل را به آینده ارجاع می دهیم، از سوی دیگر اگر این کار را انجام دهیم، ممکن است نرخ ارز در بازار آزاد از ۲۳ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان برسد که در این صورت هم قاعدتا عده ای می گویند که ما باید ارز ۲۳ هزار تومانی را حذف کنیم. پس راهکار حل مشکلات ارزی، اصلاح قیمتی نيست.

ایزدخواه در ادامه بیان کرد: متاسفانه سامانه های هوشمند نظارتی ما هنوز تکمیل نشده است، به همین علت برای مثال، مرغ در مرغداری رصد می شود اما در میدان تره بار رصد نمی شود و چون در آنجا به صورت دستی نظارت ها انجام می شود، شاهد این گرانی ها خواهيم بود.

یک تکلیف قانونی وجود دارد که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به آن عمل نکرده است، طبق قانون احکام اصلاح ساختار بودجه باید جداول ارزی و ریالی در بودجه تفکیک شود اما این اتفاق نیفتاده است. اگر این اتفاق بیفتد، نیازی به تعيين عدد ۴۲۰۰ یا ۲۳ هزار تومان برای ارز نیست.

دولت باید منابع و مصارف ارزی خود را از منابع و مصارف ریالی جدا کند که این کار باعث می شود بودجه دلاريزه نشود و همه فعالیت های اقتصادی کشور تحت الشعاع نرخ ارز قرار نگیرد.

وی در واکنش به اظهارات کسانی که می گویند ارز 4200 تومانی به جیب دلالان رفته است و باید حذف شود، گفت: بیش از نیمی از نهاده های دامی را دولت و شرکت های دولتی تامین می کنند و قابل رصد از سوی دولت و سیستم های دولتی است متاسفانه آنقدر که روی حذف ارز 4200 تومانی اصرار وجود دارد، اراده ای برای اصلاح ساختار توزیع کالا وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی باید وجود داشته باشد و نباید به قیمت کالاهای اساسی شوک وارد شود، تصریح کرد: اگر به قیمت کالاهای اساسی به هر شکلی شوک وارد شود، به کشور ضربه می زند و مردم تحمل تورم بیشتر را ندارند.

لذا به جای اینکه گران کردن کالاها مشکلات را حل کند که قطعا اقشار ضعیف جامعه آسیب جدی خواهند داد، دولت باید اصلاح ساختار کند و با سامانه های هوشمند نظارت و رصد خود را افزایش دهد.

ایزدخواه در پایان گفت: دولت باید به همان ۶۰ میلیارد دلاری که تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است، نظارت جدی کند و قوه قضائیه هم باید به آن ورود کند، اگر فقط ۲۰ درصد از ارزهای دولتی که داده شد و عده ای تخلف کردند از آنان پس گرفته شود، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل می شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار مجلس
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!