شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۲:۴۳
ایران - کد خبر : 14562
يكشنبه، ۲۸ آذر، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

ایران: چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توانایی‌هایش برای توقف خرابکاری‌های هسته‌ای استفاده نمی‌کند

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در خصوص ناپدید شدن فیلم یکی از چهار دوربین نصب شده آژانس در نیروگاه قطعات سانتریفیوژ هسته‌ای کرج پس از حمله خرابکارانه مشکوک در ژوئن علیه این تاسیسات، اظهار تردید و نگرانی کرد.

ایران: چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توانایی‌هایش برای توقف خرابکاری‌های هسته‌ای استفاده نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک مقام سازمان انرژی اتمی ایران به ادعای رافائل گروسی مبنی بر مفقود شدن کارت حافظه دوربینی که در حمله خرداد به تاسیسات کرج منهدم شد، پاسخ داد.

به نقل از اسپوتنیک، این مقام به نور نیوز، گفت: «دستگاه ذخیره سازی تصاویر دوربین در حمله خرابکارانه به این تأسیسات در خردادماه نابود شده است و آژانس باید در این خصوص پاسخگو باشد که چرا از توانایی های خود برای متوقف کردن این حملات که منابع مشخصی دارند، استفاده نمی کند.»

این مقام مسئول افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر وظایف نظارتی خود در قبال حفاظت از اعضای خود نیز مسئولیت دارد و در این زمینه باید به دلیل کوتاهی در جلوگیری از تهدید سایت های هسته ای ایران و عدم اقدام موثر در این زمینه پاسخگو باشد.»

در خصوص این حمله خرابکارانه به تأسیسات هسته ای کرج، ایران، اسرائیل را مضنون اصلی می داند. جمهوری اسلامی ایران همچنین اسرائیل را به ترور سیستماتیک دانشمندان هسته ای خود متهم کرده و تل آویو را به قتل محسن فخری زاده، رئیس بالفعل برنامه هسته ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰ متهم کرده است.

اسرائیل انجام عملیات علیه برنامه هسته‌ای ایران را نه تایید و نه تکذیب می‌کند، اما به «برنامه بگین» که به نام مناخیم بگین، نخست‌وزیر پیشین نامگذاری شده است، پایبند است، که بر اساس آن تل‌آویو به خود این حق را می‌دهد که هر اقدامی را که لازم بداند برای متوقف کردن قدرت های خاورمیانه از توسعه سلاح های هسته ای، انجام دهد. اسرائیل مظنون به داشتن زرادخانه با 400 سلاح هسته‌ای است، اما در سیاستی که به عنوان "ابهام عمدی" شناخته می‌شود، داشتن آن‌ها را تایید و یا رد نمی‌کند.

ایران بارها ایالات متحده و اروپا را به پایبندی به "استاندارد دوگانه بسیار شرم آور" در مورد سلاح های هسته ای مشکوک اسرائیل متهم کرده است و این سوال را مطرح کرده است که چرا به نظر می رسد رژیم صهیونیست می تواند با داشتن چنین تسلیحاتی بدون نظارت بین المللی فعالیت کند، در حالی که ایران علیرغم عضویت در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و اجرای کامل پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحت نظارت و تحریم قرار دارد.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!