جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۴۲
نظامی بین الملل - کد خبر : 16364
چهارشنبه، ۱۹ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

اوکراین روسیه را به استفاده از نیروگاه به عنوان سپر هسته ای متهم کرد

کیف روز چهارشنبه روسیه را متهم کرد که از موقعیت خود در نیروگاه هسته‌ای که به تصرف در آورده است برای هدف قرار دادن شهرهای مجاور، استفاده می‌کند که این عمل تا به اینجا منجر به کشته شدن دست‌کم 13 نفر و مجروح شدن شدید تعداد زیادی دیگر شد.

اوکراین روسیه را به استفاده از نیروگاه به عنوان سپر هسته ای متهم کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران‌زمین، شهری که اوکراین می گوید روسیه هدف قرار داده است - Marhanets - شهری است که روسیه مدعی شده است که نیروهای اوکراینی در گذشته از آن برای گلوله باران نیروهای روسی مستقر در نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia استفاده کرده اند.

به گزارش رویترز، هیچ اظهارنظر فوری از سوی روسیه در مورد ادعاهای اوکراین در مورد حمله موشکی به Marhanets صورت نگرفته است.

مسکو می گوید مرگ غیرنظامیان در «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین، عمدی نمی باشد. و ادعاهای اوکراین و غرب مبنی بر وقوع جنایت جنگی را رد میکند. 

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوراوکراین، روسیه را متهم کرد که از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به عنوان سپر دفاعی استفاده کرده و از آنجا به سایر شهرهای اوکراین حمله می‌کند.

یرماک در تلگرام با اشاره به حمله روسیه به مارهانتس نوشت: 80 راکت به سمت ساختمان های مسکونی شلیک شد.

او افزود: "دولت روسه به مبارزه با غیرنظامیان ادامه می دهد. روس ها نمی توانند بیشتر از این کاری کنند، بنابراین به شهرهایی که در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیا قرار دارند، حمله می کنند."

اوکراین که مسکو را به انجام یک جنگ تجاوزکارانه به سبک امپریالیستی متهم می کند، می گوید که حدود 500 سرباز روسی با وسایل نقلیه سنگین و سلاح در نیروگاه مستقر هستند، جایی که تکنسین های اوکراینی به کار خود ادامه می دهند.

روسیه می گوید نیروهایش مسئولانه رفتار می کنند و هر کاری که می توانند برای اطمینان از ایمنی این تاسیسات انجام می دهند. مسکو نیروهای اوکراینی را به گلوله باران نیروگاه متهم کرده است، چیزی که کیف آن را رد می کند.

والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک مرکزی اوکراین، روز چهارشنبه گفت که حمله روسیه به مارهانتس با 80 موشک Grad انجام شده است.

او اشاره کرد که بیش از 20 ساختمان در این شهر که در طرف دیگر رودخانه دنیپرو در مقابل نیروگاه قرار دارد، آسیب دیده است.

وی افزود که این حملات به یک خط انتقال برق آسیب رساند و برق چندین هزار نفر را قطع کرد. به گفته رزنیچنکو، یک خوابگاه، دو مدرسه، یک سالن کنسرت، ساختمان اصلی شورای شهر و سایر ساختمان‌های اداری نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند.

تصاویر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی راهروی پر از آوار مدرسه ای و یک ساختمان مسکونی که مورد اصابت موشک قرار گرفته است را نشان میدهد.

 

 

حمله به پایگاه هوایی کریمه

رئیس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین روز سه‌شنبه نسبت به خطر «بسیار زیاد» گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هشدار داد و گفت بازیابی کنترل نیروگاه توسط کی‌یف برای زمستان حیاتی است.

وی اظهار کرد خطوطی که نیروگاه را به شبکه اوکراین وصل می کند آسیب دیده است و روسیه را متهم کرد که می خواهد این تاسیسات را به شبکه برق خود وصل کند.

او افزود: "خطر اصابت گلوله به کانتینرهایی که مواد رادیواکتیو را ذخیره می کنند بسیار زیاد است."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه خواستار دسترسی بازرسان هسته ای سازمان ملل به زاپروژیا شد و هرگونه حمله به نیروگاه هسته ای را "انتحاری" خواند.

دیپلمات‌های روسی میگویند  که مسکو از گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تا روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل را در مورد اتهامات مطرح شده از طرف روسیه مبنی بر اینکه نیروهای اوکراینی هستند که به نیروگاه حمله کرده اند، مطلع کند.

بریتانیا که در زمینه تسلیحات، اطلاعات و آموزش نیرو به اوکراین کمک می کند، روز چهارشنبه گفت "تقریباً مطمئن" است که روسیه یک نیروی زمینی بزرگ جدید برای حمایت از نیروهای خود در اوکراین، ایجاد کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا در یک بولتن روزانه اطلاعاتی اعلام کرد که نیروی جدید به نام سپاه سوم ارتش در شهر مولینو در شرق مسکو، پایتخت روسیه مستقر است.

این سازمان گفت که فکر می‌کند روسیه برای افزایش تعداد نیروهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه خواهد شد و بعید است که نیروی جدید نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ بازی کند.

منشا انفجارهای روز گذشته در یک پایگاه هوایی روسیه در کریمه، مورد بحث باقی ماند و مسکو اعلام کرد انبارهای مهمات منفجر شده است و مقامات روسی احتمال می دهند که کیف مسئول آن بوده است.

دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اوکراینی ناشناس اعلام کردند که نیروهای ویژه اوکراینی حمله ای به پایگاه هوایی انجام داده اند که منجر به انهدام هواپیماهای نظامی روسیه در آنجا شده است.

زلنسکی سه‌شنبه شب در سخنرانی ویدئویی خود، به طور مستقیم به این انفجارها اشاره نکرد اما گفت که باید بر کریمه تمرکز کنیم.

وی با تکرار موضع دولت خود مبنی بر اینکه روزی کریمه باید به اوکراین بازگردانده شود، گفت: "ما هرگز آن را رها نمی کنیم. تا زمانی که کریمه در اشغال باشد، منطقه دریای سیاه روی امن نمی بیند."

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!