شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۱:۰۴
نظامی بین الملل - کد خبر : 16299
يكشنبه، ۰۹ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

اوکراین به مقر فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کرد

فرماندار کریمه گفت، نیروهای اوکراینی بامداد یکشنبه به مقر ناوگان روسیه در سواستوپل تحت کنترل روسیه حمله کردند. این در حالی ست که اوکراین از حملات شدید روسیه علیه دو شهر جنوبی خبر داد.

اوکراین به مقر فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به نقل از رسانه های روسی، میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپل، گفت پنج تن از کارکنان در این حمله که گمان می رود با هواپیمای بدون سرنشین انجام شده، زخمی شدند.

به نقل از رویترز، این حمله مصادف با روز نیروی دریایی روسیه بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه موشک های کروز مافوق صوت زیرکون را در چند ماه آینده دریافت خواهد کرد. سلاح های مافوق صوت می توانند با سرعت 9 برابر سرعت صوت حرکت کنند.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که حملات سنگین روسیه طی شب و اوایل روز یکشنبه شهرهای جنوبی میکولایف و نیکوپول را هدف قرار داده است.

الکساندر سنکویچ، شهردار میکولایف به تلویزیون اوکراین گفت که در پی اصابت 12 موشک به خانه ها و مراکز آموزشی، دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند و این حملات را "قوی ترین" حملات به این شهر در طول جنگ توصیف کرد.

والنتین رزنیچنکو فرماندار دنیپروپتروفسک در تلگرام نوشت: صبح روز یکشنبه بیش از 50 موشک به مناطق مسکونی در نیکوپل اصابت کرد و یک نفر مجروح شد.

رویترز نمی تواند به طور مستقل گزارش های میدان جنگ را تأیید کند.

این جنگ، که بزرگترین درگیری در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است، بحران انرژی و غذا را در سراسر دنیا بویژه غرب برانگیخته است و منجر به ضربه به اقتصاد جهانی شده. اوکراین و روسیه هر دو از تامین کنندگان اصلی غلات هستند.

 

برداشت غلات ممکن است نصف شود

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه گفت که برداشت غلات این کشور به دلیل تهاجم ممکن است نصف مقدار معمول خود در سال جاری باشد.

زلنسکی در توییتر نوشت: «برداشت اوکراین در سال جاری در معرض خطر نصف شدن است. هدف اصلی ما جلوگیری از بحران جهانی غذایی ناشی از تهاجم روسیه است. هنوز در تلاشیم راهی جایگزین برای تحویل غلات پیدا کنیم.»

اوکراین به دلیل جنگ تلاش کرده است تا محصولات خود را از طریق بنادر دریای سیاه به خریداران برساند.

توافقنامه ای که تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در 22 ژوئیه امضا شد، عبور ایمن برای کشتی های حامل غلات از سه بندر جنوبی اوکراین را فراهم می کند.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت، احتمال اینکه اولین کشتی صادرکننده غلات روز دوشنبه بنادر اوکراین را ترک کند، بسیار زیاد است.

 

خطر شرقی

زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی اواخر روز شنبه گفت که صدها هزار نفر هنوز در معرض نبردهای شدید در منطقه دونباس که شامل استان های دونتسک و لوهانسک است و روسیه به دنبال کنترل کامل آن است، هستند.

زلنسکی گفت: «بسیاری از مردم از خروج از منطقه خودداری می‌کنند، اما این کار باید انجام شود. هر چه تعداد افراد بیشتری منطقه دونتسک را ترک کنند، ارتش روسیه تلفات کمتری وارد خواهد کرد.»

روسیه روز یکشنبه از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ دعوت کرد تا درباره مرگ ده ها زندانی اوکراینی که توسط جدایی طلبان مورد حمایت مسکو نگهداری می شوند، تحقیق کنند.

اوکراین و روسیه در مورد حمله موشکی در اوایل روز جمعه که به نظر می‌رسد ده‌ها اسیر جنگی اوکراینی را در خط مقدم شهر اولنیوکا در شرق دونتسک کشته است، یکدیگر را متهم می کنند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ دعوت کرده است تا "به منظور انجام تحقیقات میدانی" به منطقه بیایند.

این وزارتخانه فهرستی از 50 اسیر جنگی اوکراینی را منتشر کرده بود که در حمله نظامی اوکراین با سیستم موشکی (HIMARS)  ساخت آمریکا، کشته شدند. در این حمله همچنین 73 نفر زخمی شدند.

نیروهای مسلح اوکراین مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفتند و ادعا کردند توپخانه روسیه به این زندان حمله کرده است تا بدرفتاری صورت گرفته با زندانیان در آنجا را پنهان کند.

سازمان ملل اعلام کرده بود که آماده است در صورت کسب رضایت از هر دو طرف، کارشناسانی را برای تحقیق بفرستد. کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت که به دنبال دسترسی است و پیشنهاد کمک به تخلیه مجروحان را داده است.

روسیه انجام هرگونه حمله به غیرنظامیان و جنایت جنگی در طی عملیات ویژه خود را رد میکند.

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که بیش از 100 سرباز روس در روز جمعه در جنوب از جمله منطقه خرسون که کانون ضد حمله کیف در آن بخش از کشور و حلقه کلیدی خطوط تدارکاتی مسکو است، کشته و هفت تانک منهدم شد.

فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین گفت که ترافیک ریلی به خرسون بر روی رودخانه دنیپرو قطع شده است که احتمالاً نیروهای روسی را منزوی میکند. 

اوکراین در هفته‌های اخیر از سامانه‌های موشکی دوربرد غرب برای آسیب‌دیدگی شدید به سه پل در سراسر دنیپرو استفاده کرده و ارتباطات شهر خرسون را قطع کرد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!