جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۵:۳۴
نظامی بین الملل - کد خبر : 15968
جمعه، ۲۳ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

اوکراین ادعا کرد که به یک کشتی روسی آسیب رسانده است؛ افزایش قیمت گاز در اروپا

اوکراین گفت که به یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی روسیه در نزدیکی جزیره اسنیک، یک پایگاه کوچک اما استراتژیک در دریای سیاه، آسیب رسانده است.

اوکراین ادعا کرد که به یک کشتی روسی آسیب رسانده است؛ افزایش قیمت گاز در اروپا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته برخی از مقامات دفاعی، در حالی که نیروهای روسی برای پیشروی در شمال و شرق اوکراین تلاش می کنند، جنگ مجدد در اطراف جزیره اسنیک در روزهای اخیر ممکن است به نبردی برای کنترل سواحل غربی دریای سیاه تبدیل شود.

به نقل از رویترز، سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی منطقه ای اودسا، گفت: «به لطف اقدامات دریانوردان نیروی دریایی ما، کشتی پشتیبانی روسی "Vsevolod Bobrov" آتش گرفت. این کشتی یکی از جدیدترین الحاقات در ناوگان روسیه است.»

رویترز نتوانست به طور مستقل جزئیات این گزارش را تأیید کند. وزارت دفاع روسیه به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این خصوص، پاسخ نداد.

تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط یک شرکت خصوصی واقع در آمریکا، آسیب های بعد از حمله موشکی احتمالی و آسیب‌های جدیدی به ساختمان‌های جزیره را نشان می‌دهند، جزیره‌ای که به دلیل سرپیچی مدافعان اوکراینی خود از دستورات نیروهای روسیه در اوایل تهاجم، مشهور شد.

روسیه در میدان جنگ با شکست‌های بیشتری روبرو شده و اوکراین نیروهای روس را از منطقه اطراف دومین شهر بزرگ خارکف بیرون راند که سریع‌ترین پیشروی از زمان عقب راندن نیروهای کرملین از کیف و شمال شرق کشور، می باشد.

خبرنگاران رویترز تأیید کرده‌اند که اوکراین اکنون کنترل قلمرویی را در دست دارد که تا کرانه‌های رودخانه سیورسکی دونتس در حدود 40 کیلومتری شرق خارکف امتداد دارد.

تصاویر منتشر شده توسط فرماندهی نیروهای هوابرد اوکراین، به نظر می‌رسد که چندین خودروی نظامی سوخته و بخش‌هایی از یک پل را نشان می‌دهد که ظاهراً تخریب شده و تا حدی در رودخانه غوطه‌ور شده است.

مقامات منطقه ای از حملات موشکی مداوم در اطراف پولتاوا و بمباران درگاچ در نزدیکی خارکف خبر دادند که منجر به کشته شدن دو نفر شد.

در پایتخت اوکراین، همسران و بستگان جنگجویان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل سنگر گرفته اند، راهپیمایی کردند و برای نجات آنها شعار سر دادند. نیروهای روسی، این کارخانه فولاد، آخرین سنگر مدافعان اوکراینی را در شهری که پس از بیش از دو ماه محاصره تقریباً کاملاً تحت کنترل روسیه است، چندین بار بمباران کرده‌اند.

کیف گفت که در حال کار برای نجات سربازان است؛ سربازانی که بسیاری از آنها به شدت مجروح شده اند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر، در تلویزیون گفت: "ما دور جدیدی از مذاکرات را پیرامون نقشه راه برای عملیات (تخلیه) آغاز کرده ایم. و با کسانی که به شدت مجروح شده اند شروع خواهیم کرد."

 

گسترش ناتو

با ادامه درگیری ها در سراسر کشور، اقدامات دیپلماتیک گسترده تر، فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را افزایش داد.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو که روز پنجشنبه اعلام شد و احتمال پیوستن سوئد به چنینی طرحی، باعث گسترش ناتو خواهد شد؛ گسترشی که پوتین قصد داشت با حمله به اوکراین از آن جلوگیری کند.

کنار گذاشتن بی‌طرفی توسط این دو کشور، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در امنیت اروپا در دهه‌های اخیر خواهد بود.

مسکو اعلامیه فنلاند را خصمانه خواند و این کشور را تهدید به اقدام تلافی جویانه از جمله اقدامات نامشخص «نظامی-فنی» کرد.

وزارت امور خارجه روسیه گفت: «هلسینکی باید از مسئولیت و عواقب چنین اقدامی آگاه باشد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که فنلاندی‌ها به گرمی مورد استقبال قرار خواهند گرفت و قول داد که روند الحاقی «هموار و سریع» داشته باشند.

کاخ سفید از چنین اقدامی حمایت کرد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گفت: "ما از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت خواهیم کرد."

مرز 1300 کیلومتری فنلاند با روسیه، طول مرز بین ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده و روسیه را بیش از دو برابر خواهد کرد و نیروهای ناتو را در فاصله چند ساعتی از حومه شمالی سنت پترزبورگ قرار می دهد.

پوتین از گسترش بالقوه ناتو به عنوان یکی از دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین در ماه فوریه نام برد.

روز گذشته همچنین شاهد تشدید مناقشات بر سر تامین انرژی توسط روسیه برای اروپا بودیم؛ که هنوز هم بزرگترین منبع مالی مسکو و بزرگترین منبع گرما و برق اروپا، می باشد.

مسکو اعلام کرد که جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله اصلی بر فراز لهستان را متوقف خواهد کرد، در حالی که کیف اعلام کرد مسیر خط لوله ای را که این هفته بسته بود، بازگشایی نخواهد کرد مگر اینکه کنترل مناطق را از نظامیان روسیه، بازپس گیرد.

به دنبال این تنش ها، قیمت گاز در اروپا افزایش یافت.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!