جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۷:۴۴
نظامی بین الملل - کد خبر : 16075
چهارشنبه، ۱۸ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

اوکراین ادعا کرد حمله روسیه در شرق را متوقف کرده است

ستاد کل ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت، در حالی که نیروهای روسی در نبردی شدید برای کنترل منطقه شرقی، تسلیحات جدیدی را به سمت دونباس ارسال کردند، نیروهای اوکراینی با موفقیت در برابر حمله به سیویرودونتسک ایستادگی کردند.

اوکراین ادعا کرد حمله روسیه در شرق را متوقف کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نبرد چند روزه برای شهر صنعتی به عنوان محوری اساسی در این جنگ ظاهر شده است و روسیه قدرت تهاجمی خود را به امید دستیابی به یکی از اهداف اعلام شده متمرکز کرده است؛ یعنی تصرف کامل استان لوهانسک به نمایندگی از جدایی طلبان روسی زبان.

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ویدیویی گفت: «دفاع قهرمانانه از دونباس ادامه دارد». وی افزود که در سیویرودونتسک، لیسیچانسک و پوپاسنا درگیری به شدت ادامه دارد.

او گفت: «کاملاً احساس می‌شود که اشغالگران باور نمی‌کردند مقاومت ارتش ما تا این حد قوی باشد و اکنون در تلاش هستند تا منابع جدیدی را به سمت دونباس ارسال کنند».

رویترز نمی تواند به طور مستقل وضعیت را در میدان نبرد بررسی کند.

از زمانی که روسیه از کیف و خارکیف عقب رانده شد، روی منطقه موسوم به دونباس، متشکل از استان‌های لوهانسک و دونتسک و نزدیک‌ترین منطقه به مرز روسیه تمرکز کرده است.

مسکو می گوید که درگیر یک «عملیات نظامی ویژه» است تا همسایه خود را خلع سلاح کرده و «بی هویت» کند.

اوکراین و متحدانش این را بهانه‌ای بی‌اساس برای جنگی می‌خوانند که هزاران کشته برجای گذاشته، شهرها را با خاک یکسان کرده و میلیون‌ها نفر را مجبور به فرار از کشور کرده است. زلنسکی گفت اوکراین هفته آینده «کتاب جلاد» را که شامل جزئیات جنایات جنگی خواهد بود، منتشر می کند.

او گفت: «این کتاب در خصوص حقایق ملموسی در مورد افراد مشخصی است که در جنایات ظالمانه عینی علیه اوکراینی ها مجرم هستند.»

روسیه می گوید برای جلوگیری از هدف قرار دادن غیرنظامیان در عملیات خود در اوکراین، تمام تلاش خود را کرده است.

 

بمباران

تصاویر ماهواره‌ای شرکت Maxar Technologies (MAXR.N) که روز دوشنبه جمع‌آوری شد، خسارت قابل توجهی را در سیویرودونتسک و روبیژن در نزدیکی آن نشان داد.

ستاد کل اوکراین روز چهارشنبه گفت: «سربازان ما با موفقیت در حال مهار حمله در شهر سیویرودونتسک هستند.»

رویترز نتوانست فوراً این گزارش ها را تأیید کند

سرگی گایدای، فرماندار لوهانسک، روز چهارشنبه گفت که لیسیچانسک، که در آن سوی رودخانه از سیویرودونتسک قرار دارد، نیز گلوله باران می شود. وی افزود که یک مرد محلی روز سه شنبه در یکی از خیابان های مرکزی کشته شد و یک زن در بیمارستان بستری شد.

 

بحران جهانی

از آنجایی که تأثیرات جنگ در سراسر جهان احساس می شود، ایالات متحده تحریم های بیشتری را با ممنوعیت مدیران پول ایالات متحده از خرید هر گونه سهام روسیه در بازارهای ثانویه، اضافه کرد.

بانک جهانی 1.49 میلیارد دلار بودجه جدید را برای کمک به پرداخت دستمزد دولت و مددکاران اجتماعی در اوکراین تصویب کرد.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است و کشورهای غربی روسیه را به ایجاد خطر قحطی جهانی با بستن بنادر دریای سیاه اوکراین متهم می کنند.

فرماندهی ارتش جنوب اوکراین روز چهارشنبه در فیس بوک اعلام کرد که حملات روسیه به زمین های کشاورزی در منطقه میکولایف یک بحران غذایی در سراسر جهان را تشدید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «کسانی که وانمود می‌کنند نگران بحران جهانی غذا هستند، در واقع به زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها حمله می‌کنند که در آن آتش‌سوزی‌هایی در مقیاس قابل توجهی رخ داده است.»

فرماندار منطقه شامل بندر میکولایف گفت که بمباران آخر هفته، انبارهای یکی از بزرگترین پایانه های کالاهای کشاورزی اوکراین را تخریب کرده است.

مسکو مسئولیت بحران بین المللی غذا را رد کرده و تحریم های غرب را مقصر می داند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که بنادر بردیانسک و ماریوپل اوکراین که توسط روسیه اشغال شده اند آماده از سرگیری صادرات غلات هستند. اوکراین می‌گوید هرگونه محموله‌هایی از این دست از قلمرو تصرف شده توسط مسکو، به منزله غارت غیرقانونی است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!