جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۱۳
نظامی بین الملل - کد خبر : 15850
دوشنبه، ۲۹ فروردين، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

انفجار در اکراین، اجساد در خیابان های ماریوپل

مقامات اوکراینی گفتند که موشک‌ها بامداد روز دوشنبه به لووو اصابت کردند و در حالی که پس از ادعای تسلط کامل بر بندر استراتژیک جنوبی ماریوپول، نیروهای روسیه به بمباران‌های خود ادامه دادند ، انفجارها شهرهای دیگر را لرزاند.

انفجار در اکراین، اجساد در خیابان های ماریوپل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ارتش روسیه با عقب رانده شدن توسط مقاومت اوکراین در شمال، حمله زمینی خود را به دونباس مجدداً متمرکز کرده است، در حالی که حملات از راه دور به اهدافی در جاهای دیگر، از جمله پایتخت، کیف، انجام می دهد.

به نقل از رویترز، آندری سادووی، شهردار لویو، گفت که پنج حمله موشکی اوایل روز دوشنبه به شهر غربی اصابت کرده است. مشخص نیست که آیا تلفاتی در آنجا وجود داشته است یا خیر.

در کیف، یک خبرنگار رویترز چندین انفجار را در نزدیکی رودخانه دنیپرو شنید. مقامات محلی هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد علت آنها ارائه نکرده اند.

بر اساس گزارش رسانه Suspilne، دو نفر در حملات زخمی شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که در جریان گلوله باران در چهار روز گذشته در شمال شرق شهر خارکف، 18 نفر کشته و بیش از 100 نفر زخمی شده‌اند.

او اواخر روز یکشنبه گفت: "این چیزی نیست جز ترور عمدی: خمپاره، توپخانه علیه محله های مسکونی معمولی، علیه غیرنظامیان عادی."

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده و آنچه را که اوکراین می‌گوید شواهدی دال بر جنایاتی است که برای تضعیف مذاکرات صلح انجام شده است، رد کرده است. این کشور اقدام خود را که تقریباً دو ماه پیش آغاز شد، یک عملیات نظامی ویژه برای غیرنظامی کردن اوکراین و ریشه‌کن کردن آنچه که ملی‌گرایان خطرناک می‌خواند، می‌نامد.

غرب و کیف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به تجاوز بی دلیل متهم می کنند.

 

نبرد برای ماریوپل

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفت، علیرغم درخواست روسیه برای تسلیم، سربازان در بندر ماریوپل همچنان در حال نبرد هستند.

او در برنامه «این هفته» شبکه ABC گفت: «شهر هنوز سقوط نکرده است.

روز شنبه روسیه اعلام کرد که کنترل مناطق شهری را در اختیار دارد و برخی از جنگنده‌های اوکراینی در کارخانه فولاد آزوفستال مشرف به دریای آزوف باقی مانده‌اند.

تصرف ماریوپل یک جایزه راهبردی برای روسیه خواهد بود و سرزمینی را که جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق در اختیار دارند با منطقه کریمه که مسکو در سال 2014 ضمیمه آن شده است، مرتبط می کند.

در آستانه جنگ، این بزرگترین شهر هنوز در اختیار مقامات اوکراینی در دو استان شرقی موسوم به دونباس بود که مسکو از اوکراین خواسته است تا آن را به جدایی طلبان طرفدار روسیه واگذار کند.

نیروهای روسیه را در دو محور اصلی تهاجم متحد می کند و آنها را آزاد می کند تا به یک حمله جدید مورد انتظار علیه نیروی اصلی اوکراین در شرق بپیوندند.

در خیابان‌های ماریوپول، گروه‌های کوچکی از اجساد زیر پتوهای رنگارنگ صف کشیده بودند و اطراف آن را درختان خرد شده و ساختمان‌های سوخته احاطه کرده بودند.

ساکنان که برخی دوچرخه ها را هل می دادند، تانک ها و خودروهای غیرنظامی تخریب شده را دور زدند و سربازان روسی مدارک رانندگان را بررسی کردند.

یکی از ساکنان به نام ایرینا با خواهرزاده ای که در گلوله باران زخمی شده بود در حال تخلیه بود.

او با اشاره به جمهوری خودخوانده مردم دونتسک گفت: من یک دختر در DNR دارم. شاید فعلا سعی کنیم به آنجا برویم.

"امیدوارم آنها (ماریوپل) را دوباره بسازند. مهمترین چیز سیستم های خدمات شهری است. تابستان به سرعت می گذرد و در زمستان سخت خواهد بود."

سرهی گایدایی، فرماندار منطقه لوهانسک، گزارش داد که درگیری های خیابانی بین نیروهای اوکراین و روسیه آغاز شده است و او دوباره درخواست کرد که مردم را تخلیه کنند.

او در پست قبلی در صفحه فیس بوک خود گفت: هفته آینده سخت خواهد بود. "شاید این آخرین بار باشد که ما فرصتی برای نجات شما داریم."

 

"جنگ عید پاک"

حدود چهار میلیون اوکراینی از کشور فرار کرده اند، شهرها متلاشی شده و هزاران نفر از زمان آغاز تهاجم در 24 فوریه کشته شده اند.

خسارت اقتصادی قابل توجه است. شمیحال گفت کسری بودجه اوکراین حدود 5 میلیارد دلار در ماه است و از دولت های غربی خواست کمک های مالی بیشتری کنند.

زلنسکی در توییتر گفت که در مورد تضمین ثبات مالی اوکراین و آمادگی برای بازسازی پس از جنگ با کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول گفت‌وگو کرده است و به نقل از او گفته است که حمایت برای ایجاد پایه‌های بازسازی ضروری است.

اوکراین به تلاش‌ها برای پیوستن سریع به اتحادیه اروپا ادامه داد، زیرا مقامات پرسشنامه‌ای را تکمیل کردند که نقطه شروع اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره عضویت آن است. 

در روز یکشنبه عید پاک، پاپ فرانسیس تلویحا از روسیه انتقاد کرد و در یک سخنرانی در میدان سنت پیتر پس از مراسم عبادت، خواهان پایان خونریزی و گلایه از "عید پاک جنگ" شد.

او گفت: "صلح برای اوکراین جنگ زده، که به شدت توسط خشونت و تخریب جنگ ظالمانه و بی معنی که به آن کشیده شد، آزموده شده است."

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!