جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۳:۰۲
سیاست خارجی - کد خبر : 16727
شنبه، ۲۸ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد؛ واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در اواخر هفته گذشته شاهد اقدام غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم. در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند اما یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد؛ واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر روز شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان با تاکید بر اینکه روابط ایران و عمان نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی، برادری و صداقت در عرصه دیپلماتیک است، افزود: امروز در جریان دیدار با وزیر خارجه عمان در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط دو جانبه گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

وی افزود: در این دیدار آخرین روند اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین رئیس‌جمهور ایران و پادشاه عمان در دیداری که با یکدیگر داشتند مورد بررسی قرار گرفت و بسیار خرسندیم که توافقات صورت گرفته بین دو کشور بر اساس نیت موجود بین مقامات عالی رتبه ایران و عمان به سرعت در ابعاد مختلف در حال اجرایی شدن است و ما شاهد رشد فزاینده همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی و تجاری هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما از تلاش‌های سازنده عمان در کمک برای رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: همچنین تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق در این زمینه را ارج می‌نهیم.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان با اشاره به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تصریح کرد: معتقدیم که کشورهای منطقه خود توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است. باور داریم که حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه امروز تهدیدی برای منطقه خلیج فارس است و امنیت انرژی در منطقه را تهدید می‌کند. اکنون تعدادی از شناورهای بدون سرنشین خارجی در آب‌های خلیج فارس در حال تردد هستند و این موضوع مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف می‌کند.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در روزهای گذشته دشمنان ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم و با دخالت‌های مکرر خود تلاش کردند که وضعیت داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و این دخالت‌ها تا جایی پیش رفت که ما شاهد حملات تروریستی شیراز و ایذه بودیم و این عملیات تروریستی باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان‌مان شد، این حوادث را محکوم می‌کنیم و آن را در راستای تداوم و فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران می‌دانیم.

امیر عبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی یمن، گفت: ما در موضوع یمن معتقدیم توقف جنگ، آتش بس و لغو محاصره مردم این کشور دو روی یک سکه هستند. در هفته‌های گذشته آتش بس در یمن تمدید نشده است و ما امیدواریم نسبت به استمرار آتش بس و لغ محاصره انسانی مردم یمن اقدام شود.

وی همچنین گفت: مقاومت مردم یمن در سال‌های گذشته در برابر اشغالگران خارجی ستودنی است.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه عمان به اقدام هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد و گفت: در اواخر هفته گذشته شاهد اقدام غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم. در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند اما یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

وی در همین راستا گفت: ما ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود در برابر این تحولات، اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم.

 

سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران در  تهران گفت: کشور عمان، همیشه سیاست حسن همجواری و همکاری مثبت را اتخاذ می‌کند و از همه تلاش‌ها که امنیت و صلح منطقه را تامین می‌کند، حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: در این خصوص  بر اهمیت اینکه با این روحیه همکاری کنیم تا امنیت کشتیرانی را در دریاها و در منطقه خود تامین کنیم ، تاکید داریم؛ چرا که ایمنی حرکت تجاری و اقتصادی در نهایت به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود و به شراکت‌ها و روابط خارجی ما خدمت خواهد کرد.

این دیپلمات عالیرتبه عمانی ادامه داد: چالش‌های بسیار و بحران‌ها و اختلافات زیادی وجود دارد ولی ما در عمان معتقدیم تنها راه برای حل این مشکلات و چالش‌ها فقط گفت‌وگو و تفاهم است و اینکه  این چالش‌ها را به بحث و بررسی بگذاریم و راه‌های مسالمت‌آمیز را برای حل آنها در پیش بگیریم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر این که  هرگونه اعمال خشونت‌بار و تروریستی را رد می‌کنیم و باید دلایل این اعمال خشونت را پیگیری کنیم ، گفت: به تلاش‌های خود برای تعامل مثبت به صورت صادقانه که مبتنی بر منشور ملل متحد باشد، ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه عمان همچنین در پایان صحبت های خود از امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برای سفر به مسقط و ادامه گفت‌وگوها بین دو کشور در عمان دعوت کرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!