چهارشنبه، 30 خرداد، 1403 | Wednesday 19th of June 2024
۱۹:۵۱
خاورمیانه - کد خبر : 18374
يكشنبه، ۲۱ آبان، ۱۴۰۲ - ۸:۰۰

المانیتور: روابط ایران و ترکیه در نتیجه حمایت از فلسطین گرم‌تر شده است

یک پایگاه خبری - تحلیلی در گزارشی درباره تاثیر رویکرد مشترک تهران و آنکارا در حمایت از حماس بر روابط میان این ۲ پایتخت، تاکید کرد اگرچه تلاش‌های ترکیه برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا تاکنون موثر واقع نشده اما به نزدیک‌تر شدن روابط این کشور با ایران منجر شده است.

المانیتور: روابط ایران و ترکیه در نتیجه حمایت از فلسطین گرم‌تر شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ،  تلاش‌های ترکیه برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای حماس در حالی همچنان ادامه دارد که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. با این حال، دیپلماسی آنکارا درخصوص غزه روابط ترکیه با ایران را تقویت کرده است.

 
بنابر گزارش پایگاه خبری المانیتور، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که قرار است به همراه «سید ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود در نشست اضطراری امروز (شنبه) سران کشورهای اسلامی نقش رهبری ایفا کند از تهران به دلیل خودداری از تروریستی اعلام کردن عملیات هفت اکتبر حماس علیه اسرائیل، تجلیل کرد.
 
همچنین به نظر می‌رسد که ترکیه و ایران مایلند ببینند که آیا همگرایی آن‌ها در مورد غزه می‌تواند به حل پرونده‌های مورد اختلاف میان دو کشور کمک کند یا خیر. انتظار می‌رود رئیسی در اواخر ماه جاری (میلادی) به دنبال سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که برای مذاکره در اوایل نوامبر به آنکارا رفته بود، به ترکیه سفر کند.
 
موارد مشابه دیگری از نزدیک‌تر شدن روابط میان این دو کشور در سال ۲۰۰۹ پس از حمله اردوغان به «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس و همچنین پس از فروپاشی روابط ترکیه و اسرائیل در پی حمله مرگبار اسرائیل به ناوگان حامل فعالان طرفدار فلسطین به سمت غزه در سال ۲۰۱۰ رخ داد. با این حال، کماکان اختلاف نظرهایی میان تهران و آنکارا بر سر مناقشه فلسطین و اسرائیل و همچنین در روابط دوجانبه آن‌ها وجود دارد.
 
در این میان، اردوغان اجازه نداده است که خشم او از موضوع فلسطین به مرز قطع روابط با اسرائیل و آمریکا برسد.
 
المانیتور نوشت گزارش‌ها نشان می‌دهد که در گفت‌وگوها در مورد آینده غزه، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی درباره یک نیروی بین‌المللی برای جلوگیری از بازگشت حماس به قدرت پس از هدف آن‌ها برای سرنگونی نهایی آن بحث می‌کنند. البته این نیروی حافظ صلح مورد نظر ایران و ترکیه نیست.
 
ترکیه به‌علاوه برای آزادی افرادی که حماس در جریان عملیات خود در اسرائیل به اسارت گرفته بود با این گروه در تماس بوده است، اما قطر کانال اصلی در این موضوع محسوب می‌شود و پس از آن نیز مصر است. منابع فلسطینی می‌گویند که ترکیه در بهترین حالت می‌تواند نقش تسهیل کننده را ایفا کند.
 
برخی تردید دارند که آیا ترکیه می‌تواند به عنوان یک کانال بین واشنگتن و تهران عمل کند. اگرچه آنکارا از چنین ظرفیتی برخوردار است، اما ۲ منبع ایرانی به المانیتور گفتند که پیام‌های آمریکا تاکنون از طریق قطر و عراق رسیده است. بلینکن قبل از سفر به آنکارا در بغداد مذاکراتی داشت و پس از آن نخست وزیر عراق به سرعت به تهران رفت.
 
به گزارش المانیتور، مهم‌ترین نتیجه دیپلماسی ترکیه در غزه تاکنون، احیای تماس‌های ترکیه و ایران است. ۲ قدرت منطقه‌ای غیر عربی به دنبال متحد کردن صدای خود در حمایت از فلسطینی‌ها بوده‌اند، هرچند دیدگاه‌های آن‌ها به‌طور قابل توجهی متفاوت است. ترکیه از ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کند، در حالی‌که ایران از به رسمیت شناختن اسرائیل امتناع می‌ورزد و یک کشور مشترک برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان را پیشنهاد می‌کند.
 
حمایت اردوغان از حماس نیز با ایران که از گروه‌های مقاومت فلسطینی حمایت می‌کند بسیار متفاوت بوده است. بعید است که روابط آنکارا با حماس هرگز به سطح تهران تبدیل شود.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 30 خرداد، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!