شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۳:۳۰
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16989
يكشنبه، ۱۱ دي، ۱۴۰۱ - ۱:۰۰

افزایش فروش تجهیزات نظامی آمریکا به اعضای ناتو در سال 2022

طبق گزارشات منتشر شده ، آمریکا در سال 2022 فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به کشور های عضو ناتو را دو برابر کرده بود.

افزایش فروش تجهیزات نظامی آمریکا به اعضای ناتو در سال 2022

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از راشاتودی ، از سویی اروپا اعلام کرده بود بخاطر جنگ اوکراین با روسیه شاهد خالی شدن انبار های تسلیحاتی است ولی از سوی دیگر بنظر می رسد تنها کشوری که از این جنگ سود می کند وزارت دفاع آمریکا و شرکت های سازنده سلاح در این کشور هستند که همه آمار و ارقام ها نشان دهنده افزایش درامد انها نسبت به سال های گذشته است.

مجله آمریکایی فارن پالسی با انتشار گزارشی مدعی شد ، آمار و ارقام ها نشان می دهد آمریکا به اعضای ناتو در سال 2021 حدود 14 مورد فروش تسلیحات نظامی عمده به ارزش 15.5 میلیارد دلار داشته و این در حالی است که در سال 2022 با اعضای ناتو حدود 24 معامله تسلیحاتی عمده به ارزش 28 میلیارد دلار داشته که نسبت به سال گذشته  افزایشی تقریبا دو برابری داشته است.

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیاری از قرارداد ها در سالهای گذشته بسته شده ولی با این حال مشخص است رقم این سلاح ها روندی افزایشی داشته و از قرار معلوم جنگ روسیه و اوکراین تاثیر زیادی روی این قرارداد ها گذاشته ، چرا که با خالی شدن انبار های تسلیحاتی اعضای ناتو ، درخواست ها افزایش پیدا کرده و بنظر می رسد حتی قرارداد های دیگری در سالی 2022  و در جریان جنگ روسیه و اوکراین بسته شده که همین موضوع قطعا جیب سازنده این سلاح ها را به خوبی پر می کند.

با توجه به سود خوبی که وزارت دفاع آمریکا و شرکت های سازنده سلاح در این کشور در خلال جنگ روسیه و اوکراین داشتند ، بنظر می رسد آمریکا برای ادامه این جنگ علاقه بیشتری نشان می دهد. حتی ممکن است برای بدست آوردن سود بیشتر به اختلافات بین  تایوان و چین دامن بزند تا هرچه زودتر در این  منطقه نیز جهان شاهد جنگ و خون ریزی و صد البته فروش سلاح برای آمریکا باشد. 

لتونی ، لیتوانی و استونی هرسه کشور سفارش ساخت سامانه های موشکی هیمارس را داده اند ، همان سامانه هایی که آمریکا برای کمک به اوکراین فرستاده بود.

حتی لهستان نیز برای کمک به اوکراین در این جنگ خبر از ارسال  تانک‌های T-72  مدل شوروی و تانکهای PT -91 مدل لهستان داد ، حال خبر رسیده که انبار های تجهیزات تانکی و خودروهای زرهی لهستان خالی شده و این کشور در خواست خرید 116 تانک آبرامز M1A1 را به آمریکا داده که وزارت دفاع آمریکا این موضوع را تایید کرده است.

گزارشات منابع معتبر و رسانه ها نشان می دهد آمریکا و اروپا در این جنگ به دردسر افتاده و با شتاب به کمک اوکراین آمده اند و حال با انبار های خالی شده از تسلیحات روبه رو شده اند و به همین دلیل است که میزان سفارشات ساخت سلاح به این شرکت ها آمریکایی بیشتر شده است.

آمریکا علاوه بر تسلیحاتی نظامی که به متحدانش در اروپا فروخته ، بیش از 110 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی را از ماه فوریه 2022 تا کنون به کی‌یف اختصاص داده است و همچنین تا 21 دسامبر سال جاری نیز حدودا 21 میلیارد دلار تسلیحات را به اوکراین منتقل کرده است  تا اینگونه حمایت خود از این کشور نشان دهد.

این سفارشات انقدر بالا بود که خبر ها حاکی از آن است که رکورد انتقال موشک های جاولین از واشنگتن به کشور های دیگر شکسته شده است ، به دلیل بالا بودن حجم سفارشات در سال گذشته ، چهار شرکت ساخت سلاح در آمریکا سال خود را با افزایش سهامشان تمام کردند و خبر از رکورد شکنی در ساخت و ثبت سفارش دادند که بنظر میرسد قرار است تا سال 2028 به کشور های مختلف در جهان  اللخصوص اروپا سلاح تحویل دهند. سهام شرکت لاکهید مارتین هم اکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی، افزایش 37 درصدی پیدا کرده است. همچنین شرکت های ریتیون و جنرال داینامیکس هم به ترتیب شاهد افزایش 17 و 18 درصدی در ارزش سهامشان بوده‌اند. که همه آمار ها گویای ان است که آمریکا توانسته از این جنگ سود خوبی به جیب بزند.

حتی شرکت بویینگ که یکی از بزرگترین شرکت های ساخت هواپیماهای مسافربری است دوباره کسب‌وکارش به دلیل جنگ اوکراین بهبود پیدا کرده و حالا جایگاه یکسانی با یک سال قبل دارد چرا که در طول دوران همه گیری کروناویروس به دلیل زمین گیر شدن پروازها در سراسر جهان متحمل ضرر و زیان شده بود.

حال باید دید که این جنگ قرار است تا کی ادامه پیدا کند ، چرا که برای همه کشور های جهان علی الخصوص خود اوکراین و روسیه و کشور های اروپایی زیان بار بوده و تنها کشوری که در این میان سود کرده فقط آمریکاست . 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!