جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۴:۳۲
بین الملل - کد خبر : 16320
چهارشنبه، ۱۲ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

اعلام همبستگی پلوسی با تایوان همزمان با رزمایش نظامی چین

در حالی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، تایوان را «یکی از آزادترین جوامع جهان» توصیف کرد و به همبستگی آمریکا با آن متعهد شد، چین به شدت سفر بالاترین مقام سیاستمدار آمریکایی به تایوان در 25 سال گذشته را محکوم کرد.

اعلام همبستگی پلوسی با تایوان همزمان با رزمایش نظامی چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پکن خشم خود را با انبوهی از فعالیت‌های نظامی در آب‌های اطراف، احضار سفیر آمریکا در پکن و توقف واردات چندین محصول کشاورزی از تایوان نشان داد.

به نقل از رویترز، به گفته وزارت دفاع تایوان، برخی از تمرین‌های نظامی برنامه‌ریزی‌شده چین در 12 مایل دریایی تایوان و قلمرو هوایی برگزار می‌شود، اقدامی بی‌سابقه که یک مقام ارشد دفاعی به خبرنگاران آن را «محاصره هوایی و دریایی تایوان» توصیف کرد.

پلوسی با نادیده گرفتن هشدارهای مکرر چین در سفری از پیش اعلام نشده اواخر روز سه‌شنبه به همراه یک هیئت کنگره وارد جزیره شد و به گفته او این سفر تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده به دموکراسی تایوان را نشان می‌دهد.

پلوسی به سای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان گفت: "هیات ما به تایوان آمد تا به صراحت بگویم که تایوان را رها نخواهیم کرد. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان بسیار مهم است و این پیامی است که ما امروز به اینجا آورده ایم.

پلوسی خطاب به پارلمان گفت: قانون جدید ایالات متحده با هدف تقویت صنعت تراشه آمریکا برای رقابت با چین "فرصت بیشتری را برای همکاری اقتصادی ایالات متحده و تایوان ارائه می دهد."

پلوسی، منتقد قدیمی چین، به ویژه در زمینه حقوق بشر، قرار بود بعداً روز چهارشنبه با یک فعال سابق تیان آنمن، یک کتابفروش هنگ کنگی که توسط چین بازداشت شده بود و یک فعال تایوانی که اخیراً توسط چین آزاد شده بود، ملاقات کند.

آخرین سخنران مجلس ایالات متحده که به تایوان رفت، نیوت گینگریچ در سال 1997 بود. اما سفر پلوسی در بحبوحه وخامت شدید روابط چین و ایالات متحده صورت گرفت و چین به عنوان یک نیروی اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیکی بسیار قدرتمندتر در ربع قرن گذشته ظاهر شد.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و هرگز از استفاده از زور برای تحت کنترل خود درآوردن آن صرف نظر نکرده است. ایالات متحده به چین نسبت به استفاده از این سفر به عنوان دستاویزی برای اقدام نظامی علیه تایوان هشدار داد.

در اقدامی تلافی جویانه، اداره گمرک چین واردات مرکبات، ماهی خال خالی منجمد را از تایوان به حالت تعلیق درآورد، در حالی که وزارت بازرگانی آن صادرات شن و ماسه طبیعی به تایوان را ممنوع کرد.

 

مانورهای نظامی

سفر پلوسی که در رسانه‌های رسمی چین مورد انتقاد قرار گرفته است، موضوع غالب رسانه‌های اجتماعی چین بود و بسیاری از کاربران از پکن خواستند که به عنوان تلافی به جزیره حمله کند و ابراز ناراحتی کردند که اقدام نظامی برای جلوگیری از ورود او انجام نشده است. ردیاب زنده هواپیمای او در وی چت چین توسط 22 میلیون نفر تماشا میشد.

اندکی پس از ورود پلوسی، ارتش چین از برگزاری مانورهای مشترک هوایی و دریایی در نزدیکی تایوان و پرتاب آزمایشی موشک‌های متعارف در دریای شرق جزیره خبر داد و خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، تمرین‌های شلیک مستقیم و سایر تمرین‌ها را در اطراف تایوان از پنجشنبه تا یکشنبه توصیف کرد.

وزارت امور خارجه چین گفت: «سفر پلوسی به صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب جدی وارد می‌کند. تأثیر شدیدی بر پایه‌های سیاسی روابط چین و آمریکا دارد و به شدت به حاکمیت و تمامیت ارضی چین تجاوز می‌کند.»

قبل از ورود پلوسی، هواپیماهای جنگی چینی خطی را که تنگه تایوان را تقسیم می کند، به لرزه درآوردند. ارتش چین اعلام کرد که در حالت آماده باش قرار دارد و در پاسخ به سفر پلوسی، «عملیات نظامی هدفمند» را آغاز خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه پس از ورود پلوسی گفت که ایالات متحده از تهدیدها یا لفاظی‌های خصمانه چین نخواهد ترسید و هیچ دلیلی وجود ندارد که سفر او به یک بحران یا درگیری منجر شود.

کربی گفت چین ممکن است وارد "اجبار اقتصادی" علیه تایوان شود و افزود که تاثیر این سفر بر روابط آمریکا و چین به اقدامات پکن در روزها و هفته های آینده بستگی خواهد داشت.

ایالات متحده هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قوانین آمریکا موظف است که ابزار دفاع از خود را در اختیار این کشور قرار دهد. چین بازدید مقامات آمریکایی از تایوان را به عنوان ارسال سیگنالی دلگرم کننده به اردوگاه استقلال طلب در این جزیره می داند. تایوان ادعاهای حاکمیت چین را رد کرد و گفت که فقط مردم تایوان می توانند در مورد آینده جزیره تصمیم بگیرند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!