جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۰:۲۸
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17399
دوشنبه، ۲۲ اسفند، ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸

اسپیس ایکس باز هم ماهواره اینترنتی ارسال کرد

سری هفدهم از ماهواره های اینترنتی وان وب شامل ۴۰ ماهواره اینترنتی توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد .

اسپیس ایکس باز هم ماهواره اینترنتی ارسال کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، با این پرتاب، حدود ۹۰ درصد (۵۷۸ از ۶۴۸ ماهواره برنامه ریزی شده) از ماهواره های عملیاتی پرتاب شده اند. این ماهواره ها در مداری یا ارتفاع حدود ۶۰۰ کیلومتر با شیب ۸۶.۵ درجه قرار گرفتند. این ماهواره ها اکنون ماه های آینده را صرف بالا بردن مدار خود تا مدار قطبی دایره ای عملیاتی ۱۲۰۰ کیلومتری در ۸۶.۴ درجه خواهند کرد.

فضاپیمای پروگرس دوباره ایستگاه فضایی بین المللی را از زباله های فضایی دور کرد

امروز، مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی با استفاده از موتورهای فضاپیمای "پروگرس ام اس ۲۲" برای جلوگیری از برخورد احتمالی با زباله‌های فضایی تنظیم شد.

 

در ساعت ۱۶:۱۲ به وقت ایران، موتورهای فضاپیما به مدت ۳۷۵.۸ ثانیه روشن شدند و ضربه ای ۰.۷ متر بر ثانیه را ایجاد کردند. در نتیجه، میانگین ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بین المللی ۴۱۸.۵۹ کیلومتر از سطح سیاره ما شد .

در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۱۶۱ پرتاب به فضا انجام شد که ۵ پرتاب ناموفق و یک پرتاب ناتمام و ۱۵۵ پرتاب موفق انجام شد .

 

در این سال دو کشور مولداوی و ارمنستان هم نخستین ماهواره های خود را به فضا ارسال کردند .در این سال در مجموع ۶ پرتاب مداری با سرنشین هم انجام شد که ۲۱ نفر را به مدار زمین ارسال کردند .

 

در سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بسیاری از همکاری های آژانس فضایی روسیه با اروپا و آمریکا و ژاپن هم لغو شد .

هوش مصنوعی پل های مخفی بین کهکشان ها را کشف کرده است.

یادگیری عمیق شبکه عصبی، ساختارهای مرموز مانند نخ را کشف کرده است که کهکشان ها را مانند یک تار عنکبوت به هم پیوند میدهد.

 

این مطالعه در مجله Astrophysical Journal منتشر شد. در یک مطالعه جدید، فیزیکدانان نجومی قصد داشتند اطلاعات موجود در مورد توزیع ماده در جهان را تبیین کنند.

 

نظریه عمومی پذیرفته شده این است که ماده تاریک 80 درصد کل مواد موجود در جهان را تشکیل می دهد. برای چشم انسان غیرقابل مشاهده است و با کمک تجهیزات موجود، هنوز امکان ثبت آن وجود ندارد. با این حال اعتقاد بر این است که این همانست که اسکلت سازه ای در مقیاس بزرگ به نام شبکه کیهانی را تشکیل می دهد.

 

دکتر دونگویی جونگ، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: " از آنجا که شبکه کیهانی حرکت کلیه مواد را در کهکشان ها و رسانه های بین کهکشانی از طریق نیروی جاذبه تعیین می کند، دانستن توزیع ماده تاریک برای مطالعه ساختار در مقیاس بزرگ ضروری است. با این حال، ساختار دقیق شبکه کیهانی ناشناخته است زیرا تحت سلطه ماده تاریک و محیط های گرم کهکشانی است که ردیابی آنها دشوار است. "

سازمان فضایی روسیه برای اولین بار یک موتور راکتی الکتریکی با نیروی کریپتون را برای پروژه سفِیر آزمایش کرد.

 

موتور SPD-70M در دفتر طراحی فاکل آزمایش شد و عملکرد پایدار و پارامترهای پرتاب قابل اعتماد خود را نشان داد، موتور به طور کامل با الزامات فضاپیمای پروژه سفِیر مطابقت دارد!

 

به طور سنتی، گاز زنون به عنوان گاز پایه برای موتورهای الکتریکی استفاده می شود. اما اخیراً ارزش بازار زنون افزایش یافته است که تحقیقات علمی در مورد استفاده از گازهای جایگزین مقرون به صرفه تر را افزایش داده است. 

 

یک جایگزین احتمالی برای زنون، کریپتون است که هزینه آن، طبق برآوردهای مختلف، ۵ تا ۱۰ برابر کمتر از زنون است و با آن می توان پارامترهای قابل قبولی از موتورهای الکتریکی را به دست آورد.

 

در عکس بالا موتورSPD-70M با گاز کریپتون کار می کند و در عکس پایین با زنون

در ساعت ۱۰:۱۰ به وقت ایران ، فضاپیمای کرو دراگون به ماژول هارمونی در بخش آمریکایی ایستگاه متصل شد.

 

در این فضاپیما خدمه ماموریت کرو-۶ حضور دارند شامل : کیهانورد آندری فدیایف و فضانوردان استفان بوون، وودی هوبورگ و سلطان النیادی.

 

پس از باز کردن دریچه های انتقال، آنها به خدمه  اکسپدیشن ۶۸ - کیهانوردان سرگئی پروکوپیف، دیمیتری پتلین و آنا کیکینا و فضانوردان ناسا فرانسیسکو روبیو، نیکول مان و جاش کاسادا و فضانورد جاکسا، کویچی واکات، خواهند پیوست.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، با این پرتاب، حدود ۹۰ درصد (۵۷۸ از ۶۴۸ ماهواره برنامه ریزی شده) از ماهواره های عملیاتی پرتاب شده اند. این ماهواره ها در مداری یا ارتفاع حدود ۶۰۰ کیلومتر با شیب ۸۶.۵ درجه قرار گرفتند. این ماهواره ها اکنون ماه های آینده را صرف بالا بردن مدار خود تا مدار قطبی دایره ای عملیاتی ۱۲۰۰ کیلومتری در ۸۶.۴ درجه خواهند کرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!