جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۰۰
سیاست خارجی - کد خبر : 10146
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

از ایران توقع اجرای تعهدات برجامی را نداشته باشید

اقدامات ما کاملا منطبق با مفاد برجام و حقوق ما بوده و واکنشی است به نقض تعهدات آمریکا

از ایران توقع اجرای تعهدات برجامی را نداشته باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی طی سخنرانی در شورای حکام به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.

کاظم غریب آبادی اظهار داشت: سه سال از تصمیم یکجانبه آمریکا مبنی بر خروج از برجام ، نقض تعهدات این کشور ذیل توافق ، تضعیف غیرمسئولانه قطعنامه 2231 شورای امنیت ، و اعمال سیاست شکست خورده "فشار حداکثری" می گذرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا اصل بنیادین حقوق بین الملل یعنی "اصل لزوم وفای به عهد" را در قربانگاه دولت خود ذبح کرد، ابعاد فراسرزمینی تحریم های ایالات متحده که با حقوق بین الملل مغایرت دارند، حتی دوستان اروپایی آن را هم از اجرای تعهداتشان باز داشت.

غریب آبادی افزود: ازآنجا که بخش لغو تحریم و تاثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق به طور کامل را تشکیل می دهد، نقض های ایالات متحده باعث شد که این قسمت از توافق بی اثر و عاری از فایده شود. یکسال پس از ادامه عدم اجرای توافق توسط آمریکا، ایران از حقوق خود برابر مفاد همان توافق استفاده کرد و یک سیاست تدریجی را برای متوقف کردن اجرای بخشی از تعهدات خود تحت برجام اتخاذ کرد.

حتی در این شرایط هم آژانس قادر به راستی آزمایی و نظارت بر اقداماتی بود که ایران در این زمینه انجام داده بود، موضوعی که به عنوان همکاری "استثنائی" حتی در طول شیوع کرونا به رسمیت شناخته شد.

وی بیان کرد: هنوز مشاهده نشده است که آیا آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات یکجانبه زورمندانه، احترام به حقوق بین الملل ، اجرای تعهد خود در خصوص لغو تحریم ها به روشی کامل و موثر، و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این را دارد یا نه.

ایران هم به نوبه خود به طور پیوسته اعلام داشته است که پس از اجرای سایر تعهدات ، به ویژه اجرای تعهدات برجامی مرتبط با لغو تحریم آن هم به طور کامل، موثر و به روشی قابل راستی آزمایی، گام های جبرانی خود را برخواهد گرداند و اجرای تعهدات هسته ای خود را از سر خواهد گرفت.

نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی گفت: در پاسخ به هیئت هایی که از ایران خواستند اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کنند، مایلم تصریح کنم که از ایران انتظار نداشته باشید درحالی که تحت تحریم های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته ای خود را تحت برجام هم اجرا کند. اقدامات ما کاملا منطبق با مفاد برجام و حقوق ما بوده و واکنشی است به نقض تعهدات آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!