جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۰:۱۷
اروپا و آمریکا - کد خبر : 13618
دوشنبه، ۱۰ آبان، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

اردوغان: بایدن قول داد هر کاری می‌تواند برای متقاعد کردن سنا به فروش اف-16 به ترکیه انجام دهد

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در رم دیدار و درباره وضعیت روابط میان متحدان ناتو گفتگو کردند.

اردوغان: بایدن قول داد هر کاری می‌تواند برای متقاعد کردن سنا به فروش اف-16 به ترکیه انجام دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ترکیه درخواست خرید 40 جت جنگنده F-16 ساخت لاکهید مارتین و تقریبا 80 کیت مدرن سازی برای هواپیماهای موجود خود را ارائه کرده است. قانونگذاران ایالات متحده به دنبال جلوگیری از وقوع این قرارداد هستند.

به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده قول داده است که تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن سنای ایالات متحده به فروش جت های جنگنده F-16 به ترکیه انجام دهد، در حالی که احتمال پیشبرد این توافق 50/50 برآورد می شود.

اردوغان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیمای ریاست‌جمهوری خود در مسیر بازگشت به خانه از اجلاس سران گروه ۲۰ در رم، تأیید کرد که او و بایدن درباره موضوع F-16 گفتگو کرده‌اند.

اردوغان از بایدن نقل قول کرد: «من هیچ برخورد منفی از سوی آمریکایی ها در این زمینه ندیدم. برعکس، ما امیدواریم که این موضوع حساس در رابطه با روابط بین دو کشور را در دیدارهای وزیران خارجه و وزرای دفاعمان به نتیجه برسانیم. این قرارداد ممکن است کمی زمان ببرد؛ چون باید در دو مرحله تصویب شود. همانطور که می دانید، وضعیت 50-50 است؛ اما من تمام تلاش خود را برای عملی شدن این قرارداد، خواهم کرد.»

اردوغان افزود: "من به او گفتم، من معتقدم که شما می توانید این قرارداد را عملی کنید. خوشبختانه وزرای دفاع ما به گفتگوهای خود با یکدیگر ادامه می دهند.»

اردوغان همچنین گفت که موضوع اف-35 را با بایدن مطرح کرده است؛ اما درباره ماهیت آن گفتگو، توضیح بیشتری نداد. ترکیه به دنبال بازپرداخت 1/4 میلیارد دلاری است، که در این برنامه سرمایه گذاری کرده است. قبل از اینکه برای خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 روسیه از آن خارج شود.

هفته گذشته، یک گروه دو حزبی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از بایدن خواستند، فروش جت‌های F-16 به ترکیه را متوقف کند و به این نکته اشاره کردند که با اعلام اخیر آنکارا مبنی بر خرید اس-400 روسیه، ایالات متحده نمی‌تواند با ترکیه مصالحه کند. 

در این نامه همچنین به مناقشه ارضی ترکیه، یونان و مصر در شرق دریای مدیترانه اشاره شده و پیشنهاد شده است که تا زمانی که رئیس جمهور اردوغان پروژه توسعه طلبانه خود را در این منطقه پیش می‌برد، ترکیه یک تهدید امنیتی برای آمریکا محسوب می شود. آن ها خاطر نشان شدند که نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه، یونان، اسرائیل و قبرس می باشند.

ماه گذشته، اسماعیل دمیر، ریاست صنایع دفاع ترکیه که تحت تحریم آمریکا می باشد، به رسانه‌های محلی گفت که اگر واشنگتن از فروش F-16 به این کشور جلوگیری کند، آنکارا ممکن است جنگنده‌های سوخو-35 یا سو-57 روسیه را خریداری کند.

هفته گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به همین ترتیب هشدار داد که اگر آمریکا نتواند F-35 های وعده داده شده خود را تحویل دهد، آنکارا می تواند هواپیماهای روسی بخرد یا 1/4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خود در پروژه جت نسل پنجم را پس بگیرد.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!