جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۶:۴۴
نظامی بین الملل - کد خبر : 16451
يكشنبه، ۰۶ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

ارتش چین: تحرکات نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان را زیر نظر داریم

ارتش چین روز یکشنبه اعلام کرد که کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را که از تنگه تایوان عبور می‌کنند، رصد می‌کند، در حالت آماده‌باش قرار دارد و آماده پاسخ به هرگونه اقدام تحریک‌کننده است.

ارتش چین: تحرکات نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان را زیر نظر داریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دو کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه از طریق آب‌های بین‌المللی از تنگه تایوان عبور کردند، که اولین عملیات این چنینی این کشور پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

به نقل از رویترز، نیروی دریایی ایالات متحده گفت که رزمناوهای Chancellorsville و Antietam در حال انجام عملیات در تنگه تایوان هستند. انجام چنین عملیاتی معمولاً 8 تا 12 ساعت طول می کشد و ارتش چین به دقت آنها را رصد می کند.

در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی ایالات متحده، و گاهی اوقات کشتی‌های کشورهای متحد مانند بریتانیا و کانادا، به طور معمول از این تنگه عبور کرده‌اند و خشم چین را برانگیخته‌اند.

سفر پلوسی به تایوان در اوایل ماه اوت، چین را خشمگین کرد که آن را تلاش آمریکا برای مداخله در امور داخلی خود می دانست. چین متعاقباً مانورهای نظامی را در نزدیکی تایوان آغاز کرد؛ مانورهایی که از آن زمان تاکنون ادامه دارد.

نیروی دریایی آمریکا گفت: «این کشتی‌ها (آمریکا) از یک کریدور در تنگه که فراتر از آب های سرزمینی است، عبور کردند.»

نیروی دریایی این کشور گفت که این عملیات، تعهد ایالات متحده را به یک اقیانوس هند-آرام آزاد و باز نشان می دهد و ارتش ایالات متحده در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه دهد عملیات انجام میدهد.

فرماندهی شرقی ارتش چین گفت که کشتی ها را تعقیب می کند و به آنها هشدار می دهد.

در بیانیه این سازمان آمده است: «نیروها در حالت آماده باش هستند و آماده اند تا در هر زمان هر گونه اقدام تحریک آمیزی را خنثی کنند.»

وزارت دفاع تایوان گفت که کشتی‌ها در جهت جنوب حرکت می‌کردند و نیروهای آن در حال مشاهده هستند، اما "وضعیت عادی بود".

از زمانی که دولت شکست خورده جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست در جنگ داخلی با کمونیست ها که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند، به تایوان گریخت، تنگه باریک تایوان منبع مکرر تنش نظامی بوده است.

سفر پلوسی به تایوان حدود یک هفته بعد توسط گروهی متشکل از پنج قانونگذار دیگر آمریکایی دنبال شد و ارتش چین با انجام تمرینات بیشتر در نزدیکی جزیره پاسخ داد.

سناتور مارشا بلکبرن، قانونگذار آمریکایی در کمیته‌های بازرگانی و خدمات مسلح سنا، در سومین سفر یک مقام آمریکایی در ماه جاری، روز پنجشنبه وارد تایوان شد و فشار چین برای توقف این سفرها را نادیده گرفت.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با تاکید بر اینکه سفرهای کنگره امری عادی است، به دنبال این است که تنش بین واشنگتن و پکن به درگیری تبدیل نشود.

ایالات متحده هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قانون موظف است برای این جزیره ابزاری برای دفاع از خود فراهم کند.

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!