جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۳:۵۲
دفاعی نظامی - کد خبر : 15560
دوشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

ارتش انقلابی؛ ثبت خاطرات پیشکسوتان ارتش یک ضرورت است

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «گذشت زمان، نیاز به ثبت و بازگو کردن حماسه‌های دلاورمردان ارتش را برای ما به یک ضرورت اساسی تبدیل کرد و ای کاش می‌توانستیم آنچه در گذشته انجام داده‌ایم را زودتر بیان می‌کردیم.»

ارتش انقلابی؛ ثبت خاطرات پیشکسوتان ارتش یک ضرورت است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از سه عنوان کتاب پیرامون نقش ارتش در دوران‌ مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همزمان با دهه فجر، با حضور امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در ایسنا برگزار شد.

امیر فولادی در این نشست با یادآوری این موضوع که ارتش سازمانی به شدت مأموریت محور است، توضیح داد: «فرماندهان، رزمندگان و پیشکسوتان ارتش همواره به فکر انجام ماموریت‌های محوله بودند و هستند. آنها همواره وظیفه، تکلیف و رسالت سربازی خود را انجام می‌دهند. از سوی دیگر، رازداری و حفظ اسرار از جمله آموزه‌هایی است که یک ارتشی از ابتدای حضورش در ارتش با آن آشنا می‌شود. به همین خاطر است که در دوران‌ مختلف انقلاب به دلیل ملاحظاتی که وجود داشت اجازه نشر یک سری فعالیت‌های آنها از جمله برخی اسناد وجود نداشت.»

 

ثبت خاطرات پیشکسوتان ارتش یک ضرورت است

وی ادامه داد: «گذشت زمان، نیاز به ثبت و بازگو کردن حماسه‌های دلاورمردان ارتش را برای ما به یک ضرورت اساسی تبدیل کرد و ای کاش می‌توانستیم آنچه در گذشته انجام داده‌ایم را زودتر بیان می‌کردیم؛ چون در برخی از کشورها شاهد هستیم آنها توانسته‌اند از هیچ، همه چیز بسازند. به عنوان مثال درباره یک جنگ داخلی در آمریکا کتاب‌های پرشماری نوشته شده است این در حالی است که در تاریخ انقلاب اسلامی که سراسر حماسه و افتخار است ما چنین اقدامی انجام نداده‌ایم. در هر دوره از انقلاب اسلامی، عرصه‌های دفاعی کشور تفاوت داشته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، متناسب با زمان، عرصه‌های دفاعی ما به حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم گسترش یافت.»

 

نهضت روایتگری در ارتش ایجاد شده است

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: «چند سالی می‌شود که در ارتش، نهضت روایتگری و خاطره‌گویی راه افتاده است و ادارات حفظ آثار و نشر ارزش‌های ارتش در تمامی استان‌ها موظف هستند که هر هفته یک روز را به ثبت و ضبط خاطرات پیشکسوتان ارتش اختصاص بدهند. این کار زمان‌بر است؛ اما به یک ضرورت برای ما تبدیل شده است. از سوی دیگر با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، فضای مجازی را هم یک فرصت می‌بینیم و با استفاه مفید از این فضا می‌توانیم با شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای دشمنان مقابله و واقعیت‌ها را به مخاطبان منتقل کنیم. بنابراین بخشی از فعالیت‌های قابل انتشار پیرامون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و عملیات‌ها را در قالب‌های مختلف سمعی و بصری منتشر می‌کنیم. خوشبختانه این رویکرد در میان مردم با استقبال خوبی مواجه شده است. ما اعتقاد داریم باید به تمامی شبه‌ها و سوالات مردم به ویژه نسل جوان پاسخ گفت. نباید اجازه بدهیم تا دیگران و دشمنان آن طور که خودشان می‌خواهند حماسه‌های ما را روایت کنند؛ چون آنها به دنبال اهداف خودشان هستند.»

 

ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم یاور مردم بود

امیر سرتیپ فولادی در بخش دیگر سخنانش گفت: «ارتش قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن، همواره یار و یاور انقلاب بوده است و این را یک وظیفه برای خود می‌داند. بسیاری از ارتشیان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط تنگاتنگی با علمایی همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت الله میلانی و آیت‌الله طالقانی داشتند و هر کدام از آنها در سازمان‌های سیاسی- نظامی، دو هدف عمده را دنبال می‌کردند. یکی اینکه عناصر انقلابی در داخل ارتش  را شناسایی می‌کردند و دیگر اینکه به دنبال کسب رضایت امام و انتقال پیام ایشان به دیگر هسته‌های انقلابی داخل ارتش بودند. به عنوان مثال خلبانانی همچون "پورجمعه" و "زمانی" دو تن ارتشیان پیرو امام خمینی (ره) بودند. هنگامی که امام (ره) در نجف حضور داشتند، این دو خلبان ارتشی برای انجام مأموریتی به بغداد می‌روند. آنها سیستم برق هلی‌کوپتر خود را دستکاری می‌کنند تا وانمود کنند که به دلیل نقص فنی با تأخیر پرواز بازگشت را انجام می‌دهند. پس از یک روز توقف در بغداد، خود را به نجف می‌رسانند تا از امام برای ادامه خدمت یا ترک ارتش کسب تکلیف کنند و پس از آن در حالی که اعلامیه ، تدابیر و توصیه‌های امام را همراه داشتند به بغداد بازمی‌گردند و با هلی‌کوپتر خود به ایران می‌آیند.»

 

نقش ارتشیان در حمایت از نهضت امام خمینی (ره)

وی افزود: «ارتشیان دیگری همچون شهیدان نامجو، فلاحی، اقارب‌پرست و کلاهدوز از دیگر نیروهای انقلابی ما بودند که در یگان‌های حساس و مختلف ارتش مانند گارد جاویدان و نیروی زمینی حضور داشتند و هسته‌های انقلابی را در ارتش ملی ایجاد کردند و به حمایت از امام و انقلاب پرداختند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید کلاهدوز به همراه شهیدان شهرام‌فر و صیادشیرازی آموزش نیروهای سپاهی را برای کمک به حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی آغاز کردند که اسنادش موجود است. شهید قرنی نخستین شهید ترور انقلاب و رییس ستاد ارتش به دلیل ارتباطی که با علمایی همچون شهید مطهری و آیت‌الله میلانی داشت توسط رژیم پهلوی دستگیر و دو دوره سه ساله زندانی شد.»

این فرمانده ارتشی با اشاره به بیعت تاریخی همافران با امام خمینی (ره) در ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ یادآور شد: «کارکنان راداری ارتش در اوج مبارزات انقلاب اسلامی اعتصاب کرده بودند؛ اما هنگامی که امام تصمیم به بازگشت به میهن گرفتند این کارکنان در محل خدمت خود حاضر شدند تا امنیت پرواز امام را در آسمان برقرار کنند و نخستین خوشامد گویی را وقتی هواپیمای حامل امام بر فراز دریاچه وان ترکیه در پرواز بود این عزیزان به امام گفتند. روز ۱۲ بهمن ۵۷ یار سفر کرده از پله‌های پرواز انقلاب فرود آمد و مانند نگینی در حلقه آبی‌پوشان نیروی هوایی جا گرفت. زمانی که امام خمینی (ره) را به دلیل حضور بیش از حد جمعیت و کندی حرکت و بعضی خطرات ناشی از فشار جمعیت،  با بالگرد ارتش به بهشت زهرا (س) منتقل می‌کردند، همان لحظه ارتعاش و صدای پره‌های بالگرد، پیامی با عنوان اینکه نیروی هوایی ایران، شاهنشاهی نیست بلکه نیروی هوایی الهی است را به ایران و جهان مخابره کرد. روز  ۱۹ بهمن ۵۷ نیز روزی حماسی برای نیروی‌ هوایی بود. صدها همافر نیروی هوایی در حالی که ملبس به لباس آبی بودند و کارت شناسایی در دست داشتند با امام خمینی (ره) بیعت کردند و تمام دنیا، رژیم شاهنشاهی و حتی همراهان و نزدیکان امام غافلگیر شدند. ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ شورای عالی فرماندهان ارتش در ستاد ارتش تشکیل شد و جمع ۲۷ نفره‌ای از فرماندهان رده بالای ارتش حمایت خود را از مردم اعلام کردند و پس از آن سپهبد قرنی رئیس ستاد ارتش شد.»

 

چه کسانی شعار انحلال ارتش را می‌دادند

 ظلمی که به شهید محمد نوژه شده است

امیر سرتیپ فولادی در بخش دیگر سخنانش گفت: «در رابطه با "کودتای نقاب" نسبت به نیروی هوایی ارتش ظلم شد چرا که خود پرسنل نیروی هوایی موضوع کودتا را به رهبر معظم انقلاب اسلامی اطلاع دادند و خوشبختانه فیلم سخنان ایشان در این رابطه در دسترس است. این توطئه با کمک نیروهای ارتشی ناکام ماند. یکی از مظلومیت‌های ارتش در این زمینه  این است که نام کودتای نقاب را به اشتباه حتی رسانه‌های ما به عنوان «کودتای نوژه» اعلام می‌کنند. این در حالی است که خلبان «شهید محمد نوژه» مرداد ماه سال ۵۸ به شهادت رسیده است و عنوان پایگاهی که در آن مشغول خدمت بود را به نام ایشان نامگذاری کردند و کودتای نقاب سال ۵۹ درهمین پایگاه طرح ریزی شد.»

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همچنین با اشاره به شعار انحلال ارتش در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: «نیروهای انقلابی به دنبال انحلال ارتش نبودند بلکه همواره غربی‌ها، احزاب توده‌ای و منافقین که از نقش اثرگذار ارتش باخبر بودند می‌خواستند ارتش منحل شود تا مانعی مقابل خود نبینند و بتوانند با سهم خواهی به اهداف پلید خود برسند؛ اما به دلیل اعتمادی که امام این انقلاب به ارتش داشتند از انحلال ارتش جلوگیری کردند.»

 

ارتش راهبرد جنگ برق آسای دشمن را شکست

امیر سرتیپ فولادی با طرح این پرسش که ارتش چگونه در دوران هشت سال دفاع مقدس ایفای نقش کرد، توضیح داد: «رژیم صدام با راهبرد "جنگ برق آسا" می‌خواست هفت روزه به تهران برسد؛ اما دیدیم که راهبرد دشمن در همان روز نخست خنثی شد و تنها دو ساعت بعد از حمله عراق، خلبانان ما در خاک این کشور عملیات انجام دادند و در دومین روز جنگ "عملیات ۱۴۰ فروندی" یا "کمان 99" در خاک عراق اجرا شد. در شصت و هفتمین روز جنگ تحمیلی هم، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست تا پایان جنگ تحمیلی پرونده نیروی دریایی عراق را ببندد. اکنون در ایام عملیات "والفجر ۸" قرار داریم که در سال 1364 به اجرا درآمد. در این عملیات ۷۰ فروند از جنگنده‌های دشمن توسط پدافند هوایی ارتش ساقط شدند و در طول جنگ همواره هوانیروز ما نیز حضور موثر داشت. هیچ کسی نمی‌تواند و نباید نقش ارتش را در دوران دفاع مقدس نادیده بگیرد. ما با الگوگیری از نهضت امام حسین (ع) با دشمن جنگیدیم.»

رونمایی از سه عنوان کتاب

وی خاطرنشان کرد: «امروز با حضور در خبرگزاری ایسنا از سه عنوان کتاب با عناوین "نیروی مخصوص" به نویسندگی سرتیپ‌دوم دکتر اردشیر زوالت، "فرار از دوله‌تو" به نویسندگی سمیه ذاکری خطیر و رضا ذاکری خطیر و "آپولو" به قلم ناصر ملایی رونمایی خواهیم کرد. در هر کدام از این آثار شاهد بخشی از فداکاری ارتشیان در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هستیم. امیر سرتیپ اردشیر زوالت سال ۱۳۴۸ تا اواخر ۱۳۷۰ به مدت ۲۳ سال در "تیپ ۲۳" نیروهای ویژه هوابرد و "لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص" خدمت کرد. او در هشت سال جنگ تحمیلی حماسه‌هایی را رقم زده است و در کتاب نیروی مخصوص به توضیح خاطراتش پرداخته است. باید بدانید که در طول دوران دفاع مقدس بیش از ۷۰۰ نفر از رزمندگان نیروی مخصوص ارتش یا همان کلاه سبزها به شهادت رسیدند.»

امیر سرتیپ فولادی گفت: «در کتاب "فرار از دوله‌تو" ما شاهد اسارت سرهنگ محمد حسین غیاثوند یکی از گمنامان تیپ نیروی مخصوص به دست گروهک منحله دموکرات هستیم. او بخشی از زندگی خود را در زندانهای دوله‌تو در اسارت بوده است.»

وی ادامه داد: «کتاب "آپولو" نیز بر اساس خاطرات چند تن از زندانیان سیاسی ارتش در زمان رژیم شاه نوشته شده است. در این کتاب طی چهار فصل خاطرات چهار نفر از زندانیان سیاسی ارتش که به دلیل مبارزات انقلابی علیه رژیم شاه دستگیر و زندانی شده بودند روایت شده است. راویان خاطرات در این کتاب گوشه‌هایی از نحوه مبارزه انقلابیون ارتش، دستگیری و شکنجه‌های هولناک توسط عوامل ساواک و نیروهای امنیتی طاغوت را بازگو کرده‌اند.»

 

دشمن به دنبال تغییر ادبیات است

در ادامه این مراسم، علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در سخنانی گفت: «ثبت و ضبط خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و  یک ضرورت اجتناب ناپذیر  است و بایستی شاهدان ماجرا و قلم بدستان و نویسندگان به حدی بدان بپردازند تا نسل‌های بعدی انقلاب و جوانانی که حماسه سازی‌های دفاع مقدس را  به چشم ندیده‌اند و یا جنگ تحمیلی را از نزدیک لمس نکرده‌اند، با مطالعه کتاب‌ها و استماع خاطرات حماسه‌سازان، وقایع دوران مقدس و انقلاب را در جان خود  و جامعه زنده نگهدارند.»

متقیان با اشاره به محتوای  کتاب آپولو که خاطرات مبارزات ارتشان انقلابی و  شکنجه‌های طاقت‌فرسا در زندان‌های ستمشاهی را در خود جای داده است، گفت: «مردم  در دوران انقلاب مشاهده می‌کردند که ارتش همواره به بهانه‌های مختلف بویژه پس از وقایع آبان ۵۷ (در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و همزمان با روزهای اوج‌گیری انقلاب اسلامی، ده‌ها نفر از دانش‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت شاه قرار گرفته و به شهادت رسیدند. در این حادثه که توسط دولت «آشتی ملی» جعفر شریف‌امامی صورت گرفت، ‌به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه هیچ یک از دانش‌آموزان نتوانستند از آتش گلوله‌های مأموران بگریزند و این امر تلفات آن‌ها را افزایش داد) همراهی خودشان را با مردم و انقلاب تقویت کردند.

وی خطاب به امیر فولادی گفت: «کاری که شما امروز در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهید، در راستای ثبت حماسه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بسیار ارزشمند است و بر ذهن افراد تأثیر می‌گذارد. وظیفه‌ای که بر دوش شما در تبلیغات دفاع مقدس گذاشته شده، همانطور که انجام می دهید و از عهده آن به شایستگی برآمده اید، اثر بسیار زیادی بر اذهان عمومی داشته و در آینده نیز خواهد گذشت. هرچند متأسفانه دشمنان به دنبال تغییر ادبیات و ارزش‌ها هستند؛ تا کار بزرگ ملت ایران را زیر سوال ببرند اما اطمینان دارم به کمک رسانه‌ها و همتی که در این راستا دارید، مثل همیشه دشمنان را ناکام خواهید گذاشت.»

 در پایان مراسم،از کتاب‌های "نیروی مخصوص"، "فرار از دوله‌تو" و "آپولو" رونمایی شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!