جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۹:۲۰
سلامت - کد خبر : 6651
يكشنبه، ۰۵ بهمن، ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

اختصاص بودجه واردات واکسن کووید19

در جلسه یازدهم کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در آذر، آیین نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا پیشنهادی سازمان غذا و دارو نیز پس از بحث و بررسی، مورد تایید اعضای کمیته قرار گرفته و برای ابلاغ، تقدیم مراجع ذیربط شده است.

اختصاص بودجه واردات واکسن کووید19

به گزارش پایگاه خبرگزاری ایران زمین، دکتر کیانوش جهانپور اظهار داشت: از ابتدا تاکنون تاکید کمیته ملی واکسن بر آن بوده که هرگونه انجام کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی در کشور منوط به مشارکت در تولید و انتقال فناوری خواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری ۱۲ نشست هم اندیشی و جلسه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در ماه‌های گذشته، افزود: در این نشست‌ها علاوه بر رهگیری و هدایت و برنامه ریزی برای واکسیناسیون همگانی اثربخش و ایمنی علیه بیماری کووید ۱۹، موضوع تسهیل دستیابی به واکسن تولید داخل مستمرا پیگیری و تصمیم سازی شده که نتایج خوبی تاکنون داشته است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: در جلسه یازدهم کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در آذر، آیین نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا پیشنهادی سازمان غذا و دارو نیز پس از بحث و بررسی، مورد تایید اعضای کمیته قرار گرفته و برای ابلاغ، تقدیم مراجع ذیربط شده است.
دکتر جهانپور گفت: پیش نیاز‌های درخواستی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و ساز و کار کوواکس مبنی بر تعریف فرآیند و الزامات واردات واکسن با توجه به وضعیت بحران و اضطراری کووید ۱۹ در جهان برای دریافت به هنگام واکسن ایمن از شرکت‌های سازنده به منظور کاهش عواقب و پیامد‌های ادامه اپیدمی، ضروری خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکید وزیر بهداشت و کمیته ملی بر استفاده از گزینه‌های مطمئن واکسن برای کادر سلامت بوده و هست و زیرگروه‌های در اولویت این قشر برای واکسیناسیون در اولویت خواهند بود.


سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: با توجه به وضعیت زمانی محدود عرضه واکسن‌های خریداری شده، مقرر شده است صرفا در این مورد خاص، بسته بندی اولیه سازنده دربردارنده اطلاعات نوع واکسن، روش و حجم تزریق و هشدار‌های اساسی به زبان مندرج مورد تایید باشد و برای لیبلینگ واکسن، مدل ارائه شده توسط مرجع تنظیم مقررات دارویی اروپا (EMA) مورد تایید است.
وی تصریح کرد: برنامه کلی واکسیناسیون کووید ۱۹ تغییری نداشته است و مطابق برنامه قبلی، مسیر‌های خرید مستقیم واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس و واکسن تولید داخل به ترتیب مسیر تامین واکسن مورد نیاز کشور برای واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری بوده و مرجع تایید نهایی واکسن اعم از خارجی یا تولید داخل، سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی به رغم همه مسیر‌های سریع تایید (Fast Track) کماکان زمانبر بوده و نیازمند تکمیل اطلاعات است و در این فرآیند، کیفیت و ایمنی مبتنی بر شواهد و مدارک فدای سرعت عمل نخواهد شد و ورود هرگونه واکسن از هر مسیر، منوط به تایید مجوز موقت و اضطراری سازمان غذا و دارو است.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: فرآیند واکسیناسیون هم در کشوری به گستردگی مثل ایران و برای درصد بالایی از جمعیت ۸۴ میلیونی، زمانبر خواهد بود لذا حتی با تایید برخی واکسن‌ها و صدور مجوز مصرف اضطراری و واردات آن‌ها و متعاقبا شروع واکسیناسیون در بازه زمانی چند روزه و چند هفته حتی چند ماه، کماکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، اعمال محدودیت‌های هوشمند، استفاده از تجهیزات محافظت فردی و خودمراقبتی، فاصله گذاری فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها با دقت و جدیت مانند ماه‌های قبل باید ادامه داشته باشد.
وی افزود: در خوش بینانه‌ترین شرایط، واکسیناسیون حتی بدون بروز جهش‌های ویروس، یک شبه و یک ماهه و حتی چند ماهه نمی‌تواند سایه شوم این بیماری و همه گیری را از جوامع کوتاه کند و هرگونه عادی پنداری و اهمال فردی و عمومی حتی در میانه فصل واکسیناسیون می‌تواند فاجعه آمیز و بحران آفرین باشد و تا آخرین روز‌های خروج از همه گیری و طغیان بیماری و حتی بعد از آن باید این هوشیاری و حساسیت در جامعه زنده بماند و خودمراقبتی و مشارکت فعال اجتماعی و بین بخشی باید در بالاترین وجه ممکن ادامه یابد.


دکتر جهانپور گفت: همانگونه که از قبل وعده داده شده، واکسیناسیون با واکسن موثر و بی خطر خارجی آغاز خواهد شد و با واکسن‌های تولید داخل ادامه خواهد یافت.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!