شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۶:۰۲
علم و فناوری جهان - کد خبر : 12781
يكشنبه، ۰۴ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

آیا حیات روی زمین به چرخش سیاره بستگی دارد؟

بر اساس یک مطالعه جدید زندگی روی زمین به اکسیژن بستگی دارد و اکنون به نظر می رسد که وجود اکسیژن به چرخه ی روز و شب بستگی دارد.

آیا حیات روی زمین به چرخش سیاره بستگی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تصور کنونی دانشمندان این است که زمین حدود 4/54 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. برخی از اولین نشانه های حیات روی کره زمین، به عنوان مثال در سنگ ها و فسیل ها، از حدود 3/5 میلیارد سال پیش به دست آمده است. این درحالی است که زندگی بیولوژیکی ممکن است کمی بعدتر آغاز شده باشد. 

به نقل از دویچه وله، دانشمندان اکنون معتقدند، که کند شدن سرعت حرکت زمین، که در حدود 2/4 میلیارد سال پیش رخ داده است، به ریشه های حیات امروزی شکل گرفته بر زمین کمک کرده است.

چرخش کندتر به معنای روزهای طولانی تر است. و روزهای طولانی مدت به معنای زمان بیشتر برای گیاهان برای تولید اکسیژن می باشد. به گفته دانشمندان این اولین بار است که چنین ایده ای مطرح شده است. 

چرخش زمین

گردش زمین به دور خورشید حدود 365 روز طول می کشد. یک روز 24 ساعت طول می کشد؛ اما این میانگینی است که ما برای ساده سازی امور از آن استفاده می کنیم. نکته اصلی در اینجا این است که زمانی که از گردش زمین در این مقاله صحبت می شود؛ منظور همان چرخشی است که 24 ساعت به طول می انجامد.

و اینجاست که همه چیز جالب می شود. چرخش زمین همیشه 24 ساعت نبوده است. قبلاً سریعتر بوده است. دانشمندان معتقدند که در حدود یک میلیارد سال پیش، یک شبانه روز 6 ساعت بوده است.

روزهای طولانی تر = اکسیژن بیشتر

دانشمندان هنوز در تلاشند تا به طور قطعی زمان، چگونگی و دلیل بوجود آمدن اکسیژن در زمین را مشخص کنند؛ اما این تیم بین المللی ایده ظاهراً تازه ای را ارائه کرده است.

کلات، دیک و دیگر همکارانش در حال مطالعه "تشک های سیانوباکتریایی" در دریاچه هورون ایالات متحده هستند.

در عمق حدود 23 متری، منطقه ای است که به گفته دانشمندان نشان دهنده "زمین اولیه" است.

آب موجود در چاله ای که در این عمق قرار دارد، اکسیژن کمی دارد و غنی از گوگرد است. دیک می گوید، این با شرایط معمول این دریاچه تفاوت دارد.

سیانوباکتری ها یکی از قدیمی ترین باکتری های شناخته شده روی زمین هستند. آنها آبزی و فتوسنتز کننده هستند. آنها برای زندگی به نور خورشید نیاز دارند.

کلات می گوید: "ما می خواهیم بفهمیم که چگونه اکسیژن در زمین اولیه تولید شد؛ و تنها منبع بیولوژیکی مهم اکسیژن روی زمین سیانوباکتری ها هستند که میلیاردها سال پیش تکامل یافته اند."

در مقاله "Nature Geoscience"، دانشمندان اشاره کرده اند که "فتوسنتز اکسیژنیک در تشکهای میکروبی حدود 2/4 میلیارد سال پیش، منبع قابل توجهی از اکسیژن برای رویداد اکسیداسیون بزرگ زمین بوده است."

هوایی که تنفس می کنیم

اما وقتی روزهای زمین طولانی تر شد، بر اثر نور خورشید بیشتر، این باکتری ها اکسیژن بیشتری تولید کردند .

برایان اربیک، یک از اعضای این تیم، می گوید که هنگامی که سیستم زمین و ماه برای اولین بار شکل گرفت، روزها بسیار کوتاهتر بود، احتمالاً به مدت شش ساعت. اما سپس "چرخش سیاره ما به دلیل کشش گرانش ماه و اصطکاک جزر و مدی کند شد" و روزها طولانی تر شد.

کلات تصور می کند که طول روز و اکسیژن حاصل از فتوسنتز "فرش های باکتریایی" بطور نزدیکی به یکدیگر مرتبط هستند. در روزهای کوتاه مدت زمان کمتری برای اکسیژن سازی وجود دارد.

 

منبع: www.dw.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!