جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۸:۰۵
ازدواج و خانواده - کد خبر : 8994
يكشنبه، ۰۵ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

آمار فاجعه طلاق در کشور با ثبت رکورد یک طلاق در هر 3 ازدواج

این فاجعه آماری علاوه بر تبعات جمعیتی که می تواند به همراه داشته باشد، زنگ خطری هم در حوزه اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.

آمار فاجعه طلاق در کشور با ثبت رکورد یک طلاق در هر 3 ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در حالی که آمارها نشان از آن دارد که نسبت ازدواج به طلاق در پیش از انقلاب بیش از 14 بوده اما این رقم در سال های اخیر به حدود 3 ازدواج رسیده است. این آمار در سالهایی که کشور با بحران پیری جمعیت رو به رو شده است می تواند خسارت جبران ناپذیری داشته باشد.

کاهش چشمگیر نسبت ازدواج به طلاق در 40 سال گذشته از اوضاع وخیمی خبر می دهد که نتیجه آن افت جمعیت کشور خواهد بود. رویدادهای ازدواج و طلاق به صورت غیرمستقیم ، دو فاکتور تاثیرگذار روی جمعیت می باشند که آگاهی از شاخص های حاصل از ثبت آن در کشور می تواند سیاست گذاری های کیفی و کمی جمعیتی را در هر زمان تحت تاثیر قرار دهد.

دو مقوله ازدواج و طلاق بسیار حیاتی بوده که به دلیل رابطه مستقیم با باروری درنهایت منجر به تغییر در حجم جمعیت می شوند. با وقوع ازدواج تعدادی از جمعیت جامعه وارد مدار باروری می شوند و با حادث شدن طلاق تعدادی از جمعیت زنان که امکان باروری برای آنها وجود داشته است از مدار باروری خارج می شوند. به دلیل رابطه مستقیم ازدواج با باروری و رابطه معکوسی که واقعه طلاق با میزان باروری دارد ، این دو همواره به عنوان جزئی از تحلیل های جمعیت شناسی مورد توجه بوده اند.

طبق داده های ثبت احوال کشور ، نسبت ازدواج به طلاق ایران پیش از انقلاب بیش از 14 بود که در دوران جنگ به کمتر از 10 رسید. این نسبت در سال 1372 به 16 افزایش یافت و پس از آن در روندی کم و بیش خطی تنزل پیدا کرد و تا قبل از همه گیری ویروس کرونا به حدود 3 ازدواج به ازای هر طلاق کاهش یافته است.

براساس آخرین آمار ثبت احوال کشور ، در نیمه نخست سال 1399 حدود 127 هزار و 318 ازدواج و 34 هزار و 659 طلاق به ثبت رسیده است که نسبت بیش از 3 ازدواج به ازای هر طلاق را نشان می دهد. این فاجعه آماری علاوه بر تبعات جمعیتی که می تواند به همراه داشته باشد، زنگ خطری هم در حوزه اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ازدواج و خانواده
پربیننده‌ترین اخبار ازدواج و خانواده
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!