شنبه، 8 ارديبهشت، 1403 | Saturday 27th of April 2024
۰۶:۰۳
پنجشنبه، ۱۳ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

آخرین اخبار مهم فناوری

شرکت OpenAI ساعاتی پیش قابلیت جدیدی را برای ChatGPT معرفی کرد که به کاربر اجازه می‌دهد امکان بررسی‌کردن یک نوشته را داشته باشد.

آخرین اخبار مهم فناوری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، با این ویژگی کاربر از این چت‌بات می‌خواهد تا تشخیص دهد که یک متن توسط انسان نوشته شده است یا هوش مصنوعی؛ البته این شرکت اذعان کرده که این قابلیت کامل و بی‌نقص نیست.

این ویژگی روی متون انگلیسی کار می‌کند و سعی دارد با کمک یادگیری ماشینی، ماهیت نویسنده را تشخیص دهد. زمانی که کاربر متن را به ChatGPT می‌دهد، این چت‌بات به او اعلام می‌کند که چقدر احتمال دارد یک هوش مصنوعی آن را نوشته باشد.

گیت‌هاب می‌گوید چند مهاجم ناشناس به بخشی از مخازن کدهای این شرکت دسترسی غیرمجاز پیدا کرده‌اند و گواهی‌های امضای کد دو اپلیکیشن این شرکت را دزدیده‌اند. هنوز مشخص نیست که این مهاجمان چگونه این عملیات نفوذ را انجام داده‌اند.

شرکت گیت‌هاب در پستی در وبلاگ خود درباره این اتفاق نوشت: «مجموعه‌ای از گواهی‌های امضای کد رمزنگاری‌شده به‌صورت غیرمجاز استخراج شده‌اند؛ اما روی گواهی‌ها رمزعبور وجود داشته و هیچ مدرکی مبنی بر استفاده مخرب از آن‌ها دیده نشده است.» بااین‌حال، این شرکت اعلام کرده است که جهت پیشگیری، گواهی‌های افشایی GitHub Desktop و Atom را باطل می‌کند.

«مایک کرایگر» و «کوین سیستروم» که سال ۲۰۱۰ اینستاگرام را ساختند، حالا و چهار سال پس از خروج از اینستاگرام و متا، یک سرویس هوش مصنوعی جدید را معرفی کرده‌اند. سرویس جدیدی به نام Artifact که یک «فید خبری شخصی‌سازی شده» پشتیبانی شده با هوش مصنوعی است.

کرایگر در یک پست اینستاگرامی گفت که او همراه با سیستروم بیش از یک سال است که با یک تیم با‌استعداد برای راه‌اندازی این سرویس همکاری می‌کند. برخلاف اینستاگرام، این سرویس بیشتر روی مقالات تمرکز دارد تا عکس، برنامه Artifact براساس علایق کاربران محتوا را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند و همچنین امکان گفتگو با دوستان را فراهم می‌کند.

در فید اصلی آن، مقالات پرطرفداری از نشریات بزرگ تا وبلاگ‌نویس‌های کوچک‌تر به کاربران نمایش داده می‌شود و این محتوا براساس چیزی که روی آن کلیک می‌کنند، شخصی‌تر می‌شود.

پلتفرم Artifact هم اکنون در مرحله بتا خصوصی قرار دارد و کاربران اندروید و iOS با ثبت شماره خود و دریافت لینک دعوت خصوصی، می‌توانند آن را امتحان کنند. شماره موبایل ایران نیز در مرحله اول پذیرفته می‌شود. 

درآمد سامسونگ الکترونیکس در سه ماهه منتهی به 31 دسامبر، حدود 57.21 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2021، 8 درصد کاهش داشته است. سود غول مستقر در کره نیز حدود 3.5 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سه ماهه چهارم 2021 کاهش 69 درصدی داشته است.

برای کل سال 2022، درآمد سالانه این شرکت حدود 245 میلیارد دلار اعلام شده که بالاترین میزان آن بوده است، اما سود کل سال سامسونگ فقط حدود 35.22 میلیارد دلار بوده است. برای کاهش سود سامسو‌نگ به عواملی از جمله تداوم رکود اقتصادی جهانی، افزایش هزینه‌ها و کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی اشاره شده است.

 

تلسکوپ هابل تصویری حیرت‌انگیز از یک سحابی سرخ آتشین منتشر کرد

براساس بیانیه وب‌سایت هابل، تصویر جدید سحابی روح منطقه‌ای درخشان با هاله‌ای از رنگ قرمز آتشین را نشان می‌دهد که به‌خاطر تابش‌های اچ-آلفا به این رنگ درآمده است. این تابش‌ها زمانی رخ می‌دهند که الکترون‌های پرانرژی در اتم‌های هیدروژن، انرژی از دست می‌دهند و به رنگ سرخ می‌درخشند.

سحابی روح در فاصله 7000 سال نوری به زمین قرار دارد و تلسکوپ هابل تصویر آن را در اواخر سال 2022 تهیه کرده است. این تصویر ویژگی‌های مختلف این سحابی را نشان می‌دهد. یکی از این ویژگی‌ها وجود گوی‌های در حال تبخیر شناور (frEGG) است که می‌توان آن‌ها را به‌شکل ابرهایی تیره در بالای تصویر دید.

در جریان تعدیل نیروی گسترده گوگل که شامل 12 هزار نیروی کار غول موتور جستجو می‌شود، رئیس سلامت روان و رفاه این شرکت نیز پس از نزدیک به 15 سال اخراج شده است.

بیزینس اینسایدر براساس پروفایل لینکدین این کارمند که «کریستین مکزکو» نام دارد، توضیح می‌دهد که او از سال 2008 در گوگل کار می‌کرده است. پس از شروع به‌عنوان یک دانشمند داده، او به بخش‌های امور مالی، ازجمله نقش‌های مدیریتی Google Cloud تغییر سمت داده است. از ژوئیه 2021 نیز او به‌عنوان مدیر سلامت روان و رفاه مشغول به کار بوده که آن را «نقش رؤیایی» خود توصیف کرده است.

«پل بوکهیت»، خالق جیمیل، می‌گوید چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند طی یک تا دو سال آینده به تهدید جدی برای موتور جستجوی گوگل که اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت است، تبدیل ‌شود.

محبوبیت ChatGPT، بقای موتورهای جستجو مانند گوگل را زیر سؤال برده است و برخی بر این باور هستند که هوش مصنوعی و این چت‌بات‌ها به‌زودی جایگزین موتورهای جستجو می‌شوند.

 یکی از کاربران توییتر، با انتشار توییتی نتایج چت‌بات ChatGPT و موتور جستجوی گوگل را با یکدیگر مقایسه کرده است. پل بوکهیت در پاسخ به این توییت، اعلام کرد که گوگل ممکن است طی یک تا دو سال آینده به مشکلات جدی روبه‌رو شود و این هوش مصنوعی حتی می‌تواند جای موتور جستجوی گوگل را بگیرد.

 

گروهی از محققان مدعی شده‌اند که بالاخره مشکل اتصال کوتاه در الکترولیت‌های جامد باتری‌های لیتیوم فلزی را حل کرده‌اند.

آن‌ها حالا می‌خواهند باتری‌های جدیدی تولید کنند که سبک، اشتعال‌ناپذیر، پرظرفیت و دارای قابلیت شارژ سریع هستند. این باتری‌های جدید به‌خصوص می‌توانند برای خودروهای برقی به‌کار گرفته شوند.

محققان توضیح داده‌اند که نقصان مقیاس نانو و استرس مکانیکی چگونه می‌توان باعث خرابی الکترولیت‌های جامد شود. آن‌ها می‌گویند استرس مکانیکی که حین شارژ باتری به‌وجود می‌آید، این الکترولیت‌ها را خراب می‌کند.

مدرسه‌ای در لندن احتمالاً دیگر از دانش‌آموزان خود نمی‌خواهد که به‌عنوان تکلیف، مقاله بنویسند؛ چون دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند نوشتن این مقالات را به ChatGPT محول کنند. هوش مصنوعی ChatGPT مقاله‌ای را برای یکی از تکالیف مدرسه Alleyn در جنوب‌ شرق لندن تولید کرده بود که موفق به کسب نمره A-star، یعنی بالاترین نمره ممکن در مدارس بریتانیا شد. حالا این مدرسه در نظر دارد که دیگر به‌عنوان تکلیف از دانش‌آموزان درخواست نوشتن مقاله نکند؛ چرا که دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند در انجام این تکالیف تقلب کنند.

 

رولزرویس از رآکتور کوچکی برای تأمین انرژی پایگاه‌های ماه رونمایی کرد

شرکت هوافضای انگلیسی رولزرویس که یکی از پیشگامان حوزه هوانوردی و موتورهای پیشران است، به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی خود از رآکتور هسته‌ای کوچکی رونمایی کرده که می‌تواند انرژی لازم برای پایگاه‌های انسان روی ماه را تأمین کند.

رولزرویس از سال 2015 درحال کار روی رآکتورهای ماژولار کوچک (SMR) است و می‌خواهد تا سال 2029 اولین رآکتور خود را با این فناوری فعال کند.  رولزرویس می‌گوید مایکرو رآکتور آن‌ها طوری طراحی شده است که از یک سوخت ذاتاً امن و پایدار استفاده کند. هر ذره اورانیوم در این رآکتور زیر چندین لایه محافظ قرار می‌گیرد تا در برابر شرایط محیطی سخت، دچار مشکل نشود.

چشم‌انداز احتمالی اپل: هدست Reality Pro را جایگزین آیفون و کامپیوتر کنید

هدست واقعیت‌ ترکیبی اپل قرار است در ماه مارس امسال وارد مرحله تولید انبوه شود. «مارک گورمن»، از بلومبرگ، در جدیدترین شماره از خبرنامه Power On خود نوشته است که مدیران ارشد غول کوپرتینویی بر این باور هستند که از هدست Reality Pro می‌توان در تمام طول روز استفاده کرد و همچنین نیازی به استفاده از لپ‌تاپ یا به‌همراه داشتن گوشی توسط کاربران نخواهد بود.

یک ربات، سردبیر یک سایت خبری شد

سایت خبری «اینوویشن اوریجینز» به تازگی از استخدام یک ویرایشگر/سردبیر خبر مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «لایو»(Laio) خبر داده است. «لایو» تنها پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیای روزنامه‌نگاری نیست چرا که به عنوان مثال، یک پروژه بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ(LMU) در تلاش است تا از طریق برنامه‌های کاربردی و با کمک هوش مصنوعی، تغییری در زندگی روزمره روزنامه‌نگاران ایجاد کند.

ایده اتاق خبر مبتنی بر هوش مصنوعی از اواسط دهه ۲۰۰۰ و زمانی که استارت آپ‌هایی مانند«Narrative Science» شروع به توسعه الگوریتم‌های تولید زبان طبیعی کردند، مطرح شد. فناوری تولید زبان طبیعی(NLG) داده‌های ساختاریافته‌ای مانند صفحات گسترده یا پایگاه‌های داده را به عنوان ورودی می‌گیرد و سپس به طور خودکار روایت‌های قابل خواندن برای انسان را بر اساس این ورودی‌ها تولید می‌کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 8 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!