جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۲۳:۴۶
خاورمیانه - کد خبر : 17231
چهارشنبه، ۱۹ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه؛ سیاست های دوگانه غرب حتی در اقدامات بشر دوستانه

با گذشت بیش از 48 ساعت از زلزله 7.8 ریشتری در قلب ترکیه که این کشور و سوریه را به شدت تحت تأثیر قرار داد تا الان آمار دقیقی از کشته شدگان در دست نیست و عملیات آواربرداری و جستجو برای افراد ادامه دارد. این در حالیست که در میان کمک های بشر دوستانه سراسر دنیا به زلزله زدگان، بنظر میرسد که سوریه مورد بی مهری قرار گرفته و بیشتر کمک ها به ترکیه سرازیر شده است.

آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه؛ سیاست های دوگانه غرب حتی در اقدامات بشر دوستانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور به حداقل ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

این در شرایطی است که به گفته مقامات سوریه در این کشور نیز حداقل ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جان خود را از دست داده‌اند.

آژانس‌های امدادی و کادر اورژانس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان احتمالاً بیشتر خواهد شد چرا که بسیاری از مردم همچنان در سرمای هوا در زیر آوار محبوس هستند.

 

خطر سرمازدگی در کمین افراد زیر آوار

مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه، گفت: «سرما وجود دارد دارد، اما زمان نیز به سرعت در حال گذشتن است. وقتی هوا سرد است، تلاش‌ها برای نجات بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

او اضافه کرد: «هنوز مناطقی وجود دارد که مردم سعی می‌کنند با دستانشان آواربرداری کنند. تیم های امداد هنوز نتوانسته‌اند به همه جا برسند. این خیلی خیلی دشوار است. ما با زمان در حال مسابقه هستیم.»

 

آتش‌سوزی کانتینرهای بندر اسکندرون ترکیه مهار شد

مقامات دریانوردی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند که آتش‌سوزی کانتینری در بندر اسکندرون در جنوب این کشور تحت کنترل قرار گرفته و ماموران توانسته‌اند آتش را خاموش کنند.

بندر اسکندرون در استان هاتای این کشور به دلیل تخریب در اثر زلزله به طور موقت از مدار فعالیت خارج شده است.

 

آیا سد «آتاتورک» در خطر فروریختن است؟

به نظر می‌رسد زمین‌لرزه‌ای که به تازگی ترکیه و سوریه را لرزاند، به دو سد بزرگ در این کشورها آسیب‌رسانده و نگرانی ساکنین در مورد احتمال شکستن آنها و وقوع یک تراژدی مشابه زمین لرزه اخیر را برانگیخته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی زمین‌لرزه‌های شدید، شکاف‌هایی در دیواره این سد ایجاد شده است و اگرچه مناطق اطراف این سد تا به این لحظه، تخلیه شده‌اند، اما به گفته‌ کاربران فضای مجازی، کارشناسان هشدار می‌دهند که سد «آتاتورک» ممکن است هر لحظه بشکند و ویرانی‌های ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر نانسی گورور(Naci Görür)، استاد لرزه‌شناسی ترکیه هشدار داده است: از ذینفعان تقاضا می‌کنم سدهای منطقه را بررسی کنید.

سد آتاتورک سازه اصلی پروژه آناتولی جنوب شرقی است که یک پروژه‌ توسعه‌ چند بخشی شامل سدسازی گسترده در جنوب شرق آناتولی ترکیه بوده که بر اساس مفهوم توسعه‌ پایدار برای بهبود کیفیت زندگی ۹ میلیون نفر از ساکنان این منطقه آغاز شده‌ است که هدف آن استفاده از منابع آبی دجله و فرات است.

 

سیاست های دوگانه غرب در قبال زلزله زدگان

به نقل از مهر، در حالی کمک‌های بیش از ۶۵ کشور جهان به ترکیه سرازیر شده که بنا بر گفته رئیس سازمان هواپیمایی سوریه فقط ۴ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از طرف ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند به همراه ۲ هواپیما از طرف عراق به سوریه اعزام شده اند.

متعاقباً عراق و افغانستان هم به این شمار اضافه شدند تا در مجموع، یاری رسان ها به زلزله زدگان سوری به ۶ کشور افزایش یابند؛ دو کشوری که از سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ با اشغال آمریکا سخت‌ترین شرایط اقتصادی- معیشتی و امنیتی را تجربه می‌کنند.

دولت عراق با ده‌ها تن مواد غذایی و دارویی، ارسال ۲۰۰ محموله و اعزام ۱۵۰ نیروی فوریت پزشکی به کمک مردم زلزله زده دو کشور سوریه و ترکیه شتافت و در همین حال یگان‌های مهندسی و پشتیبانی حشد الشعبی برای امدادرسانی به زلزله زدگان سوریه بسیج شدند.

همچنین افغانستان با وجود اینکه خود به شدت درگیر مشکلات و بحران سخت مالی و اقتصادی است، با این حال برای ایفای نقش انسان دوستانه در کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه، مبلغ ۱۵ میلیون افغانی (حدود ۱۶۷ هزار دلار) را به این امر اختصاص داد و وزارت خارجه طالبان با انتشار بیانیه‌ای نوشت: برمبنای همدردی بشری و اخوت اسلامی، کمک ۱۰ میلیون افغانی (۱۱۱ هزار دلار) به ترکیه و پنج میلیون افغانی (۵۶ هزار دلار) را به سوریه اعلام کرده است.

افزون بر بی اعتنایی غرب به مصائب مردم سوریه، بی توجهی کشورهای عربی نیز بسترساز موج اعتراضی شده است. روزنامه «رأی الیوم» با انتقاد از بی توجهی کشورهای عربی به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم زلزله زده سوریه نوشت این کشورها باید در سیاست و رویکرد خصمانه خود در قبال دولت و ملت سوریه بازنگری کنند و با کنار گذاشتن اختلاف‌ها در کنار سوریه که از یازده سال پیش در برابر جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند، بایستند.

سوریه بیش از یازده سال با جنگ ویرانگری روبه رو است که در ورای آن آمریکا و اسرائیل با حمایت ترکیه و برخی کشورهای عربی و شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) قرار دارند.

رأی الیوم نوشت: ما از این همه بی توجهی و بی تفاوتی برخی کشورهای عربی در برابر این کشور با اصالت عربی (سوریه) که به کسی حمله نکرد و بزرگترین قربانی تجاوز آمریکا و اسرائیل است، بسیار شگفت زده هستیم، چون پس از وقوع زلزله ویرانگر بامداد روز دوشنبه، کشورهای عربی برای کمک رسانی و اعزام کارشناسان با هدف نجات قربانیان زلزله در ترکیه پل‌های هوایی ایجاد کردند اما برای سوریه هیچ کاری هرچند بسیار بسیار اندک انجام ندادند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!