جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۱۱:۲۲
فوتبال و فوتسال - کد خبر : 16921
دوشنبه، ۲۸ آذر، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

آرژانتین برنده فینال باورنکردنی جام جهانی در ضربات پنالتی

آرژانتین سومین قهرمانی خود در جام جهانی را در فینال شگفت‌انگیز روز یکشنبه با شکست 4-2 فرانسه در ضربات پنالتی، کسب کرد.

آرژانتین برنده فینال باورنکردنی جام جهانی در ضربات پنالتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این فینال، یک شب باورنکردنی پر از درام، احساسات بالا و پر فراز و نشیب را برای هر دو تیم و طرفداران فوتبال رقم زد.

آرژانتین پس از پنالتی مسی و گل درخشان آنخل دی ماریا در نیمه اول به نظر می رسید که به یک پیروزی یک طرفه دست پیدا کند، اما امباپه پنالتی دقیقه 80 را تبدیل به گل کرد و یک دقیقه بعد در یک حرکت زیبا، گل تساوی را به ثمر رساند؛ تا بازی به وقت اضافه برود.

مسی دوباره آرژانتین را پیش انداخت اما امباپه با یک پنالتی دیگر، بازی را به تساوی کشید؛ تا پس از جف هرست انگلیسی در سال 1966 دومین بازیکنی شود که در فینال جام جهانی هت تریک کرده است.

در ضربات پنالتی، امیلیانو مارتینز، دروازه بان آرژانتین، شوت کینگزلی کومان را مهار کرد و چوآمنی، پنالتی خود را به بیرون زد. این به گونزالو مونتیل، مدافع کناری تعویضی آرژانتین، که گل سوم فرانسه در جریان بازی به دلیل اشتباه او به ثمر رسید، فرصتی برای رستگاری نهایی داد.

این بدان معنا بود که پس از رکورد بیست و ششمین بازی خود در جام جهانی، در پنجمین جام جهانی، مسی 35 ساله صاحب جام شد. این جام که به اعتقاد بسیاری از فوتبال دوستان، حق طبیعی مسی به دلیل استعداد و تعهدش به کشورش بود، او را در کنار دیگو مارادونا، اولین خدای فوتبال آرژانتین قرار داد.

مسی که 172 بار برای کشورش بازی کرده است، گفت: "می خواستم حرفه ام را با این قهرمانی به پایان برسانم، این همان چیزی بود که گم شده بود، بنابراین دیگر نمی توانم چیزی بخواهم."

وی ادامه داد: "من توانستم کوپا آمریکا و حالا جام جهانی را که خیلی برایش جنگیده بودم، بدست بیاورم. در پایان دوران حرفه ای ام به آن دست یافتم. اما من عاشق فوتبال هستم و می خواهم چند بازی دیگررا در حالی که قهرمان جهان هستم، تجربه کنم."

این پیروزی، با درنظر گرفتن شروع فاجعه بار آرژانتین در جام جهانی که با شکست برابر عربستان سعودی همراه بود، باورنکردنی‌تر به نظر می‌رسد.

لیونل اسکالونی سرمربی آرژانتین گفت: "من نمی توانم باور کنم که ما در یک بازی بی نقص این همه رنج کشیده ایم. باور نکردنی است، اما این تیم برای همه چیز پاسخی دارد."

وی ادامه داد: "من به کاری که آنها انجام دادند افتخار می کنم. با وجود ضرباتی که امروز متحمل شدیم. می خواهم به مردم بگویم که لذت ببرند، این یک لحظه تاریخی برای کشور ما است."

 

چرخش تمیز جریان بازی

از آنجایی که آرژانتین در ساعت اول بازی، تسلط کاملی بر زمین داشت، هیچکس انتظار پیش آمد دراماتیکی را نداشت و امید به فرانسه برای دفاع از عنوان قهرمانی کاملاً از بین رفته بود.

آرژانتین زمانی که دی ماریا، عثمان دمبله را در موقعیتی نفر به نفر شکست داد و یک پنالتی گرفت، با گل مسی در دقیقه 23 پیش افتاد.

یکی از بهترین گل‌ها در فینال جام جهانی بعد از 36 دقیقه به ثمر رسید که پاس غریزی مولینا، مسی، جولیان آلوارز و الکسیس مک آلیستر باعث شد تا دی ماریا، گل دوم را به ثمر برساند.

فرانسه عصبانی تا دقیقه 80 به سختی شوتی را به سمت دروازه آرژانتین روانه کرده بود؛ تا اینکه در دقیقه 80 نیکلاس اوتامندی، راندال کولو موانی را در محوطه جریمه زمین گیر کرد و امباپه، پنالتی را ماهرانه به گل تبدیل کرد.

یک دقیقه بعد او پس از کار ترکیبی هوشمندانه با مارکوس تورام، با یک ضربه والی فوق‌العاده، هواداران آرژانتینی را که تماشاگر دریافت دو گل سریع توسط تیمشان بودند، در شوک فرو برد.

آرژانتین روحیه خود را حفظ و چندین موقعیت ایجاد کرد و پس از یک ضدحمله، زمانی که لائوتارو مارتینز خستگی‌ناپذیر، ضربه‌ای را به سمت دروازه هوگو لوریس شلیک کرد، روی توپ برگشتی و با شوت بغل پای مسی، در دقیقه 109 دوباره به برتری رسید.

 

جام تمام نشده است

با این حال، این درام به پایان نرسید، زیرا امباپه ضربه ای به بازوی مونتیل زد تا در دقیقه 117 یک پنالتی را به دست آورد و با آرامش آن را به گل تبدیل کرد؛ تا یک هتریک شگفت انگیز و گل هشتم و آقای گلی خود را در جام به ثبت برساند.

کولو موانی نیز فرصت فوق‌العاده‌ای داشت تا بازی را در وقت‌های تلف شده به نفع فرانسه برگرداند؛ اما پای کشیده شده مارتینز، این فرصت را از خروس ها گرفت.

امباپه و مسی هر دو ضربات ابتدایی را در رقابت پنالتی ها تبدیل به گل کردند و عقب نشستند؛ تا هم تیمی هایشان سرنوشت جام را تعیین کنند.

و درنهایت این آرژانتین بود که موفق شد ششمین برد در ضربات پنالتی از هفت رقابت پنالتی اخیر خود را به ثمر برساند و قهرمان جام شود.

در نتیجه فرانسه، به تنها تیمی بدل شد که در فینال سه گل به ثمر رسانده و شکست خورده است.

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه گفت: "ما از لبه پرتگاه بازگشتیم، این چیزی است که ما را بسیار ناراحت می کند. می‌توانستیم در آخرین دقیقه (وقت اضافه) برنده شویم، اما سرنوشت چیز دیگری بود."

تا دو ساعت پس از بازی، هزاران هوادار آرژانتین که بسیاری از آنها پیراهن شماره 10 مسی را به تن داشتند، در حالی که بازیکنان و خانواده‌هایشان در زمین عکس می‌گرفتند و دور افتخار میزدند، در ورزشگاه ماندند؛ تا جامی را که آخرین بار 36 سال پیش بدست آورده بودند، دوباره جشن بگیرند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فوتبال و فوتسال
پربیننده‌ترین اخبار فوتبال و فوتسال
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!